شناسهٔ خبر: 26657969 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

جنجال در صبحانه کاری ناتو

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که به اروپا سفر کرده است صبح دیروز در دیدار با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، ضمن انتقاد از برخی کشورهای عضو این سازمان به دلیل بی‌توجهی به پرداخت هزینه‌های ناتو، آلمان را «اسیر روسیه» خواند. این اظهارات صبحانه کاری دولت‌های عضو ناتو را به آشوب و جنجال کشاند‌.

صاحب‌خبر -

در ابتدای این جلسه، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به عنوان میزبان اظهاراتی درباره مزایای یک ناتوی قدرتمند برای اروپا و آمریکا سخن گفت. او گفت: «یک ناتوی قدرتمند هم برای اروپا خوب است و هم برای ایالات متحده. ناتو به آمریکا در نمایش و اعمال قدرت در مناطق مختلف از خاورمیانه تا آفریقا کمک میکند». اما در حالی که دبیرکل ناتو در واکنش به گزارشهای منتشر شده در رسانهها مبنی بر اختلاف میان آمریکا و اعضای ناتو تلاش داشت مدام از اتحاد طرفین صحبت کند، ترامپ با طرح انتقادات تند از این ائتلاف، آن هم در برابر دوربینها، استولتنبرگ را بهتزده کرد.

رئیسجمهور آمریکا بلافاصله بعد از این سخنان گفت: «باید بگویم این واقعا ناراحتکننده است که آلمان توافق بزرگ گازی و نفتی با روسیه میبندد؛ همان روسیهای که شما (ناتو) قرار است در برابر آن دفاع کنید و آلمان میلیاردها میلیارد دلار به روسیه میپردازد. ما در حال حفاظت از آلمان، فرانسه و همه این کشورها هستیم حال آنکه تعداد زیادی از این کشورها با روسیه توافق انتقال خطوط انرژی میبندند و در آن میلیاردها دلار به این کشور میپردازند. فرض بر این بوده که ما از شما در برابر روسیه حفاظت کنیم، اما آنها میلیاردها دلار به روسیه میدهند و به نظر من این مناسب نیست و صدراعظم پیشین آلمان، رئیس شرکت خط لولهای است که گاز (روسیه را به آلمان) منتقل میکند.» دبیرکل ناتو پس از این اظهارات ترامپ سعی کرد دوباره جلوی اختلافات را بگیرد، اما ترامپ با پریدن در حرفهای استولتنبرگ گفت: «چطور ما با هم میتوانیم قدرتمندتر باشیم وقتی یک کشور انرژی خود را از کسی وارد میکند که شما باید از او در برابر آن دفاع کنید؟» در این موقع، مقامهای حاضر در صبحانه کاری، از روزنامهنگاران و دوربینها خواستند نشست ترامپ و دبیرکل ناتو را ترک کنند.

نظر شما