شناسهٔ خبر: 26656912 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

اظهارات تند ترامپ دبیر کل ناتو را بهت‌زده کرد/ترامپ: آلمان اسیر روسیه است

صاحب‌خبر -

خرداد:رئیس‌جمهور آمریکا در صبحانه کاری با دبیرکل ناتو، ضمن انتقاد از برخی کشورهای عضو این سازمان به دلیل بی توجهی به پرداخت هزینه‌های ناتو، آلمان را «اسیر روسیه». خواند.

اظهارات تند ترامپ دبیر کل ناتو را بهت‌زده کرد


به گزارش خرداد به نقل از فارس، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با دبیرکل ناتو و در آستانه نشست سران این ائتلاف نظامی غربی، مواضع خود علیه برخی از کشورهای اروپایی را تکرار کرد.

در ابتدای این جلسه، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به عنوان میزبان اظهاراتی درباره مزایای یک ناتوی قدرتمند برای اروپا و آمریکا سخن گفت.

او گفت: «یک ناتوی قدرتمند هم برای اروپا خوب است و هم برای ایالات متحده. ناتو به آمریکا در نمایش و اعمال قدرت در مناطق مختلف از خاورمیانه تا آفریقا کمک می‌کند».

به گفته دبیرکل ناتو، این سازمان به عنوان بازوی نظامی و دفاعی اروپا در پرداختن به تهدید‌های روسیه کمک می‌کند.

استولتنبرگ همچنین با اشاره به دیدار روز دوشنبه ترامپ با همتای روس خود تاکید کرد که کشورهای ناتو آماده شنیدن تفکرات و نظرات شما درباره دیدار با رئیس‌جمهور پوتین هستند.

در حالی که دبیر کل ناتو در واکنش به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر اختلاف میان آمریکا و اعضای ناتو تلاش داشت مدام از اتحاد طرفین صحبت کند، ترامپ با طرح انتقادات تند از این ائتلاف، آن هم در برابر دوربین‌ها، استولتنبرگ را بهت‌زده کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا بلافاصله بعد از این سخنان گفت: «باید بگویم که این واقعا ناراحت کننده است که آلمان توافق بزرگ گازی و نفتی با روسیه می‌بندد؛ همان روسیه‌ای که شما (ناتو) قرار است در برابر آن دفاع کنید و آلمان میلیاردها میلیارد دلار به روسیه می‌پردازد. ما در حال حفاظت از آلمان، فرانسه و همه این کشورها هستیم و تعداد زیادی از این کشور توافق انتقال خطوط انرژی می‌بندند و در آن میلیاردها دلار به روسیه می‌پردازند. فرض بر این بوده که ما از شما در برابر روسیه حفاظت کنیم اما آنها میلیاردها دلار به روسیه می‌دهند و به نظر من این مناسب نیست و صدراعظم پیشین آلمان، رئیس شرکت خط لوله‌ای است که گاز (روسیه را به آلمان) منتقل می‌کند».

ترامپ ادامه داد: «در نهایت، 70 درصد از کشور آلمان با گاز طبیعی تحت کنترل روسیه قرار می‌گیرد. شما به من بگویید آیا این مناسب است که من از زمان اغاز به کارم درباره این موضوع گله کنم؟ نباید اجازه چنین کاری داده می‌شد اما آلمان کاملا تحت کنترل روسیه قرار دارد چرا که آنها بین 60 تا 70 درصد انرژی خود را از روسیه و خط لوله جدید وارد می‌کند. شما به من بگویید که آیا این کار درستی است؟ به نظر من این کار، درست نیست و برای ناتو هم بد است. من فکر می‌کنم که ما باید با آلمان درباره این مضوع صحبت کنیم».

وی افزود: «همچنین، آلمان فقط کمی بیشتر از یک درصد (از تولید ناخالص داخلی را برای هزینه‌های نظامی ناتو) می‌پردازد اما رقم واقعی هزینه‌های آمریکا بیش از 4 درصد از یک تولید ناخالص داخلی یک اقتصاد بسیار بزرگتر است. فکر می‌کنم این هم موضوع نامناسبی است. ببینید ما داریم از آلمان، فرانسه و همه حفاظت می‌کنیم و پول بسیاری داریم برای این کار می‌پردازیم و این برای دهه‌ها است که دارد انجام می‌شود. این موضوع توسط دیگر روسای جمهور آمریکا هم مطرح شد اما آنها هیچ کاری برای حل آن نکردند اما من باید این موضوع را مطرح کنم چرا که خیلی برای مردم آمریکا و مالیات دهندگان ما غیر منصفانه است.»

در حالی که به نظر می‌رسید نه فقط هیأت ناتو، بلکه حتی «جان کلی» رئیس دفتر ترامپ و «کی بیلی هاچیسن» نماینده آمریکا در ناتو هم از اظهارات ترامپ جا خورده‌اند، رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «از نظر من این کشورها باید فورا قدم جلو بگذارند. آلمان یک کشور ثروتمند است و آنها (اکنون)درباره افزایش خیلی محدود هزینه‌های نظامی و دفاعی تا سال 2030 صحبت می‌کنند اما آنها می‌توانند فورا همین فردا هزینه‌های دفاعی و نظامی را فورا افزایش دهند و مشکلی در این باره ندارند. به نظرم این برای آمریکا، غیرمنصفانه است. ما باید کاری بکنیم چرا که ما نمی‌توانیم این وضع را تحمل کنیم ما نمی‌توانیم این وضع را تحمل کنیم».

اظهارات تند ترامپ دبیر کل ناتو را بهت‌زده کرد

رئیس‌جمهور آمریکا باز هم باتکرار اظهارنظرش درباره وابستگی انرژی آلمان به روسیه و پرداختن میلیاردها دلار به مسکو گفت: «آلمان اسیر روسیه است چرا که آنها تولید زغال سنگ شان و همچنین انرژی اتمی را رها کردند و به نفت و گاز روسیه رو کردند. به نظر من این چیزی است که ناتو باید به آن نگاه بکند. شما و من قبول داریم که این موضوع نامناسب است البته من نمی‌دانم شما چه کاری می‌توانید در این باره بکنید اما قطعا منطقی به نظر نمی‌رسد که آنها میلیاردها دلار به روسیه بپردازند و ما از آنها در برابر روسیه دفاع کنیم».

دبیرکل ناتو پس از این اظهارات ترامپ گفت که «نقطه قوت متحدان ناتو در این است که به رغم اختلاف نظرها درباره برخی موضوعات از قبیل گاز و نفت، ما همیشه قادر بوده‌ایم که حول ارزش‌های کلیدی و ریشه‌ای ناتو متحد و یکپارچه شده و از همدیگر دفاع کنیم چرا که ما متوجه هستیم که ما دسته جمعی قویتر از این هستیم که در خانه تنها باشیم».

ترامپ با پریدن در حرف‌های استولتنبرگ گفت: «چطور ما با هم می‌توانیم قدرتمندتر باشیم وقتی یک کشور انرژی خود را از کسی وارد می‌کند که شما باید از او در برابر آن دفاع کنید؟».

دبیرکل ناتو جواب داد: «چون ما می‌دانیم که برای پرداختن به موضوع روسیه، در صورت اتحاد و متحد بودنمان، ما قویتر خواهیم بود».

رئیس‌جمهور آمریکا باز هم حرف‌های استولتنبرگ را قطع کرد و در مخالفت با اظهاراتش گفت: «نه شما روسیه را ثروتمندتر و غنی‌تر می‌کنید و شما با یان کار روسیه را غنی‌تر می‌کنید».

دبیرکل ناتو در پاسخ به این حرف ترامپ گفت که حتی در دوران جنگ سرد هم برخی کشورهای غربی با روسیه تجارت داشتند و این چیز جدیدی نیست.

ترامپ این حرف استولتنبرگ را هم اینگونه رد کرد: «موضوع تجارت موضوعی عالی است. به نظر من، موضوع انرژی یک موضوع بسیار متفاوت تری از تجارت عادی است. شما یک کشور مثل لهستان را می‌بینید که گاز (روسیه) را قبول نمی‌کند و شما برخی از کشورها را می‌بینید که گاز (روسیه) را قبول نمی‌کنند چرا که آنها نمی‌خواهند اسیر روسیه باشند اما تا آنجایی که من می‌دانم، آلمان اسیر روسیه است چرا که بخش زیادی از انرژی خود را از روسیه می‌گیرد. شما این را توضیح دهید. البته فکر می‌کنم که این موضوع قابل توضیح دادن نیست و شما هم این را می‌دانید».

در این موقع، مقام‌های حاضر در صبحانه کاری، از روزنامه‌نگاران و دوربین‌ها خواستند که نشست ترامپ و دبیرکل ناتو را ترک کنند.

خبرنگاران در حین خروج از محل دیدار، تلاش کردند با صدای بلند سوالاتی از رئیس‌جمهور آمریکا و دبیرکل ناتو بپرسند.

ترامپ در پاسخ به یک سوال گفت: «من اطمینان زیادی دارم که آنها (کشورها عضو ناتو) پول بیشتری (برای هزینه‌های نظامی و دفاعی) خواهند پرداخت. اطمینان زیادی دارم که این کار را خواهند کرد چرا که باید این کار را بکنند».

نظر شما