شناسهٔ خبر: 26655227 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبـــرنامه

صاحب‌خبر -

 شوک دوم به استقلال

حسيني هم رفتني شد

مدافع ملي پوش استقلال در يک قدمي پيوستن به تيمي از ليگ ترکيه است.

در شرايطي که مسئولان استقلال اميدواري زيادي داشتند تا پس از اتمام مسابقات جام جهاني، قرارداد ملي‌پوشانشان را تمديد کنند اما ظاهرا در اين امر موفق نبودند چرا که تا الان هيچ يک از اين نفرات نه تنها حاضر به تمديد قرارداد نشدند، بلکه ساز جدايي را به طور جدي کوک کردند.

بعد از جدايي قطعي اميد ابراهيمي از استقلال و حضورش در الاهلي قطر، حالا خبر مي رسد سيدمجيد حسيني مدافع استقلال نيز قصد جدايي از اين تيم را دارد. حسيني که فصل درخشاني با استقلال داشت و در تيم ملي هم خوش درخشيد چالش لژيونر شدن را در دستور کارش قرار داده و گفته مي شود به زودي به ترابوزان‌اسپور ترکيه مي پيوندد. اگرچه که حسيني با استقلال قرارداد دارد اما طبق بندي که در قراردادش موجود است با پرداخت 200 هزار دلار مي تواند از تيم جدا شود. البته مسئولان استقلال مدعي هستند اين بند، با ذکر رضايت طرفين همراه است اما بعيد به نظر مي رسد چنين موضوعي مدنظر باشد، چرا که بعد از چندين جلسه مذاکره با مسئولان استقلال، حسيني در نهايت به افتخاري اعلام کرد که به طور قطع از اين تيم جدا مي شود.

از همين رو او به باشگاه اعلام کرده روز جمعه راهي ترکيه مي شود تا مذاکرات نهايي اش با ترابوزان را انجام دهد و با پرداخت 200 هزار دلار به استقلال، راهي اين تيم شود. رقم قرارداد وي با ترابوزان نيز 300 هزار يورو اعلام شده است.

در همين زمينه روزنامه «دامگا» ترکيه نوشت که سيدمجيد حسيني، مدافع تيم ملي فوتبال ايران قصد دارد براي آخرين بار در شهر ترابزون با مسئولان باشگاه ترابوزان اسپور ملاقات و قرارداد خود را با اين باشگاه امضا کند. اين در حالي است که اين باشگاه به دنبال قطعي کردن انتقال مرتضي پورعلي‌گنجي، ديگر مدافع تيم ملي فوتبال ايران هم هست.

در ادامه اين گزارش آمده است: "حسيني که عضو استقلال، يکي از تيم‌هاي قدرتمند ليگ برتر ايران است، براي جدايي از باشگاه بايد قيد 200 هزار دلار را بزند و بند موجود در قراردادش را براي انتقال به خارج از کشور فعال کند. اين در حالي است که مديرعامل باشگاه استقلال مخالف جدايي اين مدافع جوان است. بحران مالي استقلال و بند جدايي که در قرارداد حسيني وجود دارد، در عملي شدن اين انتقال تأثيرگذار است و با وجود اينکه در نهايت رضايت باشگاه براي جدايي وي هم بايد صورت بپذيرد، شرايط سخت اين باشگاه آنها را مجبور کرده تا با اين انتقال موافقت کنند."

سايت«صباح» ترکيه هم ديروز خبر داد حسيني به زودي براي امضا قرارداد با ترابزون اسپور به ترکيه مي‌آيد. در هرصورت به احتمال فراوان پنجشنبه يا جمعه بايد شاهد امضاي قرارداد حسيني با ترابوزان باشيم.

رئال، يوونتوس، رونالدو

سه شکست خورده انتقال بزرگ

سرانجام کريستيانو رونالدو پس از 9 سال درخشان و باشکوه در رئال مادريد از اين تيم جدا و راهي يوونتوس شد. به نظر مي رسد اين يکي از بدترين معامله‌هاي تاريخ فوتبال بود. انتقالي که در آن، همه طرف‌هاي ماجرا شکست خوردند. در اين گزارش به واکاوي دلايل بد بودن اين انتقال مي پردازيم.

*رئال مادريد: رئالي‌ها بازيکني را از دست دادند که هر فصل 50 گل مي‌زد و بار ديگر فرصت يک خداحافظي در خور و شان يک اسطوره را از دست دادند؛ همان طور که پيش از اين در مورد رائول و کاسياس شاهدش بوديم، رونالدو نيز رئال را با يک بيانيه و بدون مراسمي خاص ترک کرد و اين بار شاهد خداحافظي يک بازيکن دست‌پرورده باشگاه نبوديم. کسي رئال را ترک کرد که همراه با دي‌استفانو، بزرگترين بازيکن تاريخ باشگاه است. فوق‌ستاره‌اي که با ثبت 451 گل، 4 توپ طلا و 4 قهرماني چمپيونزليگ به 9 فصل درخشان خود پايان بخشيد؛ بازيکني که احتمالا رئال ديگر مشابهش را پيدا نخواهد کرد.

رئال شايد يک، دو، سه و حتي چهار بازيکن بزرگ را به جاي او جذب کند، بدون اينکه حتي يکي بتواند 9 فصل پياپي 50 گل به ثمر برساند. مسئولان رئال بايد با خود تعمق کنند و ببينند که چرا بازيکني مثل رونالدو بايد به اين شکل جدا شود. دريافت 100 ميليون يورو براي بازيکني 33 ساله، رقم خارق‌العاده‌اي است اما در مورد رونالدو صحبت مي‌کنيم، افسانه‌اي که قيمت ندارد.

*رونالدو: او از رئال رفت چرا که از دست فلورنتينو پرز عصباني بود. او احساس مي‌کرد که در باشگاه ديگر علاقه‌اي به او ندارند و اينکه دستمزدش منصفانه نيست. او به خاطر قضيه مالياتي نيز حمايت باشگاه را احساس نکرد و به همه اين دلايل، به درهاي خروجي باشگاه نزديک و نزديک‌تر شد و سرانجام رئال را ترک کرد.

رونالدو مثل هر بازيکني حق دارد براي آينده خود تصميم بگيرد ولي او بهتر است به اين هم فکر کند که اين همه افتخار در رئال را به تنهايي کسب نکرد و ستاره‎هايي چون مودريچ، راموس، بنزما، مارسلو، کاسيميرو و ... نيز در کنارش بودند. فوتبال يک ورزش تيمي است و نه فقط مختص يک فوتباليست.

در يوونتوس، رونالدو هرگز نخواهد توانست 50 گل در يک فصل به ثمر برساند. او ديگر در ديداري با يک ميليارد مخاطب حاضر نخواهد شد (ال کلاسيکو). او آفتاب مادريد را نيز با سرماي تورين عوض کرده و واضح است که در فوتبالش نيز يک قدم به عقب برداشته است.

رونالدو بايد در اين تعمق کند که چرا باشگاه اجازه داد انتقال او تنها با رقم 100 ميليون يورو رقم بخورد! اينکه چرا هيچ هواداري بيرون درهاي برنابئو براي مخالفت با انتقالش حاضر نشد. اينکه چرا هواداران رئال، عاشق مودريچ هستند و نه او. واقعيت اين است که آنها فقط عاشق گل‌هاي رونالدو بودند و نه خودش.

*يوونتوس: ضربه قرن، انتقال قرن. در ايتاليا انتقال رونالدو را اينگونه توصيف مي‌کنند. بله، اين شکار مثل يک نمايش بزرگ است. اين روزها تمام خواهند شد و در طول يک هفته باشگاه ايتاليايي با يک حقيقت تلخ مواجه خواهد شد. يوونتوس براي رقم زدن اين انتقال، متحمل بار اقتصادي فراواني شده است. پروژه‌اي 345 ميليون يورويي، 112 ميليون يورو بعلاوه سالي 60 ميليون يورو دستمزد ناخالص براي يک بازيکن 34 ساله.

اينکه رونالدو در فرم بدني خارق‌العاده‌اي قرار دارد، يک حقيقت انکارنشدني است ولي نبايد فراموش کرد که در همين فصل گذشته، او هفت بازي لاليگا و 6 بازي کوپا دل‌ري را از دست داد براي اينکه در انتهاي فصل از لحاظ قواي بدني تحليل نرود. براي اينکه بازيکني که به زودي 34 ساله خواهد شد، نياز به استراحت بيشتري دارد.

او که قراردادي چهار ساله با يوونتوس بسته، يک سال ديگر 35 ساله خواهد بود و دو سال ديگر 36 ساله. وقتي به بازيکني سالانه 30 ميليون يورو دستمزد پرداخت مي‌ شود، انتظار اين است تا حداقل 50 بازي در يک فصل انجام دهد و بايد هم اينگونه باشد اما در مورد رونالدوي پا به سن گذاشته اين مسئله صدق نمي کند.

نظر شما