شناسهٔ خبر: 26649029 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

پس از یک دهه انتظار

محیط زیست مجوز تولید ماهی تیلاپیا در ۴ استان کشور را صادر کرد

امین محمودی

سازمان حفاظت محیط زیست سرانجام پس از نزدیک به یک دهه انتظار آبزی پروران، مجوز تولید ماهی تیلاپیا در ۴ استان یزد، قم، سمنان و خراسان جنوبی را صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز پس از کش قوس های فراوان بین سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان شیلات کشور پس از نزدیک به یک دهه انتظار آبزی پروران، بالاخره مجوز تولید ماهی تیلاپیا در کشور صادر شد.

طی جلساتی که با حضور مسئولین این دو سازمان از جمله محمد خرازیان مقدم، مدیر کل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت از محیط زیست و محمد پورکاظمی، رئیس مرکز تحقیقات شیلات کشور و بخش خصوصی شیلات طی این هفته برگزار شد، مقرر گردید با حفظ اصول زیست محیطی تولید ماهی تیلاپیا در استانهای یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان صورت گیرد.

همچنین در این جلسات قوانین و مقررات تولید ماهی تیلاپیا در کشور با رعایت اصول زیست محیطی و موافقت اعضای حاضر در این جلسه نگاشته شد.

به مناطق شمالی کشور مجوز تولید ماهی تیلاپیا داده نمی شود

در این خصوص عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت از محیط زیست اواخر اسفند ماه سال گذشته گفته بود مخالفین تولید ماهی تیلاپیا در برابر موافقین تولید آن هیچ استدلال منطقی ای ندارد؛ چون این ماهی را می توان مانند سایر کشورهای جهان، در قفس ها و سیستم های مداربسته پرورش داد.

وی با بیان اینکه از نظر ما تولید تیلاپیا منعی ندارد، اظهار کرد: البته تولید اینگونه ماهی در برخی نقاط مانند سفیدرود انجام نخواهد گرفت و اجازه این کار را نمی‌دهیم بلکه در برخی مناطق مانند بافق یزد، سمنان و بیرجند اجازه این کار صادر می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: برنامه‌های ما نباید بر اساس شایعات متوقف شود بلکه باید درآمد کشور تامین شود و باید در این دولت شغل ایجاد شود، بنده نباید مانعی در راستای ایجاد شغل باشم بلکه محیط زیست و اشتغال باید در کنار هم قرار گیرند.

خروج روزانه ۱ میلیارد تومان ارز برای واردات فیله ماهی تیلاپیا

گفتنی است تا پیش از این ابلاغیه تنها مرکز تحقیقات شیلات بافق یزد، به صورت پایلوت اجازه تولید و تکثیر ماهی تیلاپیا را داشت؛ این در حالی است که روزانه نزدیک به ۱ میلیارد تومان ارز از کشور برای واردات فیله این ماهی از کشور خارج می شود.

طی سالهای گذشته بنابر اعلام گمرک کشور ایران یکی از بزرگترین وارد کنندگان ماهی تیلاپیا در جهان به شمار می رفت و هر سال بر میزان واردات فیله این ماهی به کشور افزوده می شود.

شماره سال میزان وزنی واردات فیله ماهی تیلاپیا (تن)
۱ ۱۳۹۱ ۱۵۰۰
۲ ۱۳۹۲ ۴۵۰۰
۳ ۱۳۹۳ ۹۷۰۰
۴ ۱۳۹۴ ۱۱۷۵۸
۵ ۱۳۹۵ ۱۵۸۹۷

واردات فیله ماهی تیلاپیا در حالی صورت می گرفت که بنابر اذعان کارشناسان شیلات، ایران ظرفیت تولید ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا به ‌صورت سالانه را خصوصا در مناطق مرکزی و کویری کشور دارد؛ هرچند این میزان تولید نیازمند حمایت جدی دولت و توسعه زیرساخت‌های آبزی‌پروری در کشور است.

تولید ماهی تیلاپیا در کشور باهدف اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد خصوصاً برای مردم مناطق مرکزی و کویری کشور می‌تواند ضامن دستیابی به اهداف خودکفایی در بخش کشاورزی، نسبت به تأمین مواد پروتئینی و غذایی در سطح منطقه‌ای و ملی افق روشنی را بگشاید.

امید است که با ورود بخش خصوصی به تولید ماهی تیلاپیا و حمایت تمامی نهادهای مرتبط، تولید این ماهی در این استانها صورت گیرد تا علاوه بر صرفه جویی ارزی و تامین امنیت غذایی شاهد اشتغالزایی مردم این مناطق باشیم.

نظر شما