شناسهٔ خبر: 26646984 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برنامه‌های ولایتی در مسکو

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در سفرش به مسکو ضمن دیدار با پوتین و وزیر انرژی روسیه در مؤسسه والدای سخنرانی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل صبح امروز (چهارشنبه) 20 تیرماه 97 به منظور دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و تسلیم پیام‌های مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری اسلامی ایران وارد مسکو شد.

وی در مدت اقامت خود علاوه بر ملاقات و گفت‌وگو  با ولادیمیر پوتین، در دیدار با اندیشمندان و صاحبنظران روسیه در محل باشگاه مباحثه‌ای والدای به تشریح مواضع و سیاست‌های منطقه‌ای ایران خواهد پرداخت و در دیدار با «الکساندر نواک» وزیر انرژی و رئیس کمیسیون مشترک دو کشور آخرین وضعیت روابط را  مورد بررسی و گفت‌وگو  قرار خواهد داد.

ولایتی در بدو ورود به مسکو با اشاره به روابط بسیار مهم و استراتژیک دو کشور ایران و روسیه گفت: در طول سال‌های گذشته مجموعه روابط دو‌جانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و رسیه رو به ارتقاء بوده و فقط رابطه استراتژیک و بلندمدت می‌تواند این روابط را توجیه کند.

وی افزود: بنده افتخار دارم که حامل پیام مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در شرایط حساس و کنونی جهان باشم و اگر گفت‌وگوهای بنده با رئیس جمهور روسیه و سایر مقامات این کشور آن گونه که انتظار می‌رود پیش برود باید گفت که این سفر نقطه عطفی در روابط استراتژیک دو کشور خواهد بود.

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز سفر ولایتی به مسکو را در راستای گسترش روابط تهران و مسکو برشمرده است.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران  اخیرا در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با پوتین همتای روس خود دیدار کرده بود و پس از خروج آمریکا از برجام، ظریف در ادامه سفرش به چین، حضوری چند ساعته در مسکو داشت و با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره برجام بدون آمریکا به گفت‌وگو نشست و از آنجا برای شرکت در نشست سه جانبه با وزرای خارجه سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا راهی بلژیک شد.

ظریف و سرگئی لاوروف 15 تیر ماه نیز در حاشیه نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه و بدون آمریکا در شهر وین دیداری دوجانبه داشتند و پس از آن در نشست مزبور شرکت کردند.

پس از خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت 1397 فرستادگانی از سوی رئیس جمهوری ایران با سفر به کشورهای مختلف پیام‌های رئیس جمهور درباره خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق را به مقامات این کشورها ابلاغ کردند. در همین زمینه سید کمال خرازی به کشورهای اسپانیا، واتیکان، ایتالیا و آلمان سفر کرد. مرتضی سرمدی قائم مقام و غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه نیز به چند کشور آمریکای لاتین سفر و پیام‌های روحانی را منتقل کردند. معصومه ابتکار نیز طی روزهای اخیر به مالزی و اندونزی سفر کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران چهارم تیرماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره نامه‌های رئیس‌جمهور ایران به همتایان خود در سایر کشورها در خصوص خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: بعد از خروج آمریکا اقدامات دیپلماتیکی توسط ایران طراحی شد که بخشی از آن انجام و بخشی در حال انجام شدن است ومی‌تواند باز هم ادامه یابد.

وی افزود: این تلاش‌ها به اشکال مختلف و به تناسب نوع رابطه ما با سایر کشورها و نقش آنها و آشنا شدن و دریافت آخرین دیدگاه‌ ایران نسبت به برجام، خواسته‌های ایران و خروج غیرقانونی آمریکا از برجام ادامه دارد. نامه‌ها یا پیام‌هایی از سوی رئیس‌جمهور برای رؤسای جمهور و رؤسای دولت‌های برخی کشورها ارسال شده که تعدادی از آنها توسط برخی از مقامات عالیرتبه کشورمان به سایر کشورها برده شده و برخی نیز در آینده ارسال خواهد شد.

قاسمی اضافه کرد:‌این تلاش دیپلماتیک و این دیپلماسی ادامه خواهد داشت که بخشی از آن ارسال پیام ریاست جمهوری به همتایانش در دیگر نقاط جهان است.

انتهای پیام/

نظر شما