شناسهٔ خبر: 26645954 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انگلیس شمار نیروهای خود را در افغانستان افزایش می دهد

تهران- ایرنا- انگلیس با اعزام 440 سرباز دیگر به افغانستان، تعداد نیروهای خود را در این کشور تقریبا به دو برابر افزایش می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای «فورسس نِت» (Forces Net) که اخبار نظامی انگلیس و جهان را پوشش می دهد، این تصمیم انگلیس در بحبوحه فشارهای «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بر متحدان اروپایی اش برای کمک بیشتر به اقدامات دفاعی مشترک اتخاذ شده است.
در آستانه اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که امروز چهارشنبه در بروکسل برگزار می شود، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که کشورش نیروهای بیشتری را به افغانستان اعزام می کند.
وی ضمن ابراز تعهد کشورش به ناتو گفت انگلیس یکی از پنج عضو ائتلاف ناتو است که به هدف تعیین شده اختصاص 2 درصد تولید ناخالص داخلی به بودجه دفاعی دست یافته است.
این تارنمای خبری افزود: نیروهای جدیدی که انگلیس به افغانستان اعزام خواهد کرد، غیر رزمی هستند و در تامین امنیت مشاوران بین المللی در کابل و آموزش نیروهای افغان نقش خواهند داشت.
عملیات اعزام این نیروها از ماه آگوست (مرداد) آغاز می شود و گروه بعدی فوریه 2019 (بهمن 97) اعزام خواهند شد.
با این اعزام شمار نیروهای انگلیس در افغانستان به هزار و 100 نفر افزایش می یابد.
ترامپ روز سه شنبه قبل از سفر به بروکسل در توئیتی نوشت: آمریکا «چند برابر بیشتر» از هر یک از اعضای ائتلاف ناتو دلار صرف دفاع از این کشورها کرده است و کشورهای ناتو باید هزینه بیشتری کند و آمریکا هزینه کمتری.
وی وضعیت کنونی در کمک آمریکا به هزینه های دفاعی ناتو را نادعادلانه توصیف کرد.
انتظار می رود ترامپ در طول اجلاس ناتو بر فشارها و خواسته های خود از متحدانش در این ائتلاف ادامه دهد.
ترامپ بعد از اجلاس ناتو برای اولین دیدار به عنوان رئیس جمهور عازم انگلیس می شود و سپس گفت و گوهایی را با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در هلسینکی فنلاند انجام می دهد.
سفر ترامپ به انگلیس در حالی انجام می گیرد که ترزا می نخست وزیر انگلیس از مسکو خواسته است درباره مسمومیت چهار نفر در انگلیس با گاز اعصاب پاسخ دهد. مسکو هر گونه دخالت در این موضوع را رد کرده است.
ترامپ قبل از عزیمت به بروکسل گفت، انگلیس دچار «آشوب» است و تصمیم گیری درباره حفظ ترزا می به عنوان نخست وزیر «برعهده مردم این کشوراست».
وی ابراز امیدواری کرد که بتواند فرصتی پیدا کند تا با «دوستش» «بوریس جانسون» دیدار کند. جانسون به دلیل اختلافات بر سر طرح های برگزیت از کابینه انگلیس استعفا کرد.
ترامپ همچنین امیدوار است دستیابی به توافق با پوتین آسانتر از توافق با متحدان اروپایی اش باشد.
اروپام**9158**1485

نظر شما