شناسهٔ خبر: 26641696 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تفاهمنامه انتقال شهدا و اجساد عراقی امضا شد

قصرشیرین - ایرنا - تفاهمنامه انتقال پیکرهای مطهر شهدای ایرانی و همچنین کشته شدگان عراقی در جریان هشت سال جنگ تحمیلی، روز چهارشنبه در محل پایانه مسافری و بین المللی مرز خسروی به امضای نمایندگان ایران و عراق رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار سرتیپ پاسدار سید محمد باقر زاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، سرلشگر هازم معاون وزیر دفاع عراق، معاون استاندار دیالی عراق ، محمدابراهیم الهی تبار معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمانشاه و نمایندگان هلال احمر و صلیب سرخ 2 کشور در زمان امضای این تفاهمنامه حضور داشتند.
همسو با امضای این تفاهنامه علاوه بر تسریع در روند انتقال پیکرهای پاک و مطهر شهدای ایران و اجساد نیروهای عراقی ، فرمانده کمیته جستجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح سه شنبه شب در آخرین جلسه هماهنگی برای ورود پیکرهای شهدا که در پایانه بین المللی مرز خسروی برگزار شده بود، اظهار داشت: در گذشته بیشترین تفحص شهدا مربوط به جنوب کشور و بخش هایی از کردستان بود که با امضای این تفاهنامه ، محور غرب و بخش برون مرزی عراق نیز برای تفحص شهدای ایرانی و کشته شدگان عراقی نیز از این پس فعال می شود.
سردار سرتیپ پاسدار سیدمحمد باقرزاده ، بیان کرد: در راستای توافق صورت گرفته ، انتقال پیکر پاک 60 شهید تازه تفحص شده که بیشتر آن مربوط به ارتش جمهوری اسلامی ایران و تعدادی هم مربوط به بسیج و سپاه است ، در قبال تحویل اجساد 70 عراقی انجام می شود.
وی اضافه کرد که این شهدا در عملیات های کربلای 6 ، مسلم ابن عقیل و تک دشمن بعثی به شهادت رسیده بودند.
تا لحظاتی دیگر، پیکر پاک و مطهر 60 شهید ایرانی از مرز خسروی وارد کشورمان می شود و اجساد 70 نیروی عراقی نیز به مسئولان این کشور تحویل داده می شود.
پس از بدرقه باشکوه مرزنشینان قصرشیرین از پیکرهای شهدا ، آئین وداع با این پرستوهای عاشق چهارشنبه شب در جوار بارگاه احمد ابن اسحاق سرپل ذهاب برگزار می شود.
به گفته مرادعلی تاتار فرماندار قصرشیرین ، پیکرهای مطهر شهدا پس از تحویل برای شناسایی به ستاد تفحص تهران منتقل می شوند.
مرز رسمی خسروی در 20 کیلومتری قصرشیرین واقع شده است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار تن جمعیت و 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرز، 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان فعال است.
7079/3012/8066

نظر شما