شناسهٔ خبر: 26637416 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/ اخبار داخلی

پرونده تورم بعد از عبور از تک رقمی زنگ هشدار ابر تورم را به صدا در آورد/ ایران در میان کشورهای قدرتمند جهان چند پله بالا رفت/ بمب شیمیایی به دو قدمی قم رسید/ وزیر دفاع راهبرد دشمن علیه کشور را افشا کرد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

پرونده تورم بعد از عبور از تک رقمی،زنگ هشدار ابر تورم را به صدا در آورد

حال که تورم تک رقمی از دست رفته است، آیا در شرایط فعلی احتمال تورم‌های بسیار بالا و حتی سه رقمی وجود دارد؟ جواب متاسفانه بله است. با توجه به ساختار‌های اشاره شده دو علت که در بالا هم به آن اشاره شد می‌تواند منشأ ابر تورم در اقتصاد ایران باشد. به نظر همان طور که در مساله موسسات اعتباری غیر مجاز و سایر موارد دیده ایم، تنها راه دولت برای حل مشکلات بانک‌ها از محل رشد نقدینگی و چاپ پول باشد. هر چه این مشکلات بزرگتر باشد، چاپ پول بیشتر شده و ما به تورم سه رقمی نزدیک‌تر می‌شویم.در مجموع می‌توان گفت سوخت رشد دورقمی قیمت‌ها عدم تناسب رشد بخش پولی با بخش حقیقی است که ریشه در عدم توازن بودجه و مشکلات نقدینگی بانک‌ها دارد.

 

ایران در میان کشورهای قدرتمند جهان چند پله بالا رفت

گزارش معتبر «یو اس نیوز اند ورلد ریپورت» در سال 2018 همچون گذشته 80 کشور مختلف جهان را بر اساس قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی آنها رتبه‌بندی کرده است. بر اساس این گزارش، آمریکا امسال هم به عنوان قدرتمندترین کشور جهان معرفی شد. این در حالی است که برخی از کشورها در رتبه‌بندی امسال در مقایسه با سال گذشته به جایگاه بالاتری صعود و برخی دیگر به جایگاه پایین‌تری تنزل پیدا کرده‌اند.در این فهرست ایران در مقایسه با سال 2017 به رتبه بالاتری صعود کرده و جایگاه سیزدهم این جدول را به خود اختصاص داده است. بر اساس این گزارش، ایران یکی از بزرگترین اقتصادهای خاورمیانه است و به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک و داشتن ذخایر نفتی فراوان، علاقه و توجه کشورهای قدرتمند جهان را به خود جلب کرده است. در گزارش امسال «یو اس نیوز اند ورلد ریپورت»، 5 کشور اول قدرتمند جهان به ترتیب عبارتند از: آمریکا،روسیه،چین،آلمان،انگلیس.

 

بمب شیمیایی به دو قدمی قم رسید

آلودگی های ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی سلفچگان به خطری برای ساکنان شهر سلفچگان و حتی شهر قم در آینده ای نزدیک تبدیل خواهد شد.شهرک صنعتی سلفچگان در اوایل دهه ۷۰ پیش از استان شدن قم جواز تأسیس را دریافت کرد و در حقیقت منشأ بخشی از صنایع انتقال یافته از شهر تهران به شعاع ۱۲۰ کیلومتری این شهر است که اکنون از نظر آلودگی به معضلی برای ساکنان منطقه تبدیل شده است. این شهرک با ۸۰ واحد صنعتی بهره‌بردار در فاصله ۶ کیلومتری شهر سلفچگان واقع شده است.روستاهای جنداب، تاج خاتون، قاضی بالا، قاضی پایین، محمد بیک، الله قلی و شهر سلفچگان از جمله مناطق نزدیک به این شهرک هستند که خطر آلودگی های شهرک صنعتی مردم ساکن در این روستاها را نیز تهدید می کند.ابوالفضل تمیزی، بخشدار سلفچگان در زمینه آلودگی‌های واحدهای مستقر در این شهرک می‌گوید: نیاز است سیستم سنتی و قدیمی فیلتراسیون به روز شود تا شاهد توسعه آلودگی‌های زیست محیطی نباشیم. پسماندهای سرب از دیگر معضلات این منطقه است زیرا سرب دومین عنصر خطرناک پس از رادیو اکتیو است. به گفته رئیس شورای اسلامی روستای جنداب در اکثر مکان‌ها پسماندهای سرب در مسیر رودخانه تخلیه شده است.وی معتقد است: آلاینده‌هایی مانند سیلیس، سرب، اسید و... در منطقه وجود دارد که می توان بیان کرد این کارخانجات از بمب‌های شیمیایی عراق به  ایران به مراتب آلایندگی بیشتری دارد و با این روند در آینده یک کودک سالم در منطقه متولد نمی‌شود.

 

وزیر دفاع راهبرد دشمن علیه کشور را افشا کرد

وزیر دفاع فشار از بیرون و فروپاشی از درون را یکی از تاکتیک های مهم دشمنان علیه جمهوری اسلامی عنوان کرد.حاتمی «فشار از بیرون و فروپاشی از درون» را یکی دیگر از تاکتیک های دشمنان علیه جمهوری اسلامی عنوان کرد و اظهار کرد:‌ برخی عناصر خود فروخته همچون منافقین، سلطنت طلب ها و اپوزسیون داخلی و خارجی با تجهیز مالی برخی دولت های سرسپرده منطقه و نقشه و برنامه ریزی آمریکا و رژیم صهیونیستی و سایر دولت های استکباری از هر ابزاری در فضای واقعی و مجازی برای تخریب باور مردم و اعتماد و اعتقاد آنان نسبت به نظام اسلامی با یکدیگر هم پیمان شده اند.وزیر دفاع گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن ظرفیتهای عظیم انسانی و منابع متعدد با تحریم متوقف نمی شود و براین اساس آمریکائیها «تاکتیک ایجاد فاصله بین مردم و نظام » را به عنوان روشی مهندسی شده ضربه به نظام اسلامی ارائه داده اند.

 

رییس جمهوری برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی دستور داد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رییس جمهوری برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی دستورات لازم را صادر کرده و ستاد ویژه برنامه هایی را برای این موضوع در نظر گرفته است. قاضی زاده هاشمی ادامه داد: تحریم ها به گفته ترامپ شدیدترین و بی رحمانه ترین نوع است و اگرچه منظور آنها هیچ وقت حاصل نخواهد شد اما در آسیب به شیرخوارگان و افراد مسن تردیدی نیست که مدعیان حقوق بشر با سکوت و نظاره گری این جنایت را تایید می کنند. وی اظهار داشت: 50 درصد وقت ما جهت رفع مشکل مردم در راستای تامین دارو و تجهیزات پزشکی صرف می شود. قاضی زاده هاشمی همچنین گفت: امید است در این راستا از طرف بانک مرکزی و بانک عامل حمایت شویم که کمترین مشکل ایجاد شود.

 

طرح تساوی دیه زن و مرد در مجلس کلید خورد

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از آماده شدن طرحی برای تساوی دیه زن و مرد خبرداد و گفت: به زودی امضاهای این طرح جمع آوری و به هیات رییسه تقدیم می شود. پروانه سلحشوری اظهار داشت: برابری دیه زن و مرد یکی از مواردی است که فراکسیون زنان از ابتدای تشکیل مجلس دهم به دنبال آن بوده است.رییس فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: با توجه به رویکردهای قرآنی تلاش ما این است که دیه زن و مرد مساوی شود و در این راستا با جمعی از علمای دین و متخصصان امر و همچنین شورای مشورتی فقهی و حقوقی معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده جلساتی را برگزار و مفاد این طرح را آماده کرده ایم.وی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که رسیدگی به این طرح در مجلس دهم به پایان برسد تا بتوانیم به حل مشکلات زنان کمک بسزایی کنیم.

 

زور وزارت بهداشت به کمپانی های دخانیات نرسید

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی با اشاره به اینکه ما زورمان به کمپانی دخانیات نمی رسد، گفت: فروش سیگار به دانش آموزان در دکه های مطبوعاتی به آسانی انجام می شود و با وجود تحریم تولید انواع برندهای مختلف سیگارهای غربی در کشور رو به افزایش است. علیرضا با هشدار به افزایش مصرف سیگار در کشور، گفت: سالانه 40 تا 55 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود، در حالی که میزان تولید و واردات سیگار در کشور حدود 75 میلیارد نخ است. تولید دخانیات در کشور رو به افزایش است، با توجه به تحریم ها، صنعت دخانیات ما را تحریم نکرده و هر روز سیگارهای بیشتری به کشور می آید.وی تصریح کرد: متاسفانه دکه های مطبوعاتی اقدام به فروش سیگار به صورت نخی و بسته ای به افراد زیر 18 سال که عمدتا دانش آموزان هستند، می کنند. ما زورمان به کمپانی های دخانیات نمی رسد، مردم خود باید هوشیار باشند و خرید سیگار را تحریم کنند.رئیسی با تاکید بر اینکه سلامتی مردم شوخی ندارد، افزود: بر اساس مطالعاتی که در آموزش و پرورش انجام شده، سن مصرف قلیان به 14 سال رسیده و بسیاری از افرادی که سیگار می کشند، قلیان نیز مصرف می کنند. بررسی ها نشان می دهد که بیش از 90 درصد این افراد از عوارض مصرف دخانیات آگاهی داشتند.

 

اشیای مکشوفه،مازندران را به هزاره اول قبل از میلاد رساند

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور گفت: اشیای تاریخی با قدمت هزاره اول قبل از میلاد در استان مازندران کشف و ضبط شد. سردار امیر رحمت الهی عنوان کرد: یگان حفاظت استان مازندران در ادامه روند دستگیری قاچاقچیان اموال تاریخی و به محض کسب اخبار ارسالی از دوستدارن میراث فرهنگی مبنی بر نگهداری مقادیری اشیای عتیقه در شهرستان بهشهر، ضمن تشکیل تیم ویژه عملیات نسبت به بررسی و شناسایی هویت افراد دخیل در امر قاچاق اشیای تاریخی اقدام کردند.او ادامه داد: ماموران یگان حفاظت با بهره گیری از ظرفیت حمایتی مراجع قضایی و انتظامی در دو عملیات مجزا ابتدا پنج قلم و در مرحله بعد چهار قلم اشیای قدیمی شامل (کوزه و ظروف سفالی ) را کشف و ضبط کردند.این مقام مسئول تصریح کرد: در پی کارشناسی های فنی انجام پذیرفته از سوی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان، اصالت هشت قلم از اشیای مکشوفه تایید و قدمت آنها هزاره اول قبل از میلاد تخمین زده شد و دستگیرشدگان به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی تحویل شدند.

 

بهای سکه در بازار نزولی شد

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید برای دومین روز متوالی در بازار آزاد کاهش یافت و با افت 10 هزار تومانی به 2 میلیون و 888 هزار تومان رسید. بهای سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه و سکه های گرمی امروز تغییری نداشت؛ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 2 میلیون و 684 هزار تومان، هر نیم سکه یک میلیون و 388 هزار تومان و هر سکه گرمی 396 هزار تومان به خریداران عرضه شد.در این بین قیمت ربع سکه با پنج هزار تومان افزایش در بازار به 722 هزار تومان رسید.با وجود تثبیت قیمت هر اونس طلا در نرخ 1255 دلار و 2 سنتی در بازارهای جهانی، هر گرم طلای خام 18 عیار در بازار تهران با 1390 تومان افزایش، 236 هزار و 410 تومان عرضه می شود.کارشناسان، آغاز روند نزولی قیمت سکه را واکنش مثبت بازار به بسته پیشنهادی اروپا به ایران می دانند که نشان می دهد اعضای اتحادیه در تصمیم خود برای حفظ برجام و ترغیب ایران برای باقی ماندن در این توافق بین المللی مصمم هستند. کشتی آرای تاکید کرد: در هفته های گذشته که بازار سکه تلاطم داشت، حباب قیمت سکه تمام حتی تا روز چهارشنبه هفته گذشته (13 تیر) به 550 هزار تومان رسید اما اکنون 150 هزار تومان از حباب آن کم شده و هنوز حدود 400 هزار تومان دیگر حباب دارد.

 

خوزستان به بیمارستان های خود آماده باش کامل داد

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از آماده‌باش بیمارستان‌های خوزستان در پی انتشار دود در آسمان برخی شهرها در پی آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت: تاکنون هیچ‌گونه مراجعه‌کننده‌ای به‌علت بیماری تنفسی بر اثر انتشار دود به بیمارستان‌های خوزستان نداشته‌ایم.دکتر «خجسته حسینی‌نژاد» با اشاره به انتشار دود در برخی شهرهای خوزستان به‌علت آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم در بخش عراق اظهار کرد: در پی انتشار دود در برخی شهرهای خوزستان بیمارستان‌های استان در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند اما تاکنون هیچ‌ مراجعه‌ای به‌علت عارضه تنفسی بر اثر استنشاق دود به بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دانشگاه علوم پزشکی آبادان گزارش نشده است.وی یادآور شد: اورژانس بیمارستان‌ها همیشه از نظر ذخیره در حال آماده‌باش هستند و در این شرایط نیز آمادگی لازم را دارند.

 

پلیس به شایعه ضرب و جرح مجازی پایان داد

پلیس درخصوص انتشار فیلمی مبنی بر ضرب و جرح و گریه‌ دختری در فضای مجازی واکنش نشان داد.چندی پیش فیلم‌هایی مبنی بر برخورد امنیتی، بازداشت، ضرب و جرح و گریه دختری در فضای مجازی منتشر شد.بر پایه این گزارش مرکز اطلاع‌‌رسانی پلیس اعلام کرد که فیلم مذکور متعلق به خانم یاد شده نیست و صدای گریه‌ بر روی فیلم بارگذاری شده است. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرد: فرد مورد نظر با دستور مقام قضایی احضار و بعد از ابراز ندامت در همان روز رها شد و به هیچ عنوان بازداشت در کار نبوده است.

 

محسنی آمارهای تکان‌دهنده از وضعیت اعتیاد زنان را منتشر کرد

انوشیروان محسنی بندپی گفت: بنا بر شیوع شناسی اعتیاد در سال 94 در دامنه سنی 15 تا 25 سال  به ازای هر 6/6 مرد، یک زن و در دامنه سنی 25 تا 44 سال به ازای هر 16 مرد 1 زن معتاد وجود دارد.وی ادامه داد: همچنین در گروه سنی 45 تا 60 سال نیز در برابر هر 17 مرد معتاد 1 نفر زن با مشکل اعتیاد دست به گریبان است و بر همین اساس  در سنین پایین تر مشکل اعتیاد به سمت زنانه شدن سوق پیدا کرده است و با افزایش زنان در معرض آسیب مواجه هستیم. در آخرین شیوع شناسی اعتیاد، فقط 3.8 درصد از مصرف کنندگان زن تحت پوشش درمان اعتیاد هستند که این مسئله نشان دهنده ملاحظات فرهنگی و اجتماعی زنان در گزارش اعتیادشان است و نشان می‌دهد که باید درمان اختصاصی زنان را در جامعه افزایش دهیم؛ زیرا اکنون درمان در این گروه بسیار سخت است و به علت ملاحظات اجتماعی برای درمان مراجعه نمی‌کنند و الگوهای درمان آن‌ها نیز محدود است.حدود 2.3 درصد از زنانی که تجربه مصرف مواد داشته‌اند، تزریق را نیز تجربه کرده‌اند؛ این در حالی است که 75 درصد آن‌ها از سرنگ نو و استریل استفاده کردند و 25 درصد تجربه تزریق مشترک داشتند.براساس این پیمایش، تریاک بیشترین ماده مصرفی در زنان است و پس از آن شیشه بوده و سوخته تریاک در رتبه سوم قرار دارند. به این ترتیب مصرف مواد مخدر در میان زنان در رتبه اول است.سن شروع مصرف مواد مخدر در دهه 15 تا 29 سال تغییر کرده و زنان در این گروه سنی بیشتر به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کرده‌اند.در واقع سن شروع مصرف در زنان کمتر از 30 سال، کاهش یافته است و میانگین کلی سن شروع مصرف مواد در کشور 24.3 سال است و تجربه افراد مصرف کننده در مردان 24.1 سال و در زنان 26.2 سال است.

 

تحرکات مشکوک سوئدی‌ها در حوزه مسایل زنان ایران حاشیه ساز شد

جدای از این که سفیر سوئد با چه هدفی به بازدید از مراکز بهزیستی پرداخته و اصولا این نوع امور در حوزه وظایف دیپلماتیک او هست یا نه، و این که مسوولان بهزیستی یا معاونت زنان ریاست جمهوری چرا خود را موظف به گزارش دادن به این هیات می دانستند، باید دید وقتی صحبت از تعمیق و توسعه همکاری‌های در حوزه «توانمند سازی زنان» بین دولت سوئد و جمهوری اسلامی ایران می شود، دقیقا چه چیز قرار است توسعه پیدا کند؟ آیا قرار است آن‌ها از تجربیات ما استفاده کنند؟ یا قرار است آن‌ها ارزش ها و شیوه‌های خود را به ما القاء کنند؟ اصولا سوئدی‌ها در این حوزه خاص در چه وضعیتی هستند که علاقه‌مند به انتقال تجربیات به ما شده‌اند؟به گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت(۷ ژانویه ۲۰۱۶)، سوئد و دانمارک کشورهایی با بالاترین میزان آزار جنسی در اتحادیه اروپا هستند. نمودارهای آماری نشان می ‌دهند که بر اساس داده های آژانس اروپایی حقوق اساسی، در کشورهای سوئد و دانمارک ۸۰ تا ۱۰۰ درصد مردم اظهار داشته ‌اند که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌­اند که این اعداد بالاترین میزان در این قاره است. این رقم در کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان و فنلاند ۶۰ تا ۷۹ درصد می‌ باشد. به همین سبب موسسه گیت استون به سوئد لقب "پایتخت تجاوز جنسی در غرب" را داده است.

 

وزارت دفاع اجرای فناوری های بروز دفاعی را کلید زد

حاتمی در ادامه با اشاره به تدابیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درخصوص جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تصریح کرد: تحریم و تهدیدات مالی برای ما قابل تبدیل به یک فرصت است؛ چرا که باعث خود اتکائی، خودکفائی و تکیه بر توان بومی می شود و بارور شدن ظرفیت های عظیم داخلی را به همراه خواهد داشت و این می تواند به الگویی برای سایر کشورهای آزادیخواه مبدل شود.وی در همین زمینه با اشاره به جایگاه و عملکرد وزارت دفاع در دوران تحریم و استفاده بهینه از ظرفیت های بومی اظهار داشت:‌ وزارت دفاع با عبور از مهندسی معکوس و تکیه بر توان  داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت های عظیم نیروی انسانی متناسب با تهدیدات و نیاز نیروهای مسلح، در تلاش است حدود 200 هزار فناوری به روز را مبتکرانه و خلاقانه در جهت رشد ابتکار و خلاقیت و تولید محصول بومی و منحصر به فرد اجرائی کند.وزیر دفاع گفت:‌ بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی ما ناشی از عدم بهره برداری درست منابع و سرمایه های انسانی است و انشالله به حول قوه الهی با اتخاذ تصمیمات راهبردی، اتحاد ملی و بسیج همگانی، نقشه و دسیسه دشمنان در عرصه های اقتصادی را  نیز با شکست مواجه خواهیم کرد.حاتمی با اشاره به نا امیدی دشمن از اقدام نظامی و توانمندی های دفاعی کشور به ویژه قابلیت های دفاع راهبردی گفت: بر این اساس تاکتیک خود را بر محور فشار اقتصادی و القاء نارضایتی عمومی به کار بسته و متمرکز کرده‌اند.

 

بیشترین کشفیات موادمخدر در مدارس رسانه ای شد

در سال های اخیر شاهد افزایش محسوس تجربه مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان بودیم که این مصرف بیشتر مربوط به گل و حشیش بوده است.پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به چگونگی سنجش مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان گفت:در واقع نگرانی ما در این حوزه بحث مصرف است لذا در همه طرح ها آنچه حائز اهمیت است تجربه مصرف مواد است که مورد بررسی قرار می گیرد.پرویز افشار ادامه داد: براساس ارزیابی سال ۸۰ نیم درصد از جمعیت دانش آموزی مقطع دوم متوسطه تجربه مصرف داشتند. در سال ۹۰ این عدد به یک درصد و در سال ۹۵ به حدود دو درصد رسید.سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به دلایل افزایش میزان مصرف و نوع مواد مصرف شده گفت: افزایش در پنج ساله اخیر بیشتر ناشی از توسعه مصرف گل است که با تبلیغات اغواگرانه توانست جای خود را تا حدودی باز کند.وی با اشاره به این تبلیغات گفت: مهمترین تبلیغات دروغین درباره گل این بود که این مواد اعتیاد آور نیست، تمرکز ایجاد می کند و... همین تبلیغات دروغین باعث توسعه گل شد اما الان بویژه در جمعیت دانشجویی با مداخلت ما از سال ۹۶ مصرف گل به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

 

صرفه‌جویی به خانه سینما رسید

وی افزود: مساله مهمی که امروز اعلام می کنیم این است که با توجه به روزگار امروز و مجموعه فشارهای موجود در جامعه از برپایی مراسم بزرگ خودداری می کنیم. گرچه حق سینماگران است که سالی یک بار دور هم جمع شوند اما در این دوره چنین چیزی امکان پذیر نیست.مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: امسال هم بر اساس سیاست همیشگی سینما که نباید به هیچ سویه سیاسی کشیده شود، تصمیم گرفتیم جشن سینمای ایران به قوت داوری و اجرا شود اما از برگزاری هرگونه مراسم بزرگ خودداری می کنیم. به گفته وی، این یک تصمیم جمعی بود که در هیات مدیره خانه سینما توافق و مجوز اجرای آن از سوی علی نصیریان صادر شد.منصوری درباره سوالی مبنی بر اینکه با وضعیت کنونی سینما اصلا چرا باید جشن برگزار شود، بیان کرد: ما نگفتیم که می خواهیم جشن باشکوهی برگزار کنیم. واقعا نگاه ما این نیست که سینما در جای خوبی ایستاده است البته هر کدام از ما می توانیم نظر شخصی خودمان را داشته باشیم اما اگر جایی نابسامان است لابد عده ای قاعده بازی را رعایت نمی کنند بنابراین به افرادی که قاعده بازی را رعایت می کنند انتقادی وارد نیست. اگر در وزارت ارشاد اشکالی وجود دارد آنها باید پاسخگو باشند نه اینکه ما بگوییم به خاطر عده ای که اکران را اشغال کرده اند، جشن را برگزار نمی کنیم.

 

حامل پیام رهبری و رئیس جمهور به پوتین راهی مسکو شد

قاسمی بیان داشت: مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل درصدر هیئتی از وزارت خارجه فردا به مسکو می رود.سخنگوی وزارت امور خارجه، سفر ولایتی به مسکو را بسیار مهم خواند و گفت: آقای ولایتی، حامل پیام رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور برای رئیس جمهور روسیه است که در کاخ کرملین تسلیم پوتین خواهد شد.قاسمی، موضوع برجام و خروج آمریکا از این توافق را، محور اصلی گفتگوهای آقای ولایتی و هیئت همراه در مسکو اعلام کرد و افزود: مسکو و تهران به عنوان دو همسایه، اشتراکات و منافع مشترکی در عرصه های منطقه ای و جهانی دارند، لذا دیدار با پوتین و انتقال پیام های مقامات عالیرتبه ایرانی می تواند بسیار حایز اهمیت باشد.به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه قرار است آقای ولایتی به پکن هم سفر کند.

 

بازار ثانویه ارز با نخستین معامله رسما شروع به کار کرد

امروز نخستین معامله بازار ثانویه ارز با دلار 7523 تومانی انجام شد. یک مقام مسئول گفت: نخستین معامله صادرکنندگان غیر نفتی و غیرپتروشیمی در بازار ثانویه ارز انجام و براساس ارز درهم با نرخ 2050 تومانی معادل هر دلار 7523 تومانی انجام شد.امیر نجومی دبیر اسبق کانون صرافان ایران، از ابتدای بازار ثانویه ارز گفت: با آغاز به کار این بازار نخستین معامله صادرکنندگان غیرنفتی و غیرپتروشیمی با ارز درهم به نرخ فروش 2050 تومان معادل هر دلار 7523 تومان در سامانه نیما و از طریق صرافی رویال انجام شد.

 

کمپ‌های پایتخت برای زنان متجاهر فرش قرمز پهن کردند

سرهنگ محمد بخشنده اظهار داشت:بحث برخورد با معتادان متجاهر از اولویت‌های اصلی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره برخورد با معتادان متجاهر از ابتدای سال تا کنون طرح‌های جمع آوری معتادان متجاهر و برخورد با خرده فروشان مواد مخدر در دستور کار ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ قرار دارد.بخشنده با اشاره به افزایش ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر در کمپ‌های ترک اعتیاد در تهران، گفت:همه تلاش ما بر این است که با همکاری دستگاه‌های ذیرربط در امر مبارزه با مواد مخدر نسبت به افزایش ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر جمع آوری شده، اقدام شود.وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت کمپ‌های نگهداری زنان معتاد متجاهر در پایتخت افزایش یافته است و کمپ‌های ماده ۱۶نیز با افزایش کیفیت نگهداری معتادان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

سکونت ۱۰۰۰ گورخواب سیستانی در خانه اموات حاشیه ساز شد

در حالی موضوع ۵۰ گورخواب تهرانی به سرعت رسانه‌ای شد و مردم و مسئولان دست در دست هم برای آن‌ها گرمخانه ایجاد کردند که هنوز بعد از گذشت چند سال به حال بیش از ۱۰۰۰ گورخواب زابل فکری نشده است. فرماندار زابل، با تاکید بر اینکه مشکل گورخواب‌های سیستان تنها با صحبت کردن حل نمی‌شود، اظهار داشت: مسئله گورخواب‌ها و معتادین یک موضوع کشوری است و حل آن نیازمند هماهنگی جمعی و اقدام همگانی است.هوشنگ ناظری افزود: در بحث گورخواب‌ها و عکس‌هایی که از این افراد منتشر می‌شود باید گفت که در کنار محل استقرار این افراد، محله شیخ آباد که محلی برای بانوان بی‌خانمان است وجود دارد اما نمی‌دانیم چرا این افراد به این محل مراجعه نمی‌کنند، این در حالی است که در این محل غذا، متادون، حمام و جای خواب در کنار امکانات رفاهی دیگری تحت اختیار آنان قرار می‌گیرد. ناظری با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 1000 نفر از گورخواب‌ها، معتادین کارتن خواب و افراد بی‌خانمان در زابل جمع آوری شده‌اند، گفت: برخی از این افراد به آغوش خانواده‌های خود بازگشته و برخی دیگر هم که خانواده و محلی برای زندگی نداشته‌اند در مراکزی چون کمپ‌ها و خانه‌های بهبودی سکونت داده شده‌اند تا از بازگشت آنان به دام اعتیاد جلوگیری شود.

نظر شما