شناسهٔ خبر: 26631301 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

هوسا تی‌وی تصویر واقعی ایران را نمایش می دهد

سینماپرس: وب‌سایت دوزبانه هوسایی-انگلیسی شبکه تلویزیونی بین‌المللی هوسا تی‌وی متعلق به معاونت برون‌مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، راه‌اندازی رسمی وب‌سایت این شبکه، زمینه ساز فرآیندی است که انتظار می‌رود تا چندی بعد، با فراهم شدن امکانات فنی و بودجه لازم، به افتتاح شبکه تلویزیونی هوسا ‌تی‌وی بیانجامد تا به عنوان پل رسانه‌ای مستحکم بین ایران و آفریقا کارکرد یابد. این وب‌سایت که قابلیت انتخاب دو زبان هوسایی و نگلیسی را داراست، علاوه بر بخش‌های «اخبار»، «سریال‌ها»، «فیلم‌ها»، «موسیقی»، «گردشگری» و «هنرمندان»؛ با دو بخش «خداوند با تو سخن می‌گوید» و «احادیث ارزشمند» در بردارنده اطلاعاتی مفید از خبرهای مهم روز ایران، آفریقا و جهان گرفته تا آموزه‌های دینی، بخش‌های سرگرمی و آشنایی با هنرمندان، طبیعت و جاذبه‌های گردشگری ایران و قاره آفریقا است.

هوسا تی‌وی به دو زبان انگلیسی و هوسایی ارائه می‌شود

در وب‌سایت هوسا تی‌وی دوبخش تصویری و صوتی نیز پیش‌بینی شده نمونه‌هایی از برنامه‌های تلویزیونی این شبکه پخش می‌شود و مخاطبان آفریقایی نیز هر روز از برنامه‌های صوتی این شبکه بهره‌مند می‌شوند. این بخش مطابق با نیاز مخاطبان آفریقایی و عادت آنها به گوش دادن اخبار و برنامه‌ها در قالب «VOH» یا صدای قلب‌ها، هر روز به دو زبان هوسایی و انگلیسی ارائه می‌شود. این بخش در آینده به یک رادیو نمای جذاب تبدیل خواهد شد و تصویر نیز به کمک صدا خواهد آمد. در خصوص اهمیت استراتژیک این شبکه که در دستور کار معاونت برون‌مرزی قرار دارد می‌توان گفت که قاره آفریقا؛ سرزمین فرصت‌های قرن حاضر و آینده نامیده شده و در دهه گذشته، حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در آفریقا دوبرابر شده است. این قاره همواره مورد توجه آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، هند و ژاپن بوده و در سال‌های اخیر عربستان، ترکیه، قطر و امارات نیز به جمع سرمایه‌گذاران درآفریقا اضافه شده‌اند. پیش از این همه کشورهای مذکور رسانه های متعددی را در آفریقا تأسیس کرده‌اند .

قدرت‌های جهانی ثابت کرده‌اند که از تعامل با ایران هراس دارند

ایران با اعزام نیروهای متخصص و صادرات انواع کالاها و خدمات فنی، مهندسی و پزشکی می‌تواند به بازارهای آفریقا که تاکنون کمتر برروی آنها سرمایه‌گذاری کرده، دست یابد. بخشی از این مغفول ماندگی روابط ایران و آفریقا، معلول فعالیت‌های درازمدت قدرت‌های جهانی برای ارائه تصویری غلط از آفریقا با هدف دور نگه داشتن دیگران از آن قاره پهناور است.  قدرت‌های جهانی ثابت کرده‌اند که از هرگونه تعامل و راه‌یابی ایران به سرزمین‌های آفریقایی هراس دارند و نمی‌خواهند بازار و منابع سرمایه‌ای آفریقا محل ورود و فعالیت جمهوری اسلامی ایران باشد. از سوی دیگر تلاش زیادی دارند تا کشورهای آفریقایی از توانمندی‌های ایران اسلامی بی خبر باقی بمانند. بنابراین ارائه تصاویری حقیقی از ایران وآفریقا و مقابله با ایران هراسی و آفریقا هراسی، از مهمترین اهداف این شبکه تلویزیونی است. هوسا تی‌وی براساس راهبرد اقتصاد مقاومتی تأسیس شده و حمایت از صادرات ایران به آفریقا و درآمدزایی برای کشور از اولویت‌های شبکه جدید معاونت برون مرزی شمرده می‌شود. این مهم از طریق معرفی ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های متنوع صنعتی، پزشکی، مهندسی، فرهنگی هنری و سینمایی باهدف اصلاح نگاه آفریقا نسبت به واقعیت‌ها و پیشرفت‌های ایران محقق ‌خواهد شد.

زبان رسمی ۸۲ درصد از هوسا زبانها، انگلیسی است

 زبان هوسایی در کشورهای نیجریه، نیجر، غنا، کامرون، چاد، بنین، ساحل عاج، مالی، توگو، بورکینافاسو، سودان، آفریقای مرکزی، کنگو دموکراتیک و جمهوری کنگو و سیرالئون رایج است و زبان رسمی ۸۲ درصد از هوسا زبانها، انگلیسی است. همچنین ۷۰۰ میلیون نفر از مردم آفریقا به زبان انگلیسی آشنایی زیادی دارند. بنابراین جدیدترین شبکه معاونت برون مرزی دارای دو زبان هوسایی و انگلیسی خواهد بود و کشورهای مهم دیگر قاره آفریقا مانند آفریقای جنوبی، کنیا، تانزانیا، زیمبابوه، اوگاندا، زامبیا، اتیوپی، نامیبیا، لیبریا و بوتسوانا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

*تسنیم

نظر شما