شناسهٔ خبر: 26629656 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

جیمز باند در اردوی انگلیس | چند نکته از بازی‌های نیمه‌نهایی در جام‌جهانی

- همشهری آنلاین: تیم ملی فوتبال هلند با پنج بار رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی و بدون حتی یک قهرمانی از این نظر در میان تمام تیم‌های حاضر در تاریخ جام‌های جهانی رکورددار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهري آنلاين، در آستانه آغاز مرحله نيمه‌نهايي جام‌جهاني فوتبال 2018 در روسيه، مرور برخي از مهم‌ترين اتفاق‌ها و آمارهاي اين مرحله در 20 دوره پيشين مي‌تواند جالب توجه باشد. هر چند همين امسال هم از يك نظر در يادها مي‌ماند و آن رسيدن انگليس به نيمه‌نهايي پس از 28 سال.

از ميان 23 بازيكن حاضر در اردوي تيم ملي فوتبال انگلستان در روسيه، فقط پنج نفر پيش از چهارم ژوييه 1990 به دنيا آمده‌اند؛ تاريخ آخرين حضور اين تيم در مرحله نيمه‌نهايي. هري كين، هري مگواير، جان استونز، دله علي و جسي لينگارد كه امسال در روسيه گل زده‌اند، هيچ‌كدام در تابستان 1990 به دنيا نيامده بودند و دني رز هم در روز باخت انگلستان به آلمان در نيمه‌نهايي جام‌جهاني ايتاليا فقط دو روز سن داشت!

انگلستان كه با رهبري بابي رابسن فقيد توانسته بود به مرحله نيمه‌نهايي جام‌جهاني 1990 برسد، در وقت عادي مقابل آلمان غربي يك بر يك مساوي كرد و در ضربه‌هاي پنالتي با شيرين‌كاري استوارت پيرس و كريس وادل بازي را باخت. گري لينه‌كر، پيتر بردسلي و ديويد پلات پنالتي‌هاي خود را گل كردند اما اين در مقابل چهار پنالتي گل‌شده آلمان كافي نبود.

آخرين بازيكني كه در نيمه‌نهايي يك دوره جام‌جهاني توانست سه گل وارد دروازه حريف كند، كسي نبود جز ادسون آرانتس دوناسيمنتو ملقب به پله. يكي از بهترين بازيكنان تاريخ فوتبال در جام‌جهاني 1958 در حالي كه فقط 17 سال داشت، هت‌تريك كرد و برزيل را برابر فرانسه به برتري رساند. جام‌جهاني سوئد با قهرماني برزيلي‌ها به پايان رسيد.

تيم ملي فوتبال هلند در مجموع در پنج دوره جام‌جهاني به مرحله نيمه‌نهايي رسيده است؛ دو بار ناكامي در سال‌هاي 1998 و 2014 (ضربه‌هاي پنالتي) و سه بار باختن در فينال در دوره‌هاي 1974 مقابل آلمان، 1978 برابر فرانسه و 2010 برابر اسپانيا. هلند امسال اصلا به جام‌جهاني روسيه صعود نكرد.

آخرين دوره‌اي كه هر چهار تيم حاضر در مرحله نيمه‌نهايي اروپايي بودند، به سال 2006 بازمي‌گردد. در جام‌جهاني آلمان تيم‌هاي ميزبان، ايتاليا، فرانسه و پرتغال به نيمه‌نهايي رسيدند كه ايتاليا بر آلمان پيروز شد و فرانسه هم پرتغال را برد. سال 1982 هم ماجرايي مشابه رخ داد و آلمان و ايتاليا با پيروزي بر فرانسه و لهستان به فينال رسيدند. امسال هم چهار تيم اروپايي در اين مرحله حضور دارند.

كروواسي فقط در جام‌جهاني 1998 به نيمه‌نهايي رسيده و بلژيكي‌ها اين تجربه را سال 1986 داشتند. انگلستان در 1966 به نيمه‌نهايي رسيد و قهرمان شد و در 1990 به آلمان باخت. فرانسه هم در پنج دوره در نيمه‌نهايي حضور يافته و در 1998 در خاك خودش قهرمان شده است. ديگر دوره‌ها به 1958، 1982، 1986 و 2006 مربوط مي‌شود.

نكته آخر درباره نيمه‌نهايي‌هاي جام‌هاي جهاني كه پيوندي هم با سينما دارد مربوط به حضور يك شخصيت افسانه‌اي در اردوي يك تيم حاضر در اين مرحله است. سال 1966 كه انگليس به نيمه‌نهايي رسيد و سرانجام قهرمان شد، اعضاي تيم ملي اين كشور پيش از بازي با پرتغال به استوديوهاي پاينوود رفتند و با شان كانري ديدار كردند؛ ستاره‌اي كه در آن روزها سرگرم بازي در يكي از فيلم‌هاي جيمز باند بود.

نظر شما