شناسهٔ خبر: 26625481 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

'وانگ فو جینگ' خیابانی با طعم نیش عقرب

پکن - ایرنا - کمتر گردشگری وجود دارد که به پکن سفر کند ولی به خیابان «وانگ فوجینگ» سر نزند خیابانی سنگ فرش با طراحی سنتی اما با ساختمان های مدرن، مسیری نسبتا کوتاه اما جذاب و دیدنی، جایی مملو از خوراکی ها و غذاهای عجیب و غریب از مار و مامورلک گرفته تا سوسک و عقرب.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا خیابان 'وانگ فوجینگ' به عنوان تنها خیابان پیاده روی و توریستی شهر پکن با 700 سال قدمت در مرکز شهر پکن واقع شده است این خیابان جای بسیار مناسبی برای پیاده روی و بازار گردی است و به راحتی می تواند دستکم دو ساعت از وقت توریست های خارجی را به خود اختصاص دهد.
نزدیکی این خیابان به میدان 'تیان آن من' میدان معروف پکن، به جذابیت های آن افزوده است، طول این خیابان ۸۱۰ متر با عرض ۴۰ متر است تردد وسایل نقلیه در آن ممنوع است اما برای تردد گردشگران قطاری توریستی و کوچک در نظر گرفته شده است که آن هم به دلیل زیبایی های خیابان، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و گردشگران ترجیح می دهند این خیابان را چند بار با پای پیاده دور بزنند.
ساختمان های این خیابان ترکیبی از معماری مدرن و قدیمی است با دکورسازی و نورپردازی های خیره کننده، همراه با جاذبه های توریستی مثل فروشگاه های متنوع و مجتمع های تجاری مدرن، رستوران های قدیمی معروف و فست فودها، چایخانه های سنتی، حراجی ها و فضایی شاد و مفرح.
اما جدا از همه ویژگی های این خیابان که به تنهایی می تواند آن را به یکی از خیابان های زیبا و مورد علاقه جوانان چینی و خارجی تبدیل کند وجود بازار غذا و تنقلات «Wangfujing Snack Street» در این خیابان است که به جذابیت های آن افزوده است.
در این بازار بزرگ، غرفه‌های مواد غذایی با تنوع بسیار بالا، به هر نوع ذائقه، سلیقه و ملیتی خدمات رسانی‌ می‌کنند هر چه را که تا بحال دیده و یا ممکن است ندیده باشید در این بازار می توانید پیدا کنید.
در این بازار انواع گوشت‌ها از کباب‌های حلال بره و گوسفند و گاو، جگر و دل و قلوه، جوجه کباب و مرغ گرفته تا گوشت خوک، کله پاچه خوک، انواع کباب مار و حشرات مانند عقرب و سوسک، رتیل و گوشت‌ها و غذاهای غیر حلال، انواع ماهی‌ها و غذاهای دریایی و هر چه فکر کنید را می‌توانید پیدا کنید و در صورت تمایل آن را بچشید.
اما توریست های مسلمان باید مواظب باشند در این بازار به دنبال فروشگاه‌هایی با آرم کلمه «حلال» که بر سر در آن‌ها نصب شده است بگردند تعداد فروشگاه‌هایی که غذاهای حلال سرو می‌کنند هم کم نیست و گردشگران به راحتی می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.
در لابلای این شلوغی غرفه‌هایی هم انواع سبزیجات، نوشیدنی و میوه ها را عرضه می‌کنند. انواع تکه‌های میوه که با یک چوب به هم وصل شده و آب نبات شیرین روی آنها آغشته شده است به این نوع خوراکی در چین (تن خولو) می گویند که یکی از تنقلات خوب و خوشمزه و پر طرفدار است و از ان به عنوان دسر استفاده می شود.
آمارها نشان می‌دهد روزانه 600 هزار نفر از این خیابان دیدن می‌کنند که این رقم در روزهای تعطیل یا مناسبت‌ها به دوبرابر افزایش می‌یابد، بنابراین پیشنهاد می کنیم اگر گذرتان به پکن افتاد حتما سری به این خیابان بزنید حتی اگر از مشاهده خوردن گوشت مار، سوسک و عقرب هم اکراه دارید!
با این حال خوردن برخی گوشت ها مانند حشره، مار، عقرب و سوسک در چین عمومیت ندارد و تنها در برخی نقاط وجود دارد که آن هم بیشتر برای عرضه به توریست ها و جهانگردان است ولی با این حال در برخی از مناطق چین گوشت سگ به عنوان یکی از گوشت های مورد علاقه همچنان مصرف می شود.
خوردن گوشت سگ در چین، کره جنوبی، ویتنام، نیجریه و برخی کشورهای دیگر به عنوان یک سنت، تاریخی طولانی دارد قدمت این کار در چین به عنوان یکی از کشورهایی که این سنت نامیمون همچنان در آن حفظ شده است دستکم به 500 سال پیش باز می‌گردد.
خوردن گوشت سگ در چین در همه مناطق آن رایج نیست اما خوردن سگ ها در برخی استانهای این کشور مانند استان های هیلونگجیانگ، جیلین و لیائونینگ، گواندونگ، گوانگشی و استان سیچوان و یا در میان اقلیت کره ای های مقیم چین نیز مرسوم است.
با این حال امروزه مصرف گوشت سگ در این کشور پهناور کمتر شده است ولی همچنان وجود دارد جدا از اینکه افراد به صورت فردی اقدام به خوردن گوشت سگ می کنند هر ساله نیز جشنواره های مختلفی برای کشتن و خوردن گوشت سگ در چین برگزار می شود.
امسال به رغم مخالفت های «گروه های حامی حیوانات» مردم جنوب شرق چین در شهر 'یولین' در استان خودمختار 'گوانگشی' فستیوال گوشت سگ را برگزار کردند مقام های مسئول در این منطقه که این برنامه سالانه در آنجا برگزار می شود می گویند با روش های مسالمت آمیزانه تری سگ ها و گربه ها ذبح شده اند.
با این وصف گروه های مدنی و حامیان حقوق حیوانات چین نیز بیکار ننشسته و به این موضوع اعتراض کرده بودند گزارش های رسانه ای نشان می دهد در اطراف محل برگزاری اجلاس پلاکارت ها و تابلو نوشته های بزرگی نصب شده بود که از مردم می خواستند این فستیوال و خوردن گوشت سگ را تحریم کنند و این حیوان را از چنگال شکارچیان نجات دهند.
طبق رسوم مردم شهر یولین، خوردن گوشت سگ در طولانی ترین روز سال در تابستان موجب می شود از بیماری های زمستانی درامان باشند و البته این موضوعی است که از دیرباز در چین مورد توجه بوده است.
در جشنواره 10 روزه امسال پیش بینی شده است بیش از 10 هزار سگ و گربه کشته و خورده شده اند فعالان چینی معتقدند این جشنواره وحشیانه است آنها در سال جدید با ارائه یک دادخواست که به امضای 11 میلیون نفر رسیده است، خواستار ممنوعیت برگزاری این جشنواره شده بودند.
با این وجود، مقامات محلی اعلام کردند این جشنواره با پشتوانه دولتی برگزار نشده و بخش خصوصی متولی آن بوده است.
آساق**231**1904**1663**

نظر شما