شناسهٔ خبر: 26596254 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه یکشنبه تا صبح دوشنبه

تهران- ایرنا- تبریک قهرمانی کشتی گیران نوجوان ایرانی در رقابت های 2018 کرواسی از سوی رئیس جمهوری، تاکید لاریجانی بر حل مسائل منطقه از طریق رایزنی، بررسی گزارش وزارت امور خارجه از تعهدات اروپا به ایران در جلسه هیات دولت، اعلام چگونگی تعیین نرخ ارز در بازار ثانویه، ادعای تکراری ترامپ درباره برخورد ایران با ناوهای آمریکایی، حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه تیفور سوریه و حضور هیات سعودی برای خرید گنبد آهنین در تل آویو مهمترین خبرهای 12ساعت گذشته ایرنا بود.

صاحب‌خبر -

اخبار داخلی
**********
* تهران- ایرنا- رئیس جمهوری در پیامی کسب دو عنوان ارزشمند قهرمانی جهان در کشتی آزاد و کشتی فرنگی نوجوانان را تبریک گفت.
* تهران- ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که مسائل منطقه از طریق رایزنی قابل حل بوده و نیازی به دخالت خارجی‌ها نیست.
* تهران- ایرنا- در جلسه عصر یکشنبه هیات وزیران به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، گزارش وزارت امور خارجه درباره مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران با اروپایی ها و بسته تعهدات آنان درباره برجام بررسی شد.
* تهران- ایرنا- امروز اندیشه تشیع در پله ششم؛ تاریخ را به ماتم می خواند و اشک های تمام عاشقان خاندان علی (ع) از فراق صادق آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم امام علم و دیانت و سراینده سرود زیبای خداپرستی از ابرهای غمگین آسمان بقیع می بارد.
* اصفهان- ایرنا- معاون اول رئیس جمهوری به منظور بازدید و بهره برداری از چند طرح صنعتی و عمرانی به استان اصفهان سفر می کند.
* تهران- ایرنا- توئیتر فارسی روز گذشته تحت تاثیر پخش مستند حاوی اعترافات مائده هژبری بود.
* کاشان- ایرنا- رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور گفت: 3 هزار میلیارد ریال در سال 97 برای اجرای برنامه های این سازمان اختصاص یافته است.
* زاهدان- ایرنا- وزیر کشور گفت: ایران کشوری مقتدر، با برنامه و متعهد به تعهدات بین المللی است و این تعهد خود و بدعهدی آمریکا را به دنیا ثابت کرده است.
* مشهد- ایرنا - همزمان با شب 25 شوال و سالگرد شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) میزبان دهها زائر و مجاور و ارادتمند به ساحت پرچمدار مکتب جعفری بود که برای عرض تسلیت بر گرد مضجع شریف ثامن الائمه (ع) به سوگواری مشغول شدند.
* زاهدان- ایرنا- وزیر کشور گفت: برای ایجاد اشتغال و تولید درمناطق مرزی تسهیلات 5 درصدی و در مناطق خارج از محدوده مرزی، تسهیلات 9 درصدی پرداخت می شود.
* تهران- ایرنا- مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک‌ مرکزی با تشریح چگونگی فعالیت بازار ثانویه ارز گفت: عرضه و تقاضا تعیین کننده، نرخ ارز در بازار ثانویه خواهد بود.
* تهران- ایرنا- بروز مشکلاتی درباره صدور کارت های بازرگانی موقت و یک بار مصرف یا سوء استفاده از آنها سبب شد هیات وزیران چهارشنبه گذشته به اصلاح مقررات در این زمینه ورود کند و امروز (یکشنبه) نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه ای دستور بازبینی همه کارت های صادرشده را صادر کند.
* اهواز- ایرنا- روزشمار قطار شهری اهواز حالا از 13 ساله شدن این پروژه خبر می دهد؛ پروژه ای که کلنگ آن به امید بهبود وضعیت ترافیک این کلانشهر به زمین زده شد اما حالا سازه های نیمه کاره آن در سطح شهر به مختل کننده رفت و آمد شهری تنزل یافته اند.
* تهران- ایرنا- وزیر نیرو بر شفافیت و ارایه اطلاعات صحیح و واقعی به شهروندان تاکید کرد و گفت: وزارت نیرو به دلیل آگاهی کم مردم همواره در معرض ظرفیت های التهاب آفرینی بوده است.
* تهران- ایرنا- سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در بیانیه ای درباره تحولات اقتصادی- اجتماعی تاکید کرد «دولت باید لباس رزم اقتصادی بپوشد و کسالت، سستی و روحیه بروکراتیک در دفاع از منافع ایرانیان را از خود دور کند».
* تبریز- ایرنا- نائب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون صنایع استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل به شدت نیازمند ارز دولتی است و باید تصمیم فوری در این زمینه اتخاذ کرد.
* تهران- ایرنا- دستورالعمل جدید واردات در مقابل صادرات با موضوع تبادل ارز صادراتی با نرخ توافقی که 14 گام را در برمی گیرد، ابلاغ شد.
* تهران- ایرنا- نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تشدید مجازات اسیدپاشی به زودی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی می شود.
* شهرری- ایرنا- تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: مسئولان برای خدمت رسانی به مردم بی وقفه تلاش کنند تا رفاه اجتماعی و سطح معیشتی مردم ارتقا یابد.
* تهران- ایرنا- بیشترین شکایت‌های رسیده به سازمان‌های استانی صنعت، معدن و تجارت در خردادماه درباره «نان»، «میوه و سبزی» و «شیرینی» بود؛ بنابراین هنوز مشکلات زیادی در زمینه «قوت غالب مردم» وجود دارد.
* کرج- ایرنا- رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: 80 هزار نفر در سال تحصیلی 97-96 زیرپوشش کلاس های سوادآموزی در استان ها قرار گرفتند.
* همدان- ایرنا- نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: هفته آینده عملیات اجرایی راه آهن همدان به ملایر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز می شود که 6 هزار میلیارد ریال برای این طرح برآورد شده است.
* تهران- ایرنا- وکیل مدافع عبدالفتاح سلطانی از مخالفت دادستانی تهران با درخواست آزادی مشروط موکلش خبر داد.
* بجنورد- ایرنا- رایزن اقتصادی ایران در آلمان حجم مبادلات تجاری سالانه دو کشور را هم اکنون سه میلیارد و 400 میلیون دلار دانست و گفت: روابط تجاری تهران- برلین بعد از برجام 26 درصد رشد یافته است.

اخبار خارجی
**********
* تهران- ایرنا- رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری ادعایی را که پیشتر درباره خودداری قایق های تندرو ایرانی از گشت زنی در اطراف کشتی های آمریکایی در زمان ریاست جمهوری او مطرح کرده بود، تکرار کرد.
* دمشق- ایرنا- شبکه الاخباریه سوریه از حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه نظامی تیفور در استان حمص خبر داد.
* دوحه- ایرنا- دو روز پس از مشخص شدن استفاده سعودی ها از موشک های ممنوعه ساخت رژیم صهیونیستی در جنگ یمن ، یک روزنامه نگار کرد مقیم فلسطین اشغالی فاش کرد که یک هیات از عربستان برای خرید سامانه موشکی 'گنبد آهنین ' به تل آویو سفر کرده است.
* تهران- ایرنا- با خروج ترامپ از برجام به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای دیپلماسی جهان ، اکنون حفظ این توافق برعهده قدرت های اروپایی است تا با اقدام های دقیق و عملیاتی از قاعده محوری در نظام بین الملل صیانت کرده و اعتبار معاهده های بین المللی را از خطر نجات دهند.
* پکن- ایرنا- یک نشریه کره جنوبی در مطلبی نوشت «اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از نگاه کارشناسان، نشان می دهد که او یک روانی است».
* تهران- ایرنا- رئیس رژیم صهیونیستی رهاکنندگان بادبادک ها و بالون های آتش زا از نوار غزه به سوی شهرک های صهیونیست نشین را تهدید کرد.
* لندن- ایرنا- کمتر از 48 ساعت از اعلام نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر کسب موافقت کلی اعضای کابینه‌ درباره برنامه خروج از اتحادیه اروپا، منابع انگلیسی از استعفای دیوید دیویس وزیر برگزیت خبر دادند.
* لندن- ایرنا- در نشستی که یکشنبه شب با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران ایرانی در کانون توحید لندن برگزار شد، اندیشه‌های دکتر علی شریعتی در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی ایران موردبررسی قرار گرفت.
* تهران- ایرنا- یگان پهپادی یمن سامانه اطلاعات نظامی متجاوزان را در ساحل غربی این کشور هدف قرار داد.
* تهران- ایرنا- ارتش سوریه شماری از روستاها و مناطق دیگری را در جنوب و جنوب شرقی استان «درعا» آزاد و امنیت جاده امان-دمشق را به طور کامل تامین کرد.
* آنکارا- ایرنا- نمایشگاه آثار 11 هنرمند ایرانی و 11 هنرمند صاحب نام‌ ترک با همکاری مشترک کاما‌ گالری و تیما جم در شهر استانبول ترکیه برپا شد.
* آنکارا- ایرنا- 10 نفر بر اثر واژگونی قطار مسافری در مسیر تکیرداغ ـ چورلو در غرب ترکیه جان باخته و 73 نفر زخمی شدند.
* تهران- ایرنا- یک نیروی امنیتی و یک تبعه خارجی مقیم عربستان در پی حمله افراد مسلح در منطقه القصیم واقع درشمال شرق این کشور کشته شدند.
* آنکارا- ایرنا- رسانه های ترکیه اعلام کردند که در راستای مبارزه با عوامل گولن، با انتشار آخرین بخشنامه در حکم قانون پیش از پایان وضعیت فوق العاده، از فعالیت 12 انجمن، سه روزنامه و یک شبکه تلویزیونی جلوگیری و مراکز آنها تعطیل شد.
* تهران- ایرنا- اتیوپی و اریتره درباره از سرگیری روابط دیپلماتیک و گشودن سفارتخانه های خود توافق کردند.
* تهران- ایرنا- در حالی که 3 ماه به انتخابات ریاست جمهوری برزیل مانده است، دادگاه تجدید نظر رای به آزادی رئیس جمهوری پیشین این کشور که به اتهام فساد مالی به 12 سال زندان محکوم شده بود، داد.
* تهران- ایرنا- هزاران یمنی در استان «المهره» واقع در جنوب شرق یمن، علیه تجاوز نظامی عربستان و امارات به کشورشان تظاهرات کردند.
* بغداد- ایرنا- با نزدیک شدن گرمای هوا به 50 درجه و نامنظم شدن و افزایش ساعات قطع برق شهری در مناطق مختلف عراق، فصل اعتراضات موسمی به نابسامانی وضعیت برق و دیگر کاستی ها در این کشور از جنوب عراق آغاز شده است.
* پکن- ایرنا- مقامات دولت ژاپن اعلام کردند شمار قربانیان بارش شدید باران و سیل در این کشور تا کنون به 82 تن رسیده است.
* الجزیره- ایرنا- ترویست ها روز یکشنبه با ایجاد کمینی ،6 نیروی نظامی تونس را در منطقه «الصریا» در استان «جندوبه » و نزدیکی مرزهای الجزایر کشتند.
* تهران- ایرنا- «یورگن هابرماس» متفکر آلمانی که روزی با آرزوی روزنامه‌نگار شدن وارد دنیای رسانه شد، جایزه رسانه‌ای آلمان-فرانسه را از آن خود کرد.
شبد**1953**

نظر شما