شناسهٔ خبر: 26590214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

‌نیمی از آب مصرفی یزد از طریق چاه‌ها تامین می‌شود

R41376/P1377/S6,76/CT11

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئله اول و اصلی استان یزد بحث آب است گفت: نیمی از آب مصرفی یزد از طریق چاه‌ها تامین می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، سیدابوالفضل موسوی بیوکی بعد از ظهر امروز در دیدار با جمعی از مدیران و پایگاه‌های خبری استان یزد با بیان اینکه آب مهمترین مسئله در استان یزد است اظهار داشت: بحث آب را و انتقال آن به استان یزد را به چهار خط بزرگ تقسیم کرده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: خط نخست مربوط به پروژه آب انتقالی از زاینده‌رود است که ظرفیت آن در هنگام شروع پروژه بین 98 تا 100 میلیون متر مکعب بود ولی به صورت میانگین در 10 تا 12 سال اخیر، سالانه 65 درصد از این آب به استان یزد می‌رسید.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی به خشکسالی‌های شدید امسال در کشور و یزد اشاره کرد و گفت: امسال هم از این میزان 20 درصد کم شده و در حال حاضر میزان آب انتقالی از خط اول به 50 تا 54 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سال آبی از مهر تا مهر است گفت: در شش ماهه نخست این سال آبی که پاییز و زمستان است، میزان آب انتقالی به استان یزد 25 میلیون متر مکعب بوده و به این ترتیب، سهم استان یزد از آب انتقالی در نیمه دوم سال و ماه‌های گرم، به ازای هر ماه بین سه و 300 تا 3 و 700 میلیون مترمکعب آب می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در حالی است که میزان مصرف آب استان یزد در این ماه‌ها بالای هفت میلیون متر مکعب است و مابقی آب مورد نیاز یزد از طریق چاه‌های زیرزمینی و ذخایر تامین می‌شود.

موسوی بیوکی با اشاره به اینکه میزان مصرف آب در هر ماه در استان یزد متغیر است و این تفاوت میزان مصرف به درجه هوا ارتباط مستقیم دارد تصریح کرد: یکی از مسائل اصلی که در ارتباط با بالا رفتن مصرف آب در ماه‌های گرم سال یزد وجود دارد به دلیل حجم بالای مصرف آب کولرها است.

نماینده مردم یزد و اشکذر با اشاره به اینکه ای‌سی آب شرب باید زیر 1000 باشد خاطرنشان کرد: بر این اساس آب چاه‌هایی که ای‌سی آنها بالای 1000 باشد را نمی‌توانیم به عنوان شرب وارد شبکه مصرف خانگی مردم کنیم.

وی در ارتباط با این موضوع که برخی از نقاط یزد نسبت به پایین بودن کیفیت آب یزد گلایه دارند خاطرنشان کرد: شبکه توزیع در شهر یزد به دلیل مخلوط شدن آب انتقالی و چاه، نمی‌تواند آب با یک درجه کیفیت یکنواخت تامین کند و به همین دلیل است که میزان درجه شوری آب در نقاط مختلف استان یزد متفاوت می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ارتباط با خط دوم انتقال آب استان یزد گفت: پیگیری این خط از سال 85 شروع شد و مقرر شده بود که انتقال آب در این خط با از مبدا بهشت آباد انجام شود ولی در سال گذشته این پروژه با مشکلات فنی مواجه شد و با تصمیم وزارت نیرو،  مبدا خط دوم انتقال آب یزد از بهشت‌آباد به "خرسان" تغییر پیدا کرد.

موسوی بیوکی تامین آب بهداشت و شرب را وظیفه حاکمیت دانست و گفت: حاکمیت نظام موظف است که آب مورد نیاز تمام افراد جامعه را در طول روزهای سال تامین نماید.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میزان مصرف آب در کشور بالاتر از حد استاندارد جهانی است گفت: سرانه مصرف آب در استان یزد بین 250 تا 280 لیتر در روز است که بخشی از این میزان به بحث کولرها اختصاص دارد.

وی خط‌های سوم و چهارم انتقال آب به یزد را مربوط به خطوط انتقال از خلیج فارس و دریای عمان دانست و گفت: در حال حاضر پیگیری‌های لازم برای انتقال آب از طریق تمام این خطوط در دست اقدام است.

انتهای پیام/ش

نظر شما