شناسهٔ خبر: 26582271 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور:

موافق برخورد خشونت آمیز در موضوع حجاب نیستیم

تهران - ایرنا - رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور درباره برخوردهای توأم با خشونت در موضوع حجاب گفت: هیچ فرد، گروه یا سازمانی موافق برخورد خشونت آمیز با مساله فرهنگی مانند حجاب نیست چون این موضوع اجتماعی و یک قانون به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، مینو اصلانی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت هفته عفاف و حجاب افزود: تعداد کمی از دختران ایران که مایل به رعایت حجاب نیستند به عنوان یک قانون در کشور، باید به آن احترام بگذارند.
اصلانی ادامه داد: برخی به صورت سازمان یافته با دلارهایی که دریافت می کنند، مترصد برداشتن حجاب هستند اما حجاب برای ما یک مساله و برنامه محوری است و امیدواریم در هفته حجاب و عفاف بتوانیم این وظیفه را به خوبی انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که جامعه ما الگو و مرجع برای جهان است، بسیاری از جنبش ها به تاسی از زن مسلمان و با حجاب ایران تشکیل می شود و در تکاپو برای نفوذ حجاب در جامعه خودشان هستند.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور افزود: معتقد به بحث خشونت در مساله حجاب نیستیم و نیروی انتظامی مقتدر نیز قانونمند بوده و با قانون شکنان مقابله می کند، البته برای موضوع حجاب و عفاف در جامعه 26 دستگاه وظیفه دارند که متاسفانه برخی کمتر به این مساله توجه دارند.

* در ایران حجاب اجباری نیست
اصلانی اضافه کرد: در ایران حجاب اجباری نیست بلکه یک قانون است و چون مردم ایران متدین هستند، به این مساله معتقد هستند اما عده بسیار کمی به مسائل اقناعی توجه نکرده اند و نخواسته اند که نسبت به رعایت حجاب قانع شوند، آنها نمی دانند که حجاب چه پیامدهای مثبتی برای جامعه دارد اما برخی قوانین را زیرپا گذاشته اند.
وی اظهار داشت: در ارتباطات گسترده با مردم در سطح جامعه متوجه شده ایم که عموم این افراد مخالفت جدی با حجاب ندارند و به مسائل اعتقادی خودشان پایبند هستند اما یکسری افراطی گری ها و القاها در شبکه های مجازی و ماهواره ها و توجه بیش از حد به مد و لباس، انسان را به خطا و اشتباه می اندازد.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: اکثر این افراد در واقع براساس بی توجهی و افراط در بحث مد و لباس به این مساله روی می آورند و خیلی به این موضوع که حجاب برای آنها موضوعیت دارند، توجه نمی کنند.
وی خاطر نشان کرد: اگر همه دستگاه های فرهنگی و متولی، فعالیت درستی در این زمینه داشته باشند به طور قطع تاثیرات آن را مشاهده خواهیم کرد و بسیاری از جوانان زمانی که متوجه اثرات زیانبار و بی بند و باری بدحجابی می شوند و اینکه آسیب اولیه آن برای بانوان است، حجاب را رعایت می کنند.
اصلانی افزود: تاکنون نظرسنجی های گوناگونی در زمینه حجاب در کشور انجام شده است که عمدتا افراد مخالفتی با اصل حجاب ندارند و معتقدند چون جوان هستند و زیبایی دارند باید زیبایی خودشان را به نمایش بگذارند اما باید گفت که این افراد در زیبایی شناختی هم مشکل دارند و باید روی این مساله کار شود.
وی معتقد است باید نمایشگاه های مد و لباس با استفاده از کالا و چادر ایرانی در کشور برپا شود و سعی شده از نظرات طراحان کشور، دانشکده های هنر و مد و لباس نیز استفاده شود چون یک متولی موثر مد و لباس در کشور داریم اما به سهم خودمان به این مساله مهم نپرداخته ایم.

* حافظان حریم خانواده گردهم می آیند
وی در ادامه گفت: اجتماع بزرگ حافظان حریم خانواده در روز ٢١ تیر به مناسبت هفته بزرگداشت عفاف و حجاب در سراسر کشور برگزار می شود.
اصلانی افزود: این برنامه قرار است در سراسر کشور با برنامه های ویژه برگزار شود البته سخنرانی های مختلف درباره عفاف و حجاب نیز در برنامه کاری است.
اصلانی اضافه کرد: در تهران اجتماع بزرگ مردمی در امامزاده صالح برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: برنامه چادرهای آسمانی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شود که در این همایش از بانوان موفق چادری در عرصه های علمی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی تجلیل می‌شوند.
اصلانی نشست با ادیان توحیدی، اعزام دختران به مناسبت روز دختر به مسجد جمکران و برگزاری همایش حریم زیبایی در سایه عفاف را از دیگر برنامه‌های این هفته عنوان کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: بحث عفاف و حجاب یکی از اصول مترقی دین است و همیشه در تاریخ کشور شاهد بودیم که زنان توام با حجاب و عفاف هستند.
اصلانی گفت: زنان معتقدند بدون پوشش قبل از توجه به توانمندی به عنوان ابزار به او نگاه می کنند. بنابر این موضوع حجاب و عفاف خیلی برای جامعه مهم است تا نسل جوان را اقناع کنیم چون در راس هجمه دشمنان محور اصلی حیازدایی است.
وی ادامه داد: یکصد سال است که با این موضوع مشکل دارند و القا می کنند که حجاب موجب عدم پیشرفت زنان می شود اما اسلام این موضوع را نشان داده که کاملا برعکس است و پیشرفت زنان را در سال های اخیر دیده ایم.
اصلانی ادامه داد: بحث های تخصصی درباره اقناع کردن جوانان در باره حجاب و عفاف را در ٣١ استان کشور داریم و هفته از روز سه‌شنبه آغاز می شود.
وی به روز ٢١ تیرماه به عنوان روز حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: اساس این هفته بر مبنای شهادت تعدادی از هموطنان در روز ٢١ تیر سال ١٣١4 در مسجد گوهرشاد در دفاع از پوشش حجاب است.
وی درباره برنامه‌های این هفته اظهار داشت: رعایت عفاف و حجاب احترام به خود است و ما در روز اول این هفته تولیداتی داریم که در صدا و سیما پخش می شود که مشاعره یکی از این برنامه ها است چون ما اشعار زیادی درباره حیا و حجاب و عفاف داریم.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: برای موضوع حجاب و عفاف در جهان نیز پویش هایی وجود دارد که نمونه آن را می توان به پویش «دختران به عفاف روی می آورند و زنانی که با پوشیدن سر بیرون می آیند» اشاره کرد.

* انقلاب چادرها
حجت الاسلام امین کشوری فعال فرهنگی نیز در این نشست گفت: انگیزه اکثر مخالفان با موضوع حجاب، تسلط نداشتن آنان به مفاهیم دینی است چون روی این موضوع کار فرهنگی نشده است، اگرچه در دوران انقلاب، لقب انقلاب چادرها را به کشور ما داده بودند.
وی اظهار داشت: اسلام حضور اجتماعی زن را پذیرفته است که با رعایت حجاب وارد جامعه شوند اما باید این حضور اثربخش و انسانی باشد.
کشوری با اشاره به اجرای طرحی به عنوان «حس خوب» با موضوع حجاب گفت: این طرح در مناطق 2 و 5 تهران به لحاظ تردد بالای گروه های هدف به اجرا گذاشته شد که در نهایت به 50 هزار نفر از بانوانی که از نظر حجاب استانداردهای لازم را رعایت نکرده بودند، مواجه شدیم که از طریق بانوان محجبه ایرانی و خارجی، با این افراد صحبت می کنند.
وی معتقد است که کشور قانون های خوبی در زمینه عفاف و حجاب دارد اما دستگاه های مختلف در این زمینه کم لطفی دارند. بجز چند دستگاه، بقیه بار این موضوع را زمین گذاشته اند، بودجه فرهنگی دریافت می کنند اما در بخش های غیر فرهنگی هزینه می کنند.
کشوری اضافه کرد: در کشور خلاء گفت و گو داریم که به عنوان نمونه در باره عفاف و حجاب فضایی برای گفت و گو وجود ندارد.
اجتمام * ٧٢6٨ *1569

نظر شما