شناسهٔ خبر: 26571826 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بازی‌های رایانه‌ای و فرصت‌های پیش‌رو

استعدادی که هنوز باورش نکرده‌ایم

بازی‌ساز ایرانی گفت: بازی‌سازان ایرانی استعداد زیادی دارند اما به خودباوری لازم نرسیده‌اند. ارتباطات به وجودآمده در رویدادهایی همانند TGC می‌تواند خودباوری را در آنها تقویت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، رویداد بین‌المللی Tehran Game Convention بزرگ‌ترین رویداد تجاری (B2B) صنعت بازی‌های رایانه‌ای در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود. حضور ده‌ها سخنران مطرح، بیش از 100 شرکت، ناشر بین‌المللی و بیش از 2300 فعال بازی‌سازی در این رویداد از سراسر نقاط دنیا، فرصت بزرگی را برای رشد بازی‌سازی و بزرگ‌تر شدن بازار در ایران و منطقه فراهم می‌آورد.

نخستین دوره TGC در جولای 2017 با استقبال گسترده بازی‌سازان ایرانی و بین‌المللی برگزار شد و در دوره دوم، فرصت‌های بزرگ‌تری برای همکاری فعالان بازی‌سازی به وجود آورد.

TGC 2018در 14 و 15 تیر ماه 97 از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران و با همراهی شرکت Game Connection فرانسه در مرکز همایش‌های بین المللی صداو سیما برگزار شد.

هرچند این رویداد فرصت بی همتایی را برای فعالان این حوزه نوپا به وجود آورده است اما انتقاداتی از راه نیافتن بازی‌های معرفی شده در TGC 2017 وجود داشت که حسن کریمی قدوسی رئیس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس در این باره با یادآوری این نکته که  رویداد TGC در سال گذشته برای نخستین بار در ایران برگزار شده بود، گفت: در کشور ما بعضی اوقات یک همایش 20 تا 30 بار برگزار می‌شود و هیچ دستاوردی ندارد، با این وجود برخی با برگزاری یک دوره از این رویداد به دنبال دستاوردهای آن می‌گردند.

وی در ادامه اظهار داشت: بزرگ‌ترین دستاورد رویداد TGC در سال گذشته این است که در حال حاضر بیش از 7 کمپانی بازی‌سازی در کشورمان با تمرکز بر روی بازارهای جهانی در حال ساخت بازی هستند.

کریمی قدوسی در خصوص اینکه چرا هنوز دو شرکت منتخب سال گذشته نتوانسته‌اند بازی‌هایشان را نشر دهند، گفت: اینکه دو اثر حاضر در TGC پارسال هنوز قرارداد نهایی را امضا نکرده‌اند طبیعی است، چون در کل صنعت بازی‌سازی ما این اولین بار بود که بازی‌سازان در برابر ناشران بین‌المللی می‌نشینند و آنها را برای نشر آثارشان توجیه می‌کنند.

وی افزود: امسال پیش از برگزاری این رویداد سعی کردیم به بازی‌سازن یاد دهیم که چطور با ناشران خارجی مذاکره کنند و قبل از برگزاری این رویداد در این زمینه حدود 4 کتاب کوچک چاپ و در اختیار بازی‌سازان قرار دادیم. همچنین یک ماه قبل از برگزاری از 11 بازی‌ساز برای ارائه در مراسم افتتاحیه آموزش داده شدند.

رئیس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه 11 شرکت بازی‌ساز در مراسم افتتاحیه دومین رویداد TGC بازی‌هایشان را معرفی کردند، بیان داشت: این نتیجه اعتماد به بازی‌سازان بود.

کریمی قدوسی با تأکید بر اینکه برگزاری این چنین رویدادی باعث خودباوری در میان بازی‌سازان می‌شود، گفت: بروز روحیه خودباوری مهمترین اتفاق میان بازی‌سازان ایرانی است که در حال تحقق است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی نیز به همین معنا و مفهوم است، تشریح کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای  تولید در درون کشور و عرضه به خارج است و این دقیقاً کاری است که در صنعت بازی‌سازی ما در حال اتفاق افتادن است.

رئیس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با یادآوری این نکته که از سال گذشته 2 بازی از سوی ناشران بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته و در بازارهای خارج کشور به پای قرارداد اولیه نیز رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: هنوز این آثار منتشر نشده است و امیدواریم امسال این صادرات افزایش پیدا کند.

کریمی قدوسی برگزاری چنین رویدادی را موجب افزایش دانش بین‌المللی در کشور دانست و اظهار داشت: حدود 60 سخنران بین‌المللی در این رویداد حضور دارند.

وی گفت: در یک ماه گذشته دو مورد از بازی‌های ما در دو جشنواره خارجی به عنوان بهترین بازی شناخته شده است.

رئیس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت: سال گذشته 50 ناشر و سخنران در رویداد TGC تهران شرکت کرده و امسال این تعداد به 80 ناشر رسیده است.

بازی‌سازی یک زمینه کاری رویایی با اعتبار بین المللی 

بیدقی یکی نمایدگان از شرکت‌های بازی‌ساز حاضر در  در این رویداد، از مهمترین دستاوردهای برگزاری چنین رویدادی در کشور را آشنایی فعالان صنعت بازی‌سازی عنوان کرد.

سیف نیز  یک سال است وارد صنعت بازی‌سازی شده است، او  این زمینه کاری را رویایی دانست و گفت: بازی‌سازی علاوه بر درآمد خوبی که دارد یک زمینه کاری است که نمی‌توان بی علاقه وارد آن شد.

وی که کارشناس ارشد نرم‌افزار است از کار مداوم بالای 10 ساعت برای ساخت یک بازی گفت و افزود: این زمینه کاری پیچیده و سخت است اما یک بیزینس بین‌المللی معتبر و آینده‌دار خواهد بود.

سیف پس از گذشت یک سال 5 عنوان بازی تولید و به گفته خودش در 142 کشور منتشر کرده است.

وی از فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرد و گفت: این شبکه‌ها برای بازی‌سازان کارایی فوق‌العاده‌ای دارند و با فیلتر شدن آن طیف وسیعی از مخاطب ما از دست می‌رود.

این بازی‌ساز با اشاره به اینکه بازی‌سازان مستقل به دلیل تازه بودن این زمینه کاری نیاز به یادگیری بیشتری دارند، اظهار داشت: TGC این موقعیت را فراهم می‌کند و می‌توانم با قاطعیت بگویم کارگاه‌های آموزشی برگزار شده در این رویداد از 4 سال دوره کارشناسی که طی کرده‌ام پربارتر بوده است.

TGC رویدادی که فرصت دور زدن تحریم‌ها و ارتباط با جهان را برای بازی‌سازان ایرانی فراهم ‌می‌کند

مهدی بهرامی که رشته بازی‌سازی را در هلند آموخته و در حال حاضر در ایران در این زمینه فعالیت می‌کند نیز گفت: TGC می‌تواند در مقابل تحریم‌ها به بازی‌سازان ایرانی کمک کند و برای برقراری ارتباط با بازی‌سازان در دیگر کشورها حائز اهمیت است.

بهرامی معتقد است: بازی‌سازان ایرانی استعداد زیادی دارند اما به خودباوری لازم نرسیده‌اند. ارتباطات به وجودآمده در رویدادهایی همانند TGC می‌تواند خودباوری را در آنها تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد: صنعت بازی‌سازی در ایران از کپی‌رایت ضربه می‌خورد.

این بازی‌ساز گفت:‌ یک قانون در زمینه بازی در دنیا وجود دارد، آن‌هم این است که اگر کار خوبی انجام دهی، کارت دیده می‌شود پس مستقیماً نیازی به حمایت‌های دولتی در این زمینه نیست، هرچند نباید نقش دولت در توسعه زمینه فعالیت را بی‌نتیجه دانست.

انتهای پیام/

نظر شما