شناسهٔ خبر: 26558836 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته ای که گذشت

بندرعباس- ایرنا- بهره برداری از شش طرح بزرگ آبرسانی شهری و روستایی، کشف خط لوله قاچاق سوخت، آغاز طرح تشدید پایش بازار، راه اندازی میز صادرات کالای قطر و تخصیص یک هزار و 500 میلیارد ریال به حوزه آبخیزداری از جمله اخبار مهم هرمزگان در هفته گذشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هرمزگان در هفته گذشته (نهم تا 16 تیرماه) شاهد رخدادها و اخبار مختلفی در حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر حوزه ها بود که برخی از این اخبار و رویدادها در این گزارش مرور می شود.

** اقتصاد
از مهمترین خبرهای حوزه اقتصادی هرمزگان در هفته گذشته بهره برداری از شش طرح بزرگ آبرسانی شهری و روستایی است.
در نخستین روز از هفته گذشته، 6 طرح آب رسانی آب و فاضلاب شهری و روستایی و میز خدمات غیر حضوری به ارزش 556 میلیارد ریال با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، استاندار هرمزگان و نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید.
این طرح ها شامل تامین آب شهر سیریک، آبرسانی به شهر بیکاه، آبرسانی به شهرهای تخت و قلعه قاضی، روستاهای بستانه، بندرشناس و ملو و شهر تیرور می باشد.
هفته گذشته طرح تشدید پایش بازرسی بازار در هرمزگان آغاز شد که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این خصوص به ایرنا اظهار داشت: اولویت بازرسی در این مقطع زمانی، کالای اساسی مردم است.
خلیل قاسمی بیان داشت: هم اکنون بیش از100 بازرس در 2 نوبت صبح و عصر بر وضعیت بازار استان نظارت و بازرسی دارند.
اما هفته گذشته علی مویدی رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور میهمان مردم هرمزگان بود که وی شامگاه پنجشنبه در نشست مشترک ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان اظهار داشت: در آینده ای نزدیک ساختار جدید ستاد با نگاه پیشگیرانه و استفاده از ظرفیت های مردمی اجرایی می شود.
علی مویدی خرم آبادی بیان داشت: فلسفه وجودی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشگیری از قاچاق است که در متن قوانین نیز آمده و باید نگاه پیشگیری از قاچاق در این ستاد حاکم باشد.
وی تصریح کرد: تاکید بر امر پیشگیری از قاچاق و استفاده از مشارکت های مردمی از سیاست های رییس جمهوری و دولت است.
استاندار هرمزگان هفته گذشته نشستی با نمایندگان اصناف و بازاریان استان داشت که در این نشست تاکید کرد: در مسیر خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی همه از تامین کننده مواد اولیه، تولید کننده، توزیع کننده و فروشندگان باید هماهنگ با هم و با وحدت رویه عمل کنند.
فریدون همتی بیان داشت: اگر در مسیر خروج از رکود، یک بخش از مسیر تعادل خارج شود سایر بخش ها را نیز متاثر خواهد کرد.
وی در ستاد تنظیم بازار هرمزگان نیز گفت: دولت برای واردات کالاهای اساسی، یارانه و ارز لازم را اختصاص می دهد و دلیلی برای عرضه این کالاها با قیمت بالاتر وجود ندارد.
همتی تاکید کرد: قیمت کالاهای اساسی داخلی نیز به طور مرتب رصد شده و با متخلفان برخورد قاطع می شود.
از دیگر اخبار حوزه اقتصادی هرمزگان در هفته گذشته خبر صادرات دومین محموله دام زنده از بندرلنگه به کشور قطر است.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه گفت: دومین محموله دام زنده شامل 300 راس گوسفند از طریق این بندر به مقصد بندر الرویس کشور قطر صادر شد.
قاسم عسکری نسب روز چهارشنبه هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به فراهم بودن امکانات لازم در بندرلنگه و رونق تجارت دریایی، صادرات محموله دام زنده با هماهنگی و همکاری نهادها و ارگان های متولی توسط 2 فروند لنج باری در تیرماه انجام شد.
وی بیان داشت: نخستین محموله دام زنده نیز در اول خرداد ماه امسال با صادرات 2 هزار و200 راس دام زنده به ارزش 550 هزار دلار انجام شد.
اما چهارشنبه هفته گذشته میز صادرات کالای قطر نیز با حضور معاون استاندار در اتاق تعاون هرمزگان آغاز به کار کرد.
از دیگر اخبار مهم حوزه اقتصادی هرمزگان در هفته گذشته اعلام خبر افزایش 100 درصدی خرید کلزا از کشاورزان این استان است.
مدیر تعاون روستایی هرمزگان گفت: امسال در راستای سیاست های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص خرید تضمینی محصولات، یکهزار و 950 تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان این استان خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 100 درصد افزایش داشته است.
سیروس اسدپور روز چهارشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران افزود: هر کیلوگرم کلزا با قیمت تضمینی مصوب 28 هزار و 830 ریال و با افت مفید 2 درصد و رطوبت 10 درصد از کشاورزان خریداری شد.

**فرهنگی و اجتماعی
هفته گذشته محل شهادت 290 مسافر هواپیمایی ایرباس ایران که 12 تیر ماه سال 67 از سوی ناو جنگی آمریکا با اصابت 2 موشک به شهادت رسیدند با حضور مسوولان و خانواده های شهدا در آبهای خلیج فارس گلباران شد.
در این مراسم پس از قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران، شرکت کنندگان با نثار شاخه های گل، محل شهادت 290 مسافر در حوالی تنگه هرمز و جزیره هنگام در آب های خلیج فارس را گلباران کردند.
14 جانباز هشت سال جنگ تحمیلی نیز برای زنده نگاه داشتن یاد شهدای پرواز 655 هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی و یادآوری جنایت های آمریکا، یک هزار و 800 متر را در خلیج فارس و شهادتگاه مسافران این هواپیما شنا کردند.
اما هفته گذشته پلیس راهور هرمزگان نسبت به افزایش تصادفات درون شهری در این استان هشدار داد.
سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی هرمزگان گفت: در سه ماه اول امسال تعداد جان باختگان حوادث رانندگی درون شهری استان هفت درصد از مدت مشابه پارسال بیشتر شده که یک هشدار و زنگ خطر است.
سرهنگ مجید صالح پور بدون اشاره به تعداد افراد فوت شده اظهار داشت: 36 درصد افراد فوت شده راننده موتورسیکلت و 23درصد ترک نشین موتورسیکلت بوده اند
از دیگر اخبار حوزه اجتماعی هرمزگان در هفته گذشته خبر مربوط به حوزه آتش نشانی بندرعباس است.
رییس سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس هفته گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد: 122مورد حادثه آتش سوزی عمدی طی سه ماه نخست امسال در سطح این شهرستان رخ داد.
فرجام دانش خسارت وارده به شهر بندرعباس در اثر آتش سوزی در مدت مذکور را هفت میلیارد و 296 میلیون و 800 هزار ریال عنوان کرد.
حوزه میراث فرهنگی هرمزگان نیز هفته گذشته شاهد رویدادها و اخبار مختلفی بود که از جمله آنها خبر تخصیص یک میلیارد ریال برای مرمت خانه فکری بندرلنگه است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: یک میلیارد ریال برای مرمت مرحله جدید خانه فکری بندرلنگه شامل استحکام بخشی پوشش و جداره های ضلع شرقی آن در سال جاری هزینه می شود.
اشکان مختاری روز شنبه هفته گذشته در این خصوص به ایرنا اظهار داشت: سال گذشته نیز با مبلغ یک میلیارد ریال بندها، پوشش جبهه غربی و شمال غربی این بنای تاریخی مورد مرمت قرار گرفته بود.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه داران خصوصی نیز با هدف ثبت و حفاظت از آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی تاریخی در این استان ساماندهی می شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز هفته گذشته در نشست با فعالان عرصه سینما با اشاره به جایگاه ویژه سینما و تاثیر آن در اقشار مختلف، گفت: این اداره کل از طرح های سینمایی مرتبط با کاهش آسیب های اجتماعی حمایت می کند.
علیرضا درویش نژاد اظهار داشت: سینما یک ظرفیت بزرگ و کم نظیر حوزه فرهنگ است که باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد.
نخستین سینما سیار در غرب هرمزگان نیز هفته گذشته راه اندازی شد که رییس انجمن سینمای جوانان ایران دفتر استان هرمزگان در این خصوص گفت: این سینما برای پوشش شهرستان های بندرلنگه، کنگ، بندر خمیر، بستک و پارسیان راه اندازی شده است.
فروزان کهوری نژاد بندری افزود: برای راه اندازی این سینما 400 میلیون ریال هزینه شده که هم زمان با شهرهای بزرگ فیلم های سینمایی روز، برای علاقه مندان به نمایش در می آید.

**منابع طبیعی و محیط زیست
سرپرست مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا گفت: 10 گونه دریایی در خلیج فارس به دلایل گوناگون از جمله ورود انواع پساب و آلودگی ها، کاهش ورود آب شیرین رودخانه ها به دریا و تغییرهای اقلیمی در معرض خطر انقراض قرار دارند.
صمد حمزه ئی اظهار داشت: تخریب زیستگاه های دریایی، تخلیه سوخت قاچاق، آلودگی های نفتی و صید بی رویه را هم باید به دلایل یاد شده افزود.
وی ادامه داد: با توجه به روند کنونی ورود فاضلاب و مواد آلی به دریا می توان گفت در اکوسیستم دریا تغییر ایجاد شده و از تعداد گونه های مفید کاسته و بر گونه های غیر مفید افزوده شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان نیز گفت: امسال یک هزار و 500 میلیارد ریال از محل منابع استانی و ملی به حوزه آبخیزداری استان برای اجرای سازه های آبخیزداری تخصیص یافته است.
امید ذاکری روز دوشنبه هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این رقم برای اجرای 200 سازه آبخیزداری در اقصی نقاط هرمزگان اختصاص یافته است.
وی خاطرنشان کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته با اجرای این طرح ها حدود 80 میلیون مترمکعب از روان آب های سطحی در هرمزگان کنترل می شود که با توجه به شرایط کم آبی در استان این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

**انتظامی
هفته گذشته با تلاش ماموران انتظامی و مرزبانی شاهد کشف محموله های بزرگ قاچاق کالا و ارز و همچنین مواد مخدر بودیم که یکی از مهمترین این کشفیات خبر کشف خط لوله انتقال قاچاق سوخت در شهرستان سیریک است.
فرمانده پایگاه دریابانی سیریک در این خصوص گفت: با تلاش ماموران این پایگاه یک خط لوله انتقال سوخت قاچاق به طول 500 متر در حوزه اسحفاظی این شهرستان شناسایی و کشف شد.
سرگرد سید سهیل حسینی روز پنجشنبه هفته گذشته با اعلام این خبر افزود: ماموران مرزبانی روز گذشته مطلع شدند که قاچاقچیان با شگردی خاص لوله ها را با استفاده از لوله های pvc در سایزهای چهار و پنج اینچی زیر ماسه های دریا در یکی از روستاهای سیریک نصب و عبور داده بودند که در یک عملیات پلیسی و تجسسی کشف شد.

**ورزش
حوزه ورزش هرمزگان همچون هفته های گذشته ، اخبار و رویدادهای بسیاری را به خود اختصاص داد که از جمله مهمترین آنها خبر میزبانی بندرعباس برای اردوی تیم ملی سنگنوردی، پیروزی تیم فوتسال آذرخش بندرعباس در نخستین بازی در لیگ برتر، قهرمانی تیم دوچرخه سواری بانوان هرمزگان در رقابت های کشوری، کسب هشت مدال رنگارنگ توسط تیم اسکیت استان در مرحله اول رقابت های کشوری و کسب مدال طلای لیگ کاراته وان توسط دختر نوجوان این استان است.
در کنار این اخبار ، هفته گذشته شاهد دعوت بازیکنان هرمزگان به اردوی تیم های فوتسال، فوتبال ساحلی، فوتبال نونهالان، بسکتبال نیز بودیم.
هفته گذشته با پایان رقابت های ووشو بسیج قهرمانی هرمزگان و انتخابی تیم ملی، باشگاه انصار بندرعباس به عنوان قهرمانی دست یافت.
احداث پیست موتورسواری نیز از جمله خبرهای جذاب ورزشی هرمزگان در هفته گذشته است.
طبق خبر اعلام شده از سوی معاونت عمرانی استانداری هرمزگان، با رای اکثریت اعضای هیات مدیره سازمان همیاری شهرداری های استان، طرح احداث پیست موتورسواری و اتومبیلرانی در بندرعباس تصویب شد.
7198/2094

نظر شما