شناسهٔ خبر: 26520814 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) برای ساخت و طراحی ایستگاه اتوبوس و تاکسی دانشگاه در مسابقه‌ای از دانشجویان خود کمک گرفت

وقتی دانشجو به‌ کمک‌ حل‌ مسائل‌ دانشگاه می‌آید

و باید گزارش و حاشیه‌های زیر را بخوانید تا بدانید از این به بعد دانشگاه آزاد اسلامی قرار است دانشجویان را درگیر مسائل دانشگاه کند و از آنها خروجی مثبت بگیرد تا بازاری‌ها دیگر آنان را مهندس مدرک‌دار ندانند.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، شاید برای اکثر دانشجویان رشته‌های معماری، شهرسازی و عمران این خاطره مشترک باشد که وقتی از خیابان رد می‌شوند و پروژه‌های درحال ساخت را نگاه می‌کنند به   خودشان هم فکر کنند که چقدر برای ساخت چنین پروژه‌هایی آمادگی و اطلاعات دارند. یکی از مشکلاتی که همیشه در سال آخر فارغ‌التحصیلی دانشجویان را اذیت می‌کند، نبود بازار کار خصوصا در رشته‌های فنی و مهندسی است و به قول بازاری‌ها و بساز و بفروش‌ها «دانشجویان جدید، مهندس مدرک‌دار هستند و چندان عملیاتی نشده‌اند. نهایت کار آنها همان چند واحد کارآموزی ترم آخر است که آن هم تقریبا در 80 درصد دانشجویان به صورت زیرسیبیلی رد می‌شد. این‌بار مقصد تهیه گزارش مسابقه‌ای بود که بنا داشت از ورک‌شاپ و اسکیس دانشجویان ایستگاه تاکسی و اتوبوس المان‌های واحد دانشگاهی را اجرایی کند اما چون خودم در سال‌های دانشجویی در رشته معماری چندان با فن اجرا آشنا نشده بودم بعید می‌دانستم این مسابقه آن‌طور که از اسمش پیداست، عملیاتی در پی داشته باشد. مسابقه بنا داشت تعدادی دانشجو که قبلا ثبت‌نام کرده بودند را در گرمای 40درجه تهران در واحد یادگار امام خمینی(ره) دور هم جمع کند و آنها طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه دهندتا درنهایت بهترین طرح‌ها را برای نمادسازی المان ورودی دانشگاه و نیز ساماندهی فضای ورودی این واحد دانشگاهی انتخاب کنند، اما این همه ماجرا نیست و باید گزارش و حاشیه‌های زیر را بخوانید تا بدانید از این به بعد دانشگاه آزاد اسلامی قرار است دانشجویان را درگیر مسائل دانشگاه کند و از آنها خروجی مثبت بگیرد تا بازاری‌ها دیگر آنان را مهندس مدرک‌دار ندانند.

 

هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران؛ یک ماموریت

علی شهابی، رئیس دبیرخانه شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل    دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران که مسئول باشگاه پژوهشگران جوان واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری نیز هست، درباره روند جدید ماموریت‌محوری دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: «دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران از سال گذشته شروع به ایجاد دفاتری برای توسعه بیشتر فضای علمی کرده که دانشکده‌ها و واحدهای مختلف استان مکلف به مشارکت در آن هستند. درواقع اگر بخواهم راحت بیان کنم باید بگویم در استان تهران هرکدام از واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی ماموریتی را طبق برنامه‌های علمی و با توجه با شرایط بومی و ناحیه‌ای که در آن هستند، برعهده گرفته‌اند و چون رئیس واحد تهران مرکزی و استان تهران قبلا این طرح را تا حدودی در دانشگاه شهید بهشتی راه‌اندازی کرده و موفق هم شده بود، طی مذاکراتی با دکتر ولایتی و دکتر رهبر  قرار شد ابتدا استان تهران را برای آزمایش این طرح انتخاب و سپس تمام کشور برای برگزاری و دریافت ماموریت‌های بومی به کار گرفته شوند.»

او در ادامه افزود: «در استان تهران برنامه علمی شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل به واحد یادگار امام سپرده شد و طبق چارت هم رئیس باشگاه پژوهشگران جوان هر واحد به‌عنوان مسئول آن ماموریت حکم می‌گیرد.»

او با اشاره به اینکه متاسفانه دانشگاه‌ها در پایان‌نامه مانده‌اند و اقدام عملیاتی کاربردی کمی دارند، تاکید کرد: «بنا شده ایده‌های دانشجویی و دانشگاه در بستر رساله و پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی محدود نشوند و وارد فاز کاربردی و عرصه اجرایی و عملیاتی شوند و در بدنه دانشجویی رواج پیدا کنند که برای آغاز این روند مسابقاتی که خروجی عملیاتی داشته باشند، پیشنهاد شد که استقبال خوب دانشجویان را در پی داشت.»

مسئول باشگاه پژوهشگران جوان واحد یادگار امام خمینی(ره) ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی برای گفتمان‌سازی این رویکرد جدید و احیا و اقناع این فضا بین دانشجویان به سراغ خودشان رفته است و با برگزاری مسابقه‌های علمی شور و نشاط آنها را بالا می‌برد تا فقط در حد ایده نمانند. ماه گذشته که اولین مسابقه استارتاپ ویکند «حمل‌ونقلی‌شو» در این واحد برگزار شد، استقبال خوبی را شاهد بودیم، به‌طوری که حتی از دانشگاه‌های کشور مثل تهران، گرمسار، سمنان، البرز و قزوین نیز در آن شرکت کردند و وقتی ایده به خوبی بین دانشجویان پاسخ گرفت، بنا شد این مسیر برای تحریک دانشجویان به فعالیت‌های عملی و فعالیت‌های استارتاپی ادامه پیدا کند.»

او گفت: «در این مساله با نگاه روز سعی شد دانشجویان بیشترین بهره را ببرند و چون درحال حاضر همه به دنبال استارتاپ‌هایی هستند که سریع به خروجی برسد و برای آنها سوددهی کند، ما نیز سراغ استارتاپ‌ها رفتیم و در عین اینکه مسابقات را برگزار می‌کنیم، آموزش‌های کاربردی اجرایی را نیز به شرکت‌کننده‌ها می‌دهیم و در همان روز آنها وقتی به خروجی می‌رسند و در پایان هم طرحی که انجام دادند، عملیاتی می‌شود امید و شور بین آنها چند برابر می‌شود. برای همین ما به سمت فعالیت‌های استارتاپی «حل مساله» رفتیم.»

رئیس دبیرخانه شبکه‌های ارتباطی و حمل و نقل دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران افزود: «در جلسه مدیران واحد یادگار امام خمینی(ره) موضوع ساخت ایستگاه اتوبوس و تاکسی مطرح شد، ما سریع آن را به‌عنوان مساله طرح کرده و دانشجو را به‌عنوان حلال مساله انتخاب کرده‌ایم که رئیس واحد نیز از آن استقبال کرد و فرآیند این مسابقه پایه‌گذاری شد اما چون معمولا در این نوع کارها مشکل بودجه‌ای نوعی کارشکنی ایجاد می‌کند و چون شهرداری وظیفه ساخت ایستگاه اتوبوس و تاکسی را برعهده داشت، طی رایزنی‌هایی که با آنان انجام دادیم بنا شد هزینه مسابقه را نیز تقبل کنند و در عوض ما 10 طرح برتر این مسابقه را به آنها واگذار کنیم تا یکی از این طرح‌ها برای ایستگاه اتوبوس و تاکسی عملیاتی و اجرایی شود.»

او با اشاره به جوایز این مسابقه بیان کرد: «در این مسابقه ما جایزه‌هایی را در نظر گرفتیم که برای نفر اول مبلغ یک میلیون، نفر دوم 700 هزار تومان و نفر سوم هم 500 هزار تومان تایید شد، اما وقتی شهرداری طرح دانشجو را انتخاب و آن را در این منطقه اجرایی کند و او به‌عنوان طراح در این طرح مشارکت کند، برایش مهم‌تر و امیدوارکننده‌تر خواهد بود و این مبالغ در واقع چندان موضوعیت ندارند اما نکته مهم‌تر این است که دانشگاه در اینجا با حداقل هزینه هم ‌انگیزه ایجاد کرده است، هم فضا را توسعه داده، هم حل مساله کرده و هم خروجی مثبتی گرفته و شهرداری را مجاب به انتخاب از طرح‌های دانشجو کرده، یعنی در این مسابقه جایزه چندان اولویت نداشته است.»

او افزود: «در این مسابقه بیشتر دانشجویان خود واحد شرکت کردند، چون نوع مسابقه طراحی برای واحد یادگار امام خمینی(ره) بود و چون دانشجویان این واحد با محیط آشنا بودند بیشتر شرکت کردند، البته ما از خوزستان، اردبیل، البرز و قزوین هم شرکت‌کننده داشتیم ولی باید در مسابقات بعدی برای حضور از دیگر دانشگاه‌ها بیشتر برنامه‌ریزی کنیم.»
 

دانشگاه خروجی دانشجویان را باید محک بزند

سهراب اسدی و مستانه کریمی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد   رودهن در این مسابقه شرکت کرده بودند و چون قبلا در هیچ مسابقه‌ طراحی‌ای شرکت نکرده بودند استرس زیادی داشتند.

کریمی در ابتدا با اشاره به اینکه اصلا علاقه‌ای به رشته معماری نداشت، می‌گوید: «من چون در رشته ریاضی درس خوانده بودم به محاسبات و ضرب و تقسیم علاقه داشتم ولی بعد از کنکور متوجه شدم باید در معماری ادامه‌تحصیل بدهم که ابتدا ناراحت شدم و وقتی در کلاس حاضر شدم و دیدم که همه همکلاسی‌ها طراحی و اسکیس‌های خوبی را می‌توانند ارائه بدهند، بدتر ناامید شدم و تصمیم گرفتم دوباره کنکور بدهم که سال بعد در کنکور سراسری دانشگاه آزاد اسلامی معماری و شهرسازی را قبول شدم ولی کلاس‌ها به‌شدت با کلاس‌های دانشگاه قبلی تفاوت داشت. اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال آموزش هستند و با آن چیزی که در دانشگاه سراسری بود، تفاوت داشت.»

این دانشجو ادامه داد: «اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای طرح‌های اجرایی دانشگاه از دانشجویان خودش استفاده می‌کند و از همان روش‌هایی که در آموزش برای دانشجویان خودش استفاده می‌کند، طراحی و اسکیس می‌خواهد یعنی به آموزش و روند یادگیری اهمیت می‌دهد که حتی خروجی آنان را نیز ابتدا در دانشگاه محک می‌زند.»

اسدی نیز در ادامه گفت: «دانشگاه وقتی فقط به فکر مدرک دادن و نمره باشد دانشجو که دیگر چیزی یاد نمی‌گیرد، الان اساتید این واحد برای من که در واحد دیگری از دانشگاه آزاد اسلامی هستم نکاتی را تذکر می‌دهند و یعنی معیار فقط نمره و مدرک نیست بلکه از من خروجی مثبت می‌خواهند و این مساله بسیار در روحیه و یادگیری فرد تاثیر می‌گذارد. امروز در این مسابقه هر شرکت‌کننده تقریبا به‌طور طبیعی نکته‌ای را یاد گرفت که خود همین مساله باعث امید بین دانشجویان برای ادامه تحصیل براساس بازار کار می‌شود.»

 

معماری از کلاس بالایی برخوردار است!

دانشجوی سال آخر کارشناسی‌ارشد واحد یادگار امام خمینی‌(ره) دانشگاه آزاد اسلامی بود که دبیری معماری هنرستان را به عنوان شغل انتخاب کرده بود. 

او که از روند برگزاری این مسابقات برای دانشجویان دانشگاه‌های مختلف خوشحال بود، می‌گفت: «دانشجو هرچند در کلاس‌های درس نمرات عالی و 20 هم داشته باشد وقتی وارد بازار کار می‌شود  تقریبا 50 درصد آن درس‌ها کارآمد نیست و درواقع به صورت تئوری و آموزشی یادگیری او ادامه داشته ولی وقتی همان آموزش‌ها را طی مسابقات و دوره‌های عملی نیز طی کند، آن وقت یک مهندس واقعی است.» این دانشجو ادامه داد: «من در کلاس‌های مدرسه همیشه به دانش‌آموزان می‌گویم که اگر به رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنید علاقه ندارید، عمرتان را هدر ندهید و رشته‌تان را عوض کنید. متاسفانه چهار سال کارشناسی و دو سال ارشد را از نزدیک با دوستانی گذراندم که علاقه‌ای به رشته معماری نداشته و فقط برای آنکه این رشته فنی در میان بقیه رشته‌ها از «کلاس» بالایی برخوردار است، آن را انتخاب کرده بودند.» او می‌گوید: «وجود مسابقات در دانشگاه‌ها چند اثر مثبت می‌تواند داشته باشد که اولین آن این است که فرد مشتاق می‌شود در دوران دانشجویی بیشتر به فکر بازار کار و فارغ‌التحصیلی باشد. اثر دوم به دانشگاه بر می‌گردد که توانسته با یک مسابقه آنقدر در میان دانشجویان شور و هیجان ایجاد کند که اگر فردی در سال‌های دانشجویی به هر دلیلی ناامید از ادامه تحصیل شده باشد، به راحتی با شرکت و حضور در این مسابقات بتواند روحیه خود را بازسازی کند و فارغ‌التحصیل موفقی شود. اتفاقی که چندان در مسابقات دانشگاهی رخ نمی‌دهد هم تبعیض است. به طور مثال چند ماه گذشته یکی از سازمان‌ها برای طراحی فضایی از حیاط خود یک مسابقه برگزار کرد ولی درنهایت متوجه شدیم طرح انتخابی از پیش تعیین شده و فقط برای اینکه در جامعه القا کنند برای دانشجویان معماری برگزار کرده‌اند آن همه هزینه را متحمل شدند.»

 

در کنار تلاش برای برنده شدن نکات آموزشی را هم از اساتید یاد گرفتم

محدثه رحیمی، دانشجوی سال سوم کارشناسی دانشگاه گرمسار است. او درباره این نوع   مسابقات می‌گوید: «اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان این نوع برنامه‌ها را برگزار می‌کند یعنی این دانشگاه چند پله از دانشگاه‌های سراسری جلو است و فقط به فکر مدرک دادن به دانشجویان نیست بلکه آنان را با محیط اصلی کار و بازار آشنا می‌کند.

من در مسابقات دیگر مانند این مسابقه شرکت کرده بودم اما چون سطح شرکت‌کننده‌ها برابر نبود و دارو‌ها چندان بر اصول و معیار خاصی نبود من هم توقع نداشتم در آن مقامی کسب کنم ولی این مسابقه با توجه به آنکه همه شرکت‌کننده‌ها از دانشجویان هستند بسیار جالب است و  با بغض به هم نگاه نمی‌کنند. نکته مهم‌تر دیگر حضور اساتید معماری روی پروژه‌ها حین طراحی است که باعث می‌شود با آموزش‌های آنان نکاتی را که در دانشگاه سراسری نیاموخته‌ام در دانشگاه آزاد اسلامی بدون هزینه یاد بگیرم.»

این دانشجو ادامه می‌دهد: «وقتی پوستر مسابقه را در شبکه‌های اجتماعی دیدم با توجه به اینکه در دیگر مسابقه‌های قبلی که شرکت کرده بودم، ناداوری بسیار اذیتم کرده بود ابتدا هیجانی برای شرکت نداشتم اما چون یکی از دوستانم شرکت کرده بود و از من خواست تا با او هم‌گروه شوم و برای طراحی المان و ایستگاه تاکسی و اتوبوس در مسابقه شرکت کنم من هم ثبت‌نام کردم ولی تا روز برگزاری نمی‌خواستم حضور پیدا کنم، حتی صبح که دوستم برای رفتن تماس گرفت می‌خواستم ابتدا رفتنم را لغو کنم ولی چون تا به‌حال در مسابقه دانشگاهی شرکت نکرده بودم مشتاق بودم ببینم این نوع مسابقه‌ها چطور برگزار می‌شود، ولی الان که اینجا هستم بسیار راضی و خوشحالم که در کنار طراحی و تلاش برای برنده‌شدن چند نکته مهم را نیز از اساتید یاد گرفته‌ام.»

 

* نویسنده : یزدان محمدی روزنامه‌نگار

نظر شما