شناسهٔ خبر: 26480873 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سل سیستانی ها را به زانو در آورد

زاهدان - ایرنا - خشکسالی مداوم 2 دهه، خشکیدن تالاب بین المللی هامون، همجواری با کشور افغانستان، وجود ریزگردها و گردوغبار و وزش بادهای 160 روزه منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان را به کانون اصلی بیماری سل و سایر بیماری های تنفسی تبدیل کرده و مردم را به ستوه در آورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خشکسالی، وزش بادهای موسمی، گرد و غبار ناشی از توفان های سهمگین بعضا با سرعت بیش از 100 کیلومتر در ساعت و همجواری با کشور افغانستان سبب گسترش بیماری سل در منطقه سیستان به ویژه شهرستان های هیرمند و نیمروز و دامنگیر کردن بسیاری از مردم شده است.
بر اساس گزارش های موجود منطقه سیستان بیشترین آمار بیماری سل را در کشور دارد و پس از آن نیز گرگان به دلیل مهاجرت مردم سیستان در رتبه دوم قرار دارد.
شرایط امروزی سیستان برای انسان غیر قابل تحمل شده، اما مردم سخت کوش این دیار به زندگی کردن در میان گرد و غبار عادت کرده اند.
سیستانی ها با وجودی که مردمانی سخت کوش و صبور و مقاوم در مقابل حوادث و بلایای طبیعی به ویژه توفان و گرد و غبار هستند اما بیماری سل با قدرت تخریبی بالا بسیاری از آنان را به زانو در آورده است.
برخی خانواده ها که تاب تحمل این وضعیت را نداشتند و از لحاظ مالی اندکی تامین بودند تن به مهاجرت از سیستان داده اند و برخی افراد هم که در این منطقه ماندگار شده و شغلی ندارند به این دلیل است که هزینه رفتن از این دیار به سایر شهرهای ایران اسلامی را نداشتند.
بادهای موسمی 120 روزه سیستان که از آن به عنوان گنج الهی یاد می شود با خشک شدن تالاب بین المللی هامون منشا بیماری های عفونی و چشمی در منطقه سیستان شده است.
گرد و غبار، بیماری های چشمی، سل و شن های روان توان نفس کشیدن و دیدن را برای مردم سیستان سخت کرده است.
شهرستان های نیمروز و هیرمند به دلیل همجواری با افغانستان و قرار گرفتن در کانون بحران گرد و غبار ناشی از خشک بودن تالاب بین المللی هامون نسبت به سایر شهرستان های منطقه سیستان بیشتر در معرض بیماری سل قرار دارند.
وضعیت گرد و غبار و بیماری سل ما را بر آن داشت تا با سفر به شهرستان هیرمند از نزدیک از وضعیت بیماران سل آگاه شویم.
از شهرستان زابل عازم هیرمند شدیم، هر چه به مرکز این شهرستان نزدیک تر می شدیم خشکی، بی آبی و گرد و غبار را بیشتر احساس می کردیم. در بین مسیر پیرمرد کمر خمیده ای که در کنار جاده در زمینی خشک و بی علف تنها با وجود چند بوته خار مشغول چرای گوسفندان خود بود توجه ما را جلب کرد، دقایقی با وی به گفت و گو نشستیم.
رسول بارانی که به گفته خودش 70 سال سن دارد و به بیماری سل مبتلا است، گفت: تنگی نفس و مشکلات چشمی خیلی آزارم می دهد و حدود 4 ماه است که به بیماری سل مبتلا شده و تحت درمان هستم.
وی افزود: به دلیل فقر و نداری امکان مراجعه به چشم پزشک برایم مقدور نیست و به ناچار باید درد را تحمل کنم.
این پیرمرد سیبستانی ادامه داد: تنها تا شعاع 60 متر را می توانم ببینم و روز به روز وضعیت بینایی ام بدتر می شود.
بارانی تصریح کرد: حتی پول خرید قطره چشمی را ندارم و به اجبار آب پیاز و آب لیمو را با هم مخلوط کرده و برای تمیز کردن چشم های خود از گرد و غبار از این روش استفاده می کنم.
وی ادامه داد: این روش درمان چشم ها را از پدربزرگ خود آموخته ام و خدا رو شکر با این روش می توانم جلوی پای خودم را ببینم.
وی بیان کرد: شهرستان هیرمند و نیمروز در اغلب طول سال گرد و غبار بسیار زیادی دارد و این وضعیت ما را از پای در آورده است.
این پیرمرد تنها با پول یارانه روزگار می گذراند و حکایت این پیرمرد حکایت بسیاری از مردمان منطقه سیستان است که بر اثر خشک شدن تالاب بین المللی هامون و بسته شدن مرز به بیکاری گرفتار شده و با فقر و تندگستی روزگار می گذرانند.
در ادامه مسیر و در نزدیکی روستای عبدالله از توابع شهرستان زابل به پیرزنی بر خوردیم که مشغول چرای گوسفندان خود در گندمزارهای خشکیده بود این پیرزن که خود را «ماهرخ میر» معرفی کرد به خبرنگار ایرنا گفت: سالهاست که با بیماری های چشمی و آسم دست و پنجه نرم می کنم و هزینه درمان خودم را ندارم.
وی که 55 سال سن دارد افزود: به تازگی مبتلا به سل هم شده ام و این بیماری به دردهای دیگر من اضافه شده است.
وی بیان کرد: شوهرم چند سال پیش به دلیل نفس تنگی و آسم فوت کرده و تنها زندگی می کنم و روزگار را به سختی می گذرانم.
وی گفت: حدود 2 هکتار زمین دارم که برای کشت گندم به اجاره دادم اما خشکسالی گندمزارهای مرا به کلی نابود کرده و به دلیل شوری زمین و علف های آن حتی گوسفند ها نیز از آنها تغذیه نمی کنند و باد و خشکسالی دست رنج مرا نابود کرده است.
این بانوی سیستانی که تنها پنج راس گوسفند داشت می گفت؛ از طریق یارانه زندگی می کنم و هیچ منبع درآمد دیگری غیر از این چند گوسفند ندارم.
وی بیان کرد: من زیر پوشش هیچ نهادی نیستم و در واقع توان اینکه از این اداره به آن اداره بروم را ندارم البته چند بار رفتم اما جواب درستی از مسئولان نشنیدم.
دل هر انسانی با دیدن این پیر زن که با حسرت تمام در حال تماشای گندمزارهای خشک شده خود در میان توفان گرد و غبار شدید بود را به درد می آورد.
مردم سیستان که روزگاری زندگی مرفه و شادی داشتند و تامین کننده موادغذایی سایر مناطق بودند امروز دست نیاز به سوی مسئولان و نهادهای حمایتی دراز کرده اند و در این میان بیشتر آنان که برای گرفتن کمک از نهادهای حمایتی شرم دارند، زندگی را به سختی سپری می کنند.
در ادامه به روستای «ریگ موری» از توابع بخش قرقری هیرمند که تقریبا در بستر تالاب بین المللی هامون قرار داشت رسیدیم در این روستا شدت توفان و گرد و غبار به حدی زیاد بود که به خوبی این روستا دیده نمی شد.
به منزل خشت و گلی و بسیار کهنه ای رسیدیم در آنجا یک پیرمرد و پیرزن زندگی می کردند که اتفاقا فرزندانشان نیز از روستاهای همجوار به دیدار پدر و مادرشان آمده بودند.
یکی از فرزندان این خانواده به خبرنگار ایرنا گفت: هر موقع که توفان در این منطقه شدید می شود به هر سختی که است تلاش می کنیم تا یادی از پدر و مادر پیر خودمان کنیم که برای آنان اتفاقی نیفتد.
ابراهیم سراوانی اظهار داشت: به علت گرد و غبار شدید و نداشتن تمکن مالی برای درمان چشم چپ مادرم نابینا شده است.
وی بیان کرد: در گذشته که تالاب پرآب بود مردم این منطقه با کشاورزی و صید و صیادی و صنایع دستی زندگی بسیار خوبی داشتند اما با بروز خشکسالی شغل شان را از دست داده و به ناچار به داد و ستد مرزی مشغول شده و در زمانی که مرز باز بود این روستا به دلیل فاصله بسیار کم با مرز کانون تجمع تجار بود و مردم نیز از زندگی بسیار خوبی برخوردار بودند.
سراوانی ادامه داد: پیر و جوان در زمان باز بودن مرز به داد و ستد مشغول بودند و خشکسالی و توفان تاثیر زیادی بر مردم نداشت زیرا با درآمد بسیار خوبی که داشتند به سلامت خود نیز می رسیدند.
وی تصریح کرد: حتی افراد فقیری هم که توان کار کردن نداشتند تجاری که در مرز مشغول به داد و ستد بودند به آنان کمک می کردند اما اکنون ما برای امرار معاش زندگی خودمان مانده ایم چه برسد به اینکه به فقرا کمک کنیم.
یکی از اهالی روستا که به جمع ما پیوست، گفت: در گذشته نه چندان دور از اقصی نقاط کشور افرادی برای کار کردن به سیستان می آمدند و تجارت مرزی چنان رونق داشت که مردم دو سوی مرز از برکات آن بهره مند بودند اما با بسته شدن مرز راه زندگی مردم سیستان نیز بسته شد و بسیاری از آنان مجبور به ترک خانه و کاشانه شان شدند.
غلام علی اکبری افزود: قهر طبیعت از یک طرف و بستن مرز توسط مسئولان از سوی دیگر نه تنها مردم را دچار بحران کرد بلکه با تخلیه روستاهای مرزی دولت به ناچار باید تعداد زیادی نیرو برای حفظ مرز بکارگیرد.
وی بیان کرد: بیماری های تنفسی و ریوی به ویژه سل در منطقه گسترش پیدا کرده و مردم توان پرداخت هزینه های درمان بیماریها و حتی رفتن به مراکز درمانی را ندارند.
محمد سراوانی پدر این خانواده که حدود 99 سال سن داشت به خبرنگار ایرنا گفت: در گذشته ما مرزنشینان امنیت مرز را تامین می کردیم اما اکنون آنقدر مشکلات زیاد شده که برخی مرزنشینان روستا را ترک کرده اند با این حال همچون جان شیرین از مرزهای میهن خود حفاظت می کنیم.
وی تصریح کرد: ما از مسئولان تقاضا داریم که مرز را باز کنند تا جوانان و خانواده هایی که مجبور شدند سیستان را برای ادامه زندگی رها کنند دوباره به این منطقه بازگردند.
وی ادامه داد: سه فرزند من به همراه خانواده هایشان برای امرار معاش مجبور به مهاجرت به سرخس استان خراسان رضوی شده اند و در آنجا مشغول به کارگری هستند.
سراوانی گفت: توفان زندگی ما را فلج کرده و به سختی روزگار می گذرانیم و هیچ منبع درآمد دیگری غیر از یارانه و کمک فرزندانم ندارم.
رئیس شبکه بهداشت و درمان هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان با جعیتی افزون بر 77 هزار نفر حدود 60 بیمار سل دارد.
دکتر مهران عبادتی اظهار داشت: 11 مرکز بهداشت در شهرستان هیرمند وجود دارد که به طور شبانه روزی مشغول خدمات رسانی هستند.
وی بیان کرد: تمام مراحل تشخیص و درمان بیماری سل به طور رایگان انجام می شود.
وی ادامه داد: هم مرز بودن شهرستان هیرمند با افغانستان که از وضعیت بهداشتی مناسبی برخوردار نیست و همچنین خشکسالی های اخیر و ریزگردها که عامل مستعد کننده بیماری هستند سبب گسترش بیماری سل در این منطقه شده است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان هیرمند بیماری سل را قابل درمان دانست و گفت: افرادی که همراه با سرفه طولانی مدت( بیش از سه هفته) دارای علائم عمومی از جمله تب، تعریق شبانه، کاهش وزن و کاهش اشتها، هستند باید برای بررسی بیماری سل به پزشک مراجعه کنند.
عبادتی تاکید کرد: افراد مبتلا به بیماری سل باید با رفتارهای سالم و بهداشتی نظیر تغذیه مناسب، دهان و بینی را در هنگام سرفه و عطسه با دستمال بپوشانند و از ریختن آب دهان و خلط بر روی زمین خودداری کنند.
وی افزود: بیماران مبتلا به سل ریوی با سرفه و عطسه یا حتی با صحبت کردن می توانند میکروب سل را به دیگران منتقل کنند و گرد و غبار تنها یکی از عوامل مبتلا شدن به این نوع بیماری است.
وی اظهار داشت: ریه شایع ترین عضو بدن است که به بیماری سل مبتلا می شود اما اعضای دیگر بدن مانند استخوان و کبد هم درگیر این بیماری می شوند که علائم خاص خود را دارند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان هیرمند گفت: سرفه پایدار به مدت 2 هفته یا بیشتر که می تواند با دفع خلط، عرق شبانه، کاهش وزن، تب خفیف، بی اشتهایی، خستگی و ضعف عمومی همراه باشد از جمله عوامل سل است.
عبادتی اظهار داشت: درمان بیماری سل 6 ماه طول می کشد و در صورت مصرف دقیق و منظم دارو، بهبودی کامل را در پی خواهد داشت.
وی بیان کرد: در اکثر موارد سل، خطر انتقال بیماری به سایرین بعد از 2 هفته از شروع مصرف دارو از بین می ‌رود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیمارستان تخصصی سل در این شهرستان در حال ساخت است و بزودی افتتاح می شود.
دکتر هادی میرزایی اظهار داشت: عملیات ساخت این بیمارستان به صورت جدی از اسفند سال 93 آغاز شده است.
وی افزود: هم اینک در حال تامین تجهیزات و نیروی انسانی این بیمارستان هستیم.
وی ادامه داد: این بیمارستان شامل بخش های مختلف از جمله اتاق عمل، آی سی یو، آندوسکوپی، اتاق عمل سرپایی و اتاق ایزوله است.
وی بیان کرد: طرح بیماریابی خانه به خانه سل با هدف تشخیص زود هنگام و درمان موثر در مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت سیستان به صورت ویژه در حال انجام است که در صورت ادامه این روند تا سال آینده آمار مبتلایان در منطقه کاهش می یابد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل گفت: طوفان، سوتغذیه و مراجعه نکردن مردم برای شناسایی از عوامل مهم ابتلا به سل در منطقه سیستان است.
میرزایی اظهار داشت: بیماری سل از سالیان گذشته در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان وجود داشته و اکنون این منطقه به کانون سل ایران تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا سیستان بار کشوری سل را بر دوش می کشد و این ناحیه نیازمند نگاه ملی و منطقه ای به بیماری سل است.
معضل ریزگردها در شهرستان های شمالی سیستان و بلوچستان نه تنها سلامتی افراد بویژه کودکان را در معرض آسیب جدی قرار داده بلکه خسارت های زیادی به تاسیسات و حتی منازل مسکونی مردم وارد کرده است.
بیماری سل را باید جدی گرفت زیرا به راحتی قابل انتقال است و افراد باید برای درمان و جلوگیری از ابتلا به آن از محیط های نم ناک و تاریک دوری کنند.
عامل بیماری سل نخستین بار توسط 'رابرت کخ' پزشک آلمانی در روز 24 مارس کشف شد سل (TB) یک بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه ها حمله می کند.
هرچند این بیماری قابل درمان و پیشگیری است، اما سالانه سبب مرگ تعداد زیادی افراد در دنیا می ‌شود که بخش عمده ای از بیماری و مرگ ناشی از سل در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.
3213**6081

نظر شما