شناسهٔ خبر: 2647763 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

نبود شناخت نسبت به مخاطب باعث مشکلات فرهنگی شده است

گروه هنر: نویسنده داستان «جنب سید خلف» با بیان اینکه یکی از مشکلات حوزه فرهنگی ما نبود شناخت نسبت به مخاطب است، گفت: همین امر موجب به‌وجود آمدن سوء‌تفاهم‌هایی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آئین رونمایی از مجموعه داستان «جنب سید خلف» شب گذشته، 24 آذر در نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان و در محل نمایشگاه دائمی بین‌المللی این استان با حضور نویسنده این مجموعه برگزار شد.

در این مراسم خالد لویمی، نویسنده مجموعه داستان «جنب سید‌خلف» گفت: این مجموعه داستان گزارشی رئالیستی از زندگی اجتماعی مردم عرب خوزستان است و خواندن آن به افرادی که می‌خواهند مردم عرب را بهتر بشناسند توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه این کتاب بخشی از جهان مردم عرب خوزستان را کالبدشکافی می‌کند، بیان کرد: یکی از مشکلات حوزه فرهنگی ما نبود شناخت نسبت به مخاطب است و همین موجب به‌وجود آمدن سوء‌تفاهم‌هایی شده است. جهان فرهنگی و اجتماعی مردم عرب به شدت دچار تغییر، تحول و پیچیدگی شده است و مشکلی که وجود دارد نبود گفتمان فرهنگی است.

لویمی با بیان اینکه هدف من از نوشتن این مجموعه داستان بازنمایی دنیای جدید فرهنگی و اجتماعی مردم عرب خوزستان است، گفت: این کتاب سه نسل پیر، میانسال و جوان را دربر می‌گیرد. عشق، تعلیم و تربیت، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و مفاهیم انسانی از مجموعه مقولات برجسته این مجموعه داستان است. این کتاب یک کتاب آپارتمانی نیست و من شخصاً در مجاورت سوژه‌ها قرار داشته‌ام.

لویمی اظهار کرد: به اعتقاد من بهتر است داستان‌نویسان ما از قالب‌های پست مدرن در تولید محتوای ادبی صرف‌نظر کنند چرا‌که جامعه ما در مرحله عبور از سنت به مدرنیته قرار دارد و آنچه که برای ما مفید است رئالیسم و انعکاس واقعیت است.

نویسنده «جنب سید خلف» ادامه داد: علاوه بر داستان در این کتاب چند قطعه نثر ادبی آمده است که ترجیح می‌دهم اسم شعر را بر آنها نگذارم.
لویمی در ادامه داستانی را از این مجموعه خواند.

سپس کاظم قریشی، داستان‌نویس‌ گفت: اهمیت داستان‌نویسی در جامعه ما بر کسی پوشیده نیست. در عصر حاضر که عصر سرعت و تکنولوژی است دیگر کسی حاضر به خواندن رمان‌های بلند نیست و داستان‌های کوتاه را انتخاب می‌کنند.

وی بیان کرد: این مجموعه داستان شامل 12 داستان کوتاه و 13 نثر عربی است. داستانهای آن رئال و به زبان ساده هستند و درباره مسائل روزمره‌ای است که ما هر روز با آنها سروکار داریم. شخصیت‌های این مجموعه داستان کاملا ساده و بی‌آلایش هستند و زندگی معمولی دارند.

همچنین همایون قنواتی، مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان‌ گفت: این جلسات و گفت‌وگوها هر چند محدودند اما من احساس می‌کنم بسیار تاثیرگذار است. امیدوارم این گونه برنامه‌ها فتح بابی باشد تا مردم با نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر آشنا شوند.

قنواتی تأکید کرد: قطعاً حضور نویسندگان معاصر ما نقش بسیار مهمی در ادبیات جنوب خواهند داشت زیرا ادبیات جنوب ادبیاتی است که بسیار به مردم نزدیک است و از جنس خود ما است.

نظر شما