شناسهٔ خبر: 26470954 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

تلاش چین برای دزدیدن استعداد‌های سیلیکون‌ولی

‌ آی تی ایران

صاحب‌خبر -

دولت چین و بسیاری از کسب و کارهای برتر این کشور، مدت‌هاست تلاش دارند که مهندسان بالا رتبه، محققان و دانشمندان و دیگر فعلان حوزه دیجیتال و الکترونیک را جذب کشور خود کنند. به خصوص متخصصان چینی که در شرکت‌های آمریکایی فعالیت دارند، هدف اصلی هستند که چینی‌ها به شیوه‌های مختلفی تلاش به وسوسه و جذب آنها دارند. مقامات آمریکایی نیز این به این رویکرد چین آگاه هستند و به هیچ عنوان دل خوشی از آن ندارند.

اوایل سال جاری، یک مشاور عالی رتبه دولت چین به راه اندازی مرکزی در خاک آمریکا اشاره کرد که قرار است در آن متدهای ترویج رویکردهای کشور چین در مورد تکنولوژی‌های روز دنیا معرفی خواهد شد. Ye Tianchun در مصاحبه‌ای گفت: «ما قرار است در این مرکز فرصت‌های جدید برای همکاری را بررسی کنیم.» چین برنامه‌های بلند پروازانه‌ای در سر دارد تا در آینده به قطب اصلی تکنولوژی در دنیا تبدیل شود. از تکنولوژی هوش مصنوعی گرفته تا بیوتکنولوژی و رباتیک و حتی به گفته رئیس جمهور این کشور "تبدیل چین به قطب نوآوری در سرتاسر جهان".

تمامی این اخبار، برای آمریکا که خودش همین حالا در صدر جدول صنعت تکنولوژی قرار دارد، اصلا خوش ‌آیند نیست. دولت ترامپ محدودیت‌های جدیدی آماده کرده که از تصاحب بازار آمریکا توسط چینی‌ها جلوگیری کند. دولت ترامپ با همین هدف تعدادی قوانین جدید آماده کرده که طبق آن شرکت‌هایی که به میزان حداقل 25 درصد تحت مالکیت چینی‌ها هستند، قادر نخواهند بود شرکت‌هایی که به گفته کاخ سفید شامل" تکنولوژی‌های صنعتی مهم و به روز" هستند را خریداری کنند. دونالد ترامپ روز سه شنبه اعلام کرد که ممکن است در آینده این محدودیت‌ها رفع شده و برای حفاظت از تکنولوژی‌های اصلی و مهم آمریکایی از دست چینی‌ها، ابزارهای مختلف حرفه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

گزارش‌های مختلفی از طرف دولت ترامپ اعلام شده که در آن به کنفرانس‌هایی مانند کنفرانس آقای Ye اشاره شده، کنفرانسی که شرکت‌های چینی سیلیکون ولی در آن حضور داشتند و به عقیده دولت آمریکا راه ورودی برای سو استفاده گران چینی‌ به سیلیکون ولی و وسوسه فعالان برتر در حوزه تکنولوژی آمریکاییست. قانون محدودیت در صدور روادید نیز از راهکارهای دیگر برای محدود کردن دسترسی چینی‌ها به مراکز اصلی تکنولوژی و صنعت در آمریکاست.

شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و تجارت الکتریکی چینی مانند شرکت Alibaba و موتور جستجوی Baidu، از شرکت‌های فعال و بزرگ حوزه سیلیکون ولی هستند. ساختمان‌های عظیمی برای این شرکت‌ها در سیلیکون ولی ساخته شده که به عنوان پایگاهی برای جمع شدن مسئولان و سرمایه گذاران چینی در آمریکا محسوب می‌شود.

در دورانی که کامپیوترها مسئول همه چیز هستند، محققان و مهندسان کامپیوتر بالطبع بیشترین تقاضا را در بازار کار دارند و معمولا شغل‌های خود را در فواصل کم تغییر می‌دهند. طبق نظر سنجی انجام شده توسط  Paysa Inc در سال 2017،  کارمندان برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژیک آمریکایی به طور متوسط در کمتر از دو سال شغل خود را تغییر می‌دهند.

Gu Junli، بعد از فارغ التحصیلی از مقطع دکتری از دانشگاه سرشناسی در چین، به سمت سیلیکون ولی روانه شد. وی دوران اینترنی خود را در دفتر مرکزی گوگل گذراند و بعد به شرکت Advanced Micro Devices ملحق شد که در آن به روی موضوعاتی مانند داده‌های عظیم و هوش مصنوعی کار کرد و بعد از آن به شرکت تسلا پیوست. وی در شرکت تسلا به عنوان متخصص ارشد بخش بخش اتوپایلوت مشغول به کار شد.

20 ماه بعد در اکتبر سال گذشته، خانم Gu دوباره شغل خود را عوض کرده و یک  شرکت چینی سازنده خودروهای الکتریکی به نام Xiaopeng Motors پیوست که توسط شرکت علی بابا حمایت می‌شود. وی در شرکت جدید، سِمت نائب رئیس بخش خودروهای خودران را گرفت. به گفته وی، تجربه‌اش اولین دلیل جذب وی توسط شرکت موفق چینی بوده است.

دولت چین از چنین رویکردی توسط متخصصان چینی (تغییر مداوم شغل) استقبال می‌کنند. در مرحله بعد، استراتژی جذب متخصصان نیز در دستور کار قرار دارد تا اکثر فعلان با تجربه را به استخدام شرکت‌های چینی درآورده و دسترسی چین به طیف وسیعی از متخصصان به روز ترین تکنولوژی‌ها دنیا مانند صنعت هواپیمایی، شبکه‌های اطلاعاتی، خودروهایی با مصرف انرژی‌های جدید و رباتیک را امکان پذیر کند.

فعالان چینی مستقر در سیلیکون ولی، یا از دانشگاه‌های آمریکایی و یا چینی فارغ التحصیل شده‌اند و عمدتا نقش‌های فعالی در این حوزه دارند. جذب این پرسنل حرفه‌ای و با تجربه، راهی بسیار کاربردی برای جلو راندن چین در بین دیگر رقباست.

نظر شما