شناسهٔ خبر: 26463135 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از «حقوق دریا» تا «مهندسی آب شیرین‌کن»؛

راه‌اندازی ۹ رشته جدید در دانشکده منابع طبیعی علوم و تحقیقات

دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست واحد علوم و تحقیقات از راه‌اندازی ۹ رشته جدید در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، در این دانشکده خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر امیر هومن حمصی رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست واحد علوم و تحقیقات با اعلام این خبر، توجه ویژه به حل مسائل و مشکلات کشور، کاربردی بودن و همچنین پاسخ به نیازهای جامعه و صنعت را مبنای راه‌اندازی این ۹ رشته جدید عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی ۲ رشته در مقطع دکتری، ۶ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و یک رشته در مقطع کارشناسی در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست واحد علوم و تحقیقات در دست اقدام است.

 رشته «مهندسی دریا» به کدام نیازها پاسخ می‌دهد؟

وی افزود: با توجه به گستره مرزهای آبی در شمال و جنوب کشور، لزوم آموزش و تربیت متخصصانی برای پاسخگویی به نیازهای مربوط به حوزه دریانوردی احساس می‌شود. به منظور نیل به این هدف دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست واحد علوم و تحقیقات راه‌اندازی رشته «مهندسی دریا» در مقطع کارشناسی را در دستور کار خود قرار داده است.

دکتر حمصی ادامه داد: دانش‌آموختگان این رشته مهارت‌های برنامه‌ریزی، هدایت و راهبری کشتی‌ها و دریانوردی ایمن را فرا خواهند گرفت. علاوه بر آن آموزش‌های لازم در خصوص بارگیری و تخلیه و اقدامات ایمنی در نگهداری کالا و نظارت بر جلوگیری از آلایندگی محیط زیست نیز در این رشته مدنظر است.

 راه‌اندازی رشته «اقتصاد محیط زیست» در مقطع کارشناسی ارشد

وی با بیان اینکه رشته «اقتصاد محیط زیست» دیگر رشته‌ای است که قصد راه‌اندازی آن را در مقطع کارشناسی ارشد داریم، افزود: پیامدهای نامطلوب برنامه‌های توسعه‌ای بر محیط زیست کشور منجر به شکل‌گیری برخی از بحران‌های زیست محیطی مانند خشکسالی، کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی، خشکی دریاچه‌ها، تالاب‌ها، هجوم ریزگردها، تخریب جنگل‌ها و پوشش‌های طبیعی شده است. در این راستا نیاز به بهره‌وری مناسب از حوزه محیط زیست برای کاهش این صدمات امری ضروری است.

دکتر حمصی اضافه کرد: رشته اقتصاد محیط‌زیست به کمک علم اقتصاد و علوم اجتماعی به دنبال تربیت متخصصانی است که بتوانند با تسلط بر تجزیه و تحلیل سیاست‌های اقتصادی و زیست محیطی، قادر به ارائه راهکارهای عملی و منطقی در حل مسائل و مشکلات حوزه منابع طبیعی و محیط زیست از جنبه اقتصادی باشند.

 «آب شیرین کن» رشته مهندسی می‌شود

وی افزود: رشته «مهندسی آب شیرین‌کن و تصفیه آب» در مقطع کارشناسی ارشد دیگر رشته‌ای است که در دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست واحد علوم و تحقیقات راه‌اندازی خواهد شد. علاوه بر گرم شدن کره زمین به دلیل تغییرات اقلیم، قرار داشتن ایران در منطقه خشک و کم باران باعث کاهش میزان آب برای مصارف شرب، صنایع و کشاورزی شده است. با توجه به پیکره‌های آبی شمال و جنوب کشور می‌توان بخشی از آب مورد نیاز را از این منابع آب که عمدتاً شور هستند تهیه کرد. بنابراین نیازمند متخصصانی جهت بهره‌برداری از این منابع آبی هستیم که رشته «مهندسی آب شیرین‌کن و تصفیه آب» می‌تواند نیاز ما به متخصصان را برآورده کند.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: بروز حوادث، جزئی لاینفک در محیط‌های کار و زندگی است، برخی از این حوادث به واسطه شدت و وسعتی که داشتند، نظیر حادثه چرنوبیل در اوکراین (۱۳۶۵)، آتش‌سوزی و انفجار سکوهای نفتی پایپر آلفا (۱۳۶۷)، غرق شدن کشتی ایرانی نفت‌کش سانچی در نزدیکی آب‌های چین (۱۳۹۶)، بُعد جهانی پیدا کرده و خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را در پی داشتند.

وی با اشاره به رشته «مدیریت ریسک» به عنوان دیگر رشته مدنظر دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست واحد علوم و تحقیقات، ادامه داد: فارغ‌التحصیلان این رشته قادر خواهند بود نسبت به شناسایی مخاطرات موجود در صنایع مختلف اعم از نفت و گاز و انرژی، صنایع دریایی، معادن و صنعت حمل و نقل اقدام نموده و ریسک‌های مربوطه را به طور کمی و کیفی ارزیابی نمایند.

حمصی افزود: همچنین ارزیابی قابلیت اطمینان تأسیسات و سیستم‌های گوناگون و میزان تجزیه و تحلیل میزان آسیب‌پذیری سیستم‌ها در این رشته مد نظر است. بدون شک حضور متخصصانی با مهارت مدیریت و توانایی بکارگیری شیوه‌های صحیح می‌تواند در امر کاهش و جلوگیری از بروز حوادث تأثیر بسزایی داشته باشد. بنابراین در این رشته به دنبال آموزش و آشنایی دانشجویان با اصول مدیریتی و مهندسی ریسک هستیم.

 رشته «حقوق دریا» به چه حوزه‌هایی می‌پردازد؟

دکتر حمصی رشته‌های «حقوق دریاها» و «حقوق دریایی» را به عنوان دو رشته دیگر مدنظر دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست واحد علوم و تحقیقات در مقطع کارشناسی ارشد بیان کرد و افزود: رشته حقوق دریاها شامل مجموعه قواعد حاکم بر روابط بین‌المللی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در امور دریایی است که از موضوعات حقوق عمومی به شمار می‌رود. موضوعاتی نظیر خط مبدأ، دریای ساحلی یا سرزمینی، تنگه‌ها، جزایر یا مجمع الجزایر، منطقه مجاور، فلات قاره، منطقه انحصاری اقتصادی دریاهای آزاد، بستر دریاها، ماهیگیری و استفاده از منابع دریاها، آلودگی و استفاده نظامی از دریا از جمله موضوعات مرتبط با حقوق دریاها است. حقوق دریاها در حوزه حقوق بین‌الملل مطرح است.

وی تصریح کرد: رشته «حقوق دریایی» دربرگیرنده مجموعه قوانین، مقررات و عرف دریایی حاکم بر روابط افراد، دولت‌ها و کلیه ذی‌نفعان در موضوعات و مسائل و فعالیت‌های مرتبط با دریانوردی، سفرهای دریایی، حمل و نقل مسافر و کالا است. حقوق دریایی از موضوعات حقوق خصوصی تلقی می‌شود.

 آشنایی با رشته «ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست»

دکتر حمصی ادامه داد: رشته «مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست» در مقطع کارشناسی ارشد و رشته «ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست» در مقطع دکتری نیز از دیگر رشته‌هایی است که قصد راه‌اندازی آن‌ها را داریم. با توجه به خسارات قابل ملاحظه‌ای که عمدتاً ناشی از عدم توجه به مسائل مرتبط با HSE به طور سالانه متوجه کشور می‌شود برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی در رشته‌های ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست ضروری است.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست واحد علوم و تحقیقات، هدف از برگزاری این دوره را تربیت نیروی متخصص در زمینه درک و توسعه حوزه ایمنی دانست و گفت: در این رشته طیف گسترده‌ای از مسائل مانند آثار مستقیم و غیرمستقیم حوادث از جنبه جانی، مالی، اقتصادی و زیست‌محیطی مورد بحث قرار می‌گیرد. با توجه به لزوم برخورد تخصصی با موضوعات ایمنی، محیط زیست و بهداشت، شاهد افزایش تقاضا برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با HSE بوده‌ایم. همین امر ضرورت راه‌اندازی این رشته را در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد کرد تا بتوان متخصصان این حوزه را برای ارائه خدمات تخصصی تربیت کرد.

 آشنایی با رشته «مهندسی طراحی محیط‌زیست»

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر حمصی با بیان اینکه رشته «مهندسی طراحی محیط‌زیست» در مقطع دکتری از دیگر رشته‌هایی است که در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست واحد علوم و تحقیقات راه‌اندازی خواهد شد، تصریح کرد: در واقع این رشته هنر برنامه‌ریزی، طراحی، مدیریت و نگهداری زمین با تأکید بر حفاظت و احیاء منابع طبیعی و محیط‌زیست است. هدف از تأسیس این رشته در مقطع دکتری، پرورش نیروی متخصص برای طراحی فضای سبز در مقیاس خرد و کلان نظیر پارک‌های درون و برون شهری، فضاهای تفریحی، محوطه سازی مجموعه‌های صنعتی و ورزشی، تقسیم، تفکیک و جایگزینی مکان‌های مناسب در طراحی فضاهای طبیعی شهری و زیباسازی منظر شهری است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود متخصصان رشته «مهندسی طراحی و محیط زیست» بتوانند شرایط خاص و سخت حاکم بر توسعه شهرها را با ارتقای کیفیت زندگی شهری و زیباسازی منظر شهر با احترام به طبیعت و پیروی از اصول توسعه پایدار بهبود داده و زندگی در شهرها را با نشاط و شادابی حاصل از محیط‌های طبیعی تلفیق کنند.

انتهای پیام

نظر شما