به گزارش ایسنا، در این شماره مقالههایی با عنوانهای «نمونههای جدید از شیردال – گاو مرد: نشانی از ایزد و قدرت در دوره آغاز شهرنشینی ایران باستان (مرتضی حصاری)» ، «نقوش صخرهای نقش رستم و نقش رجب، مرودشت، فارس (سیروس برفی و طاهر قسیمی)»، «مقایسه تطبیقی نگارههای حکایت میمون و لاکپشت از نسخ کلیله و دمنه ایلخانی و تیموری(سیامک علیزاده) » به چاپ رسیده است.
از مطالب چاپ شده دیگر در این فصلنامه «جایگاه نقاشی و نگارههای تاریخی در عصر سلجوقی و ایلخانی (حمیدرضا صفاکیش، همایون حاتمیان)»، «جایگاه هنر معماری در تداوم هویت ایرانی در سدههای نخستین اسلامی» (اشکان زارع، رضا افهمی)، «مستند نگاری نقاشی زیرلاکی درهای بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی(موسی رجبی اصل، مهران هوشیار)»، «ناسازگاری شعر سبک هندی با آواز موسیقی دستگاهی (سهند سلطاندوست، دکتر اصغر فهیمیفر)»، «بررسی کتاب آرایی نسخهای آموزشی از دوره قاجار (عبدالکریم عطار زاده، مژگان محمدی مزینانی، عادله سلیمی، مرضیه صادقی مقدم)» میتوان اشاره کرد.
در بخش نگاهی به ایران زمین فصلنامه هنرنامه ایران به قلم سید محمد بهشتی، مدیر مسئول آن و رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توضیحاتی درباره پیشینه طبیعی ایران و نیز پیشینه اجتماعی و فرهنگی ایرانیان داده شده است.
در این بخش با تاکید بر این که ایران یک واقعیت قومی یا نژادی، جغرافیایی و حتی سیاسی واضح نیست، توضیح داده شده که نمیتوان مرزهای مشخص سیاسی یا جغرافیایی را ایران دانست یا نژاد خاصی از انسانها را ایرانی معرفی کرد حتی فارسی زبان بودن هم معیار تمام تمایز بخش ایرانیان نیست. در واقع ایرانی بودن شامل تنوع فرهنگی و زبانی گستردهای متشکل از کرد بودن، آذری بودن، لر، بلوچ، تاجیک یا فارس بودن است.
حکمتاله ملاصالحی سردبیر این فصلنامه نیز در بخشی از سرگفتار سردبیر نوشته است؛ «مجله هنرنامه هرچند پس از دههها درنگ و تاخیر لیکن اینک که گام در میانه میدان گذاشته و مسئولیت خطیر شناختن و شناساندن و معرفی ذخایر و منابع و گنجینههای عظیمی از مواریث و مآثر تاریخی و فرهنگی و سنتها و سبکهای هنری و صنایع دستی جهان ایرانی را برشانه گرفته هم امیدوار کننده است و هم تکلیفآور برای همه ما که میراثخوار و وام دار چنین ذخایر و گنجینههای عظیم فرهنگی و هنری اعم از میراث ملموس و ناملموس هستیم.
جای «هنرنامه» که امروز شناختن و شناساندن و معرفی نامه و کارنامه هنری ایرانیان را برشانه گرفته است در این سرزمین موسیقی و سمفونی رنگ ها و گنبدهای فیروزه ای و تمدن مدیریت آب و مهندسی راه و عالم عشق و عرفان و اندیشه های اشراقی و حکمت اشراقیان و ایمانیان، در میان دیگر نشریات ترویجی و علمی و پژوهشی جامعه معاصر میهن ما خالی بود.
مایه امیدواری و موجب رضایت خاطر است که یکمین شماره آن به همت و همکاری دوستان و همکاران ما در درون و بیرون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به رشته تحریر درآمده است و اینک نهاده پیش روی خوانندگان ماست.»
انتهای پیام
نظر شما