شناسهٔ خبر: 26438378 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

دیده بان ایران عدم تصویب لایحه کودک آزاری در مجلس را بررسی می کند؛

بلاتکلیفی مجلس دهم در بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان علی رغم افزایش کودک آزاری؛ مجلس و قوه قضاییه لایحه کودک آزاری را به یکدیگر پاس می دهند

بلاتکلیفی در اعلام زمان تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان توسط مجلسی‌ها با توجه به افزایش آمار کودک آزاری در در ماه‌های اخیر به چالشی بحث برانگیز میان مسئولان و دغدغه مندان این حوزه تبدیل شده، این در حالی است که هر یک از نمایندگان مجلس زمان متفاوتی را برای تصویب نهایی این لایحه اعلام می‌کنند و تصویب شدن این لایحه در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

صاحب‌خبر -

دیده بان ایران: بلاتکلیفی در اعلام زمان تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان توسط مجلسی‌ها با توجه به افزایش آمار کودک آزاری در در ماه‌های اخیر به چالشی بحث برانگیز میان مسئولان و دغدغه مندان این حوزه تبدیل شده، این در حالی است که هر یک از نمایندگان مجلس زمان متفاوتی را برای تصویب نهایی این لایحه اعلام می‌کنند و تصویب شدن این لایحه در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

 

این در حالی است که بعد از وقوع چنین اتفاق‌هایی در جامعه (کودک آزاری) در ابتدا با یک موج بزرگی از ادعاهای حمایت از اسیب دیده گان مطرح می شود که متاسفانه پس از مدتی موضوع فراموش می‌شود و باز این داستان به گونه‌ای دیگر درگوشه و کنار جامعه تکرار می‌شود. نخستین موضوعی که به ذهن می‌رسد این است که برخورد قضایی با مسأله مذکور قاطعانه و بازدارنده نبوده  یا نوعی مقابله با این قوانین از سوی مجرمان با تکرار جرم به چشم می‌خورد  یا نظام ارزشی و اخلاقی جامعه در حال دگرگونی است و دیگر کسی به این ارزش‌های انسانی و اجتماعی وقعی نمی‌نهد و دین و تعهدی به آنها در خود احساس نمی‌کند و وجدان‌های فردی در حال سستی و ضعف است.

 

 

 

آنچه در این پرونده‌ها بدیهی است اینکه انگیزه اصلی مجرمان نه قتل بلکه تجاوز جنسی است اما بعد از تجاوزجنسی برای ازبین بردن آثار جرم تجاوز، به از بین بردن قربانی اقدام کرده‌اند. براساس این اطلاعات و تبیین‌های رسانه‌ای، تحلیل اولیه‌ای که از این زنجیره حوادث می‌توان ارائه کرد این است که می‌توان گفت پشت این جنایات هولناک زنجیره‌ای و ظاهراً فردی مسائل و زمینه‌های اجتماعی نهفته است و با توجه به اینکه میزان جرم، تکرار، شدت و عمومیت جرم در حال افزایش است بنابراین تبیین‌های روان شناختی در این زمینه کافی نبوده و تحلیل‌های حقوقی نیز در چارچوب نهادی و سازمانی دستگاه قضایی و ساختارحقوقی محدود و منحصرشده است.

 

 

در این رابطه نیز هریک از نمایندگان  پیش از این به تناوب اعلام کرده بودند که در هفته جاری (نیمه تیر ماه) به بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان در صحن علنی مجلس خواهند پرداخت اما متاسفانه به جای آن که این لایحه پس از سال ها بررسی، رفت و برگشت به کمیسیون و قوه قضائیه به تصویب برسد، با مشکل عمیقی مواجه شده است.

 

هفتم تیر ماه "محمد رضا بادامچی" نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم در پست توئئیتری خود نوشت: «در شرایطی که لایحه حمایت از کودکان بعد از چند سال در دستور صحن علنی مجلس قرار گرفته بود، بار دیگر به کمیسیون قضایی بازگشته تا به نیابت از صحن علنی در آنجا بررسی و تصویب کنند. این اقدام حیرت آور در راستای به حاشیه بردن این لایحه صورت گرفته است. به طور قطع، بررسی چنین لایحه مهمی که نیاز جدی جامعه ماست، در فضای سکوت و بی خبری، نتایج مطلوبی به دنبال نخواهد داشت. به عنوان نماینده ملت، بررسی شفاف و علنی این لایحه را پیگیری خواهم کرد.»

 

این در حالی است که عضو فراکسیون امید درست 10 روز پیش گفته بود: پس از تلاش های بسیار، در روزهای گذشته، لایحه حمایت از حقوق کودکان از کمیسیون قضایی به صحن آمد.محمدرضا بادامچی در صفحه شخصی توییتر خود در خصوص لایحه حمایت از حقوق کودکان نوشت: بالاخره با پیگیری ها و تلاش های بسیار، در روزهای گذشته، لایحه حمایت از حقوق کودکان، از کمیسیون قضایی به صحن آمد. پیگیری ها را ادامه می دهیم تا این لایحه، هر چه زودتر در دستور کار جلسه علنی قرار گیرد. امیدوارم با تصویب آن، از تضییع حقوق کودکان و آزار آنان از جمله آزار جنسی کم شود.

 

مطابق اظهارات بادامچی قوه قضائیه نهادی است که در بررسی و تصویب این لایحه و ارائه ان به مجلس تعلل کرده است.

در صورت ارجاع لایحه به این قوه و پذیرفتن آن لایحه بازهم به صحن جهت بررسی و تصویب بازمیگردد اما اگر این بار قوه قضائیه این لایحه را مردود اعلام کند دیگر هیچ راه بازگشت برای این لایحه و کودکان درد کشیده نخواهد بود.

 

 

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که برای اولین بار در اسفندماه سال 87 به مجلس ارائه شده بارها مورد تغییر و تحولات قرار گرفته و در نهایت به 49 ماده رضایت داده است و مجلس دهم توانسته 15 ماده از این لایحه را بررسی کند اما نکته قابل تأملی که در روند بررسی لایحه مذکور وجود دارد، نامشخص بودن زمان دقیق تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان است چرا که هر یک از اعضای کمیسیون قضائی و فراکسیون زنان زمانی را برای تصویب لایحه اعلام می کنند.

 

 

شش سال از ارائه لایحه حمایت از کودکان به بهارستان گذشت. لایحه‌ای که هر بار با مرگ دلخراش یک کودک در صدر اخبار رسانه‌های ایران می‌نشیند تا افکارعمومی بپرسند تا کی قرار است این لایحه در راهروی مجلس و دادگستری خاک بخورد؟ خاکی که در نهایت کودکی بی‌پناه زیر آن دفن می‌شود اما خاک از سر روی این لایحه نمی‌تکاند! نه مرگ ستایش در یک سال و نیم پیش توانست به تصویب آن سرعت ببخشد نه قتل آتنا در خرداد ماه سال جاری. مرگ بنیتا و ملیکا هم تغییری در لایحه ایجاد نکرد.

 

 

 

البته پیشتر نیز سلحشوری و سیاووشی به تفکیک به این موضوع اشاره کرده بودند که آنها در فراکسیون زنان مجلس به دنبال حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان هستید و این پیگیری ها از آغاز فعالیت مجلس دهم به طور جدی در دستور کار قرار خواهد گرفت و هدفی که ما در این زمینه دنبال می کنیم حل مسایل مربوط به کودکان و به طور خاص دختران و زنان است.

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در قوانین فعلی تعریفی از مجازات کودک آزاری وجود ندارد اما با توجه به حجم کودک آزاری ها که در سال های اخیر شاهد آن هستیم، باید در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مجازات ها سخت گیرانه اعمال شود. فراکسیون زنان در مسایل مربوط به حقوق کودکان و نوجوانان به دنبال افزایش تعامل با دستگاه‌ هاست تا مشکلات رصد و ارزیابی شود و برای رفع خلأ قانونی اقدامات موثری انجام شود.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما