شناسهٔ خبر: 26412073 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سالی که گذشت

موفقیت‌های نظامی ایران؛ از نابودی شجره خبیثه داعش تا برگزاری ۳ رزمایش بین‌المللی

خبرگزاری میزان- سال ۱۳۹۶ از همه لحاظ، یک سال ایده‌آل و سرشار از اتفاقات مثبت برای نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بود.

صاحب‌خبر -

سال موفقیت‌های ایران در عرصه نظامی/ از نابودی شجره خبیثه داعش تا برگزاری ۳ رزمایش بین‌المللیبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، سال ۱۳۹۶ از همه لحاظ، یک سال ایده‌آل و سرشار از اتفاقات مثبت برای نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بود؛ سالی که جبهه مقاومت با کمک‌های مستشاری جمهوری اسلامی ایران توانست تمام کشور عراق و بخش‌های وسیعی از سوریه را از لوث وجود گروه‌های تروریستی پاکسازی کند؛ سالی که ۶ موشک نقطه‌زن بومی از خاک ایران با موفقیت، مقر فرماندهان داعش در دیرالزور سوریه را منهدم کرد...

در نخستین هفته دی‌ماه سال ۹۶ که روز‌های پایانی سال ۲۰۱۷ با آن همزمان شده بود، «اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا» از سال ۲۰۱۷ به عنوان یک سال موفقیت‌آمیز برای جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن «عملکرد‌های نظامی» و «وضعیت جدید منطقه غرب آسیا»، یاد کرد.

در بخشی از گزارش این اندیشکده آمده بود: «مقام‌ها در ایران بایستی از روال مسائل در سال ۲۰۱۷ خرسند باشند. به نظر می‌رسد حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت، ضمانت‌شده است. همین‌طور حزب‌الله در لبنان. داعش، بخش زیادی از سرزمین‌هایش را از دست داد. دولت عراق، شهر نفت‌خیز کرکوک را پس گرفت. حوثی‌ها در یمن، عربستان سعودی را در باتلاق یمن گیر انداخته‌اند. ایران در تمامی این تحولات نقش برجسته‌ای داشت و این باعث افزایش نفوذ این کشور در سراسر منطقه شده است. اما موفقیت‌ها همه به ابتکار ایران به دست نیامدند.»

منحصر کردن موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه دفاعی و نظامی طی سال ۱۳۹۶ تنها به «تغییر وضعیت منطقه غرب آسیا» جفا در حق نیرو‌های مسلح پویا و خلاق کشورمان است.

نابودی شجره خبیثه
۲۹ آبان و یک روز قبل از سررسید وعده سردار «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه درباره نابودی شجره خبیثه داعش، این گروهک تروریستی تکفیری پس از شکستی که از جبهه مقاومت در نبرد البوکمال خوردند، به صورت رسمی همه مراکز و پایگاه‌های خود را در خاک سوریه و عراق از دست دادند. فرماندهی میدانی نبرد البوکمال با سردار سلیمانی بود. او ۵۹ روز قبل‌تر و در تاریخ ۳۰ شهریور، در مراسم اربعین شهادت مدافع حرم شهید مرتضی حسین پور، گفته بود: «من در پیامی که برای شهادت شهید حججی دادم، گفتم ما انتقام خواهیم گرفت؛ ما باید به وعده خودمان صادق باشیم؛ انتقام ما این است که کمتر از ۳ ماه دیگر، اعلام پایان حکومت داعش در این کره خاکی خواهد بود. سعی می‌کنیم این ۳ ماه را به ۲ ماه تبدیل کنیم و عمر این شجره خبیثه و این غده سرطانی خطرناک ساخته شده به دست آمریکا و اسرائیل را به پایان برسانیم و جشن آن را در ایران و در بین همه منطقه اعلام کنیم».

شلیک ۶ موشک به قلب تروریست‌ها
در تاریخ ۲۸ خرداد و تنها ۲۶۰ ساعت پس از حمله بزدلانه تروریستی عوامل گروهک داعش به حرم مطهر امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی، نیروی هوافضای سپاه در قالب عملیات «لیله القدر» با شلیک موفقیت آمیز ۶ موشک «ذوالفقار» و «قیام» از استان‌های کرمانشاه و کردستان به مقر فرماندهی تروریست‌های داعش در دیرالزور، خسارات و تلفات گسترده‌ای را به این گروهک وارد کرد. موشک‌هایی که از فراز آسمان عراق عبور کردند. آنطور که روابط عمومی سپاه اعلام کرد، در جریان این عملیات موفق، بیش از ۱۷۰ تروریست تکفیری از جمله چند تن از فرماندهان و عناصر موثر آنان به هلاکت رسیده و علاوه بر مجروحیت تعدادی دیگر از تروریست‌ها، تلفات سنگینی بر ادوات، تجهیزات و سامانه‌های آنان وارد شد.

۳ رزمایش بین‌المللی
رزمایش دریایی مشترک ایران و چین: ۲۸ خرداد، رزمایش مشترک نیروی دریایی ارتش ایران و چین در محدوده شرق تنگه هرمز تا دریای عمان برگزار شد. قریب به ۷۰۰ نفر از کارکنان ناوگروه نیروی دریایی کشور چین و قریب به ۷۰۰ نفر از کارکنان ولایتمدار نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب پست فرماندهی و کنترل، هدایت عملیات، عملیات پرواز بالگرد و حضور دو ناوشکن ما در صحنه دریا این تمرین مشترک را انجام دادند. در این سلسله تمرینات، تبادل اطلاعات بین اتاق‌های عملیات و تمرین مشترک افسر نگهبان و صورت‌بندی‌های مختلف در دریا اجرا و هدایت همه تمرین‌ها از محل کنترل و فرماندهی منطقه یکم امامت نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

رزمایش زمینی مشترک ایران و عراق: در تاریخ ۱۰ مهر، رزمایش مشترک ارتش ایران و عراق با نام «اقتدار» در «مرز پرویزخان» یه عنوان یکی از مهمترین دروازه‌های ارتباطی ایران و عراق برگزار شد. در این رزمایش، ارتش تحرک و قدرت تهاجمی خود را توسط یگان‌های واکنش سریع، متحرک هجومی و انبوهی از یگان‌های زرهی به نمایش گذاشت و رزم آوران ارتش عراق نیز در کنار ایرانیان حضور داشتند. در این رزمایش، توان زرهی، توپخانه، موشکی، پهپادی و بالگردی مورد آزمایش قرار گرفت.

رزمایش امداد و نجات دریایی: بزرگترین رزمایش امداد و نجات دریایی جهان با شرکت ۳۲ کشور در آب‌های کشور بنگلادش آغاز شد. ناوگروه ۴۹ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن سبلان و ناو لجستیکی بندرعباس پس از پیمودن ۳ هزار و ۸۰۴ مایل دریایی در این رزمایش شرکت کردند. ناخدایکم «رضا قربانی» فرمانده ناوگروه ۴۹ نداجا هدف از شرکت در این رزمایش بین المللی را حضور مقتدرانه نیروی دریایی راهبردی ارتش در آب‌های آزاد و توانمندی برقراری امنیت در آب‌های اقیانوس هند توسط کشور‌های حاشیه این اقیانوس بدون نیاز به دخالت کشور‌های فرامنطقه‌ای عنوان کرد.

دستاورد‌های دفاعی
موشک «خرمشهر»، سامانه‌های پدافند هوایی «بصیر، سمیع، صامت ۱، سماء»، توپ ۱۵۵ میلی‌متری چرخدار «عاشورا»، سامانه اتوماسیون «حیدر ۴۴»، هویتزر «حیدر ۴۱»، خودروی چرخدار «حیدر ۷»، جِت آموزشی «کوثر»، پهپاد تاکتیکی «مهاجر ۶»، موشک کروز ضد کشتی «نصیر»، موشک هوا به هوای «فکور»، ناو موشک‌انداز «سپر»، سامانه «مرصاد»، پروژه «دماوند»، ناو آموزشی «خلیج فارس»، آزمایشگر موشک «رعد»، خودروی تاکتیکی «مکران ٩٢١»، گوشه‌ای از دستاورد‌های دفاعی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران هستند که در سال ۲۰۱۷، یا رونمایی شدند یا به یگان‌های زمینی، دریایی، هوایی و پدافندی نیرو‌های مسلح، تحویل داده شدند.

انتهای پیام/

نظر شما