شناسهٔ خبر: 26361509 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آیا سیاست‌های ترامپ، آمریکا را به سمت جنگ داخلی سوق می‌دهد؟

سیاست‌های جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا در عرصه‌های مختلف، پرسش‌هایی را درباره آینده این کشور از جمله احتمال وقوع جنگ داخلی مطرح می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه یو اس ای تودی در مطلبی به قلم  «گلن هارلن رینولدز » به بررسی عواملی که ممکن است شرایط را برای بروز جنگ داخلی دیگری در آمریکا آماده کند، پرداخت و نوشت: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به مشکلات بنیادی در این کشور از جمله مسائل حقوق بشر، مهاجرتی، نژادی و اقتصادی و... دامن زده است. بسیاری از مشاهیر و هنرمندان آمریکایی از مردم این کشور می خواهند تا اعتراضات خود را به خیابان های شهرهای آمریکا بکشانند و مخالفت های خود با سیاست ها دولت ترامپ را بدون واهمه ابراز کنند. نمونه یکی از این اعتراضات اخراج «سارا سندرز»،‌ سخنگوی کاخ سفید از یک رستوران در لکسینگتون ویرجینیا بود.

برخی اعضای کنگره آمریکا (اغلب دموکرات ها) نیز بارها ضمن انتقاد از سیاست های ترامپ،  صرفا حضور عموم مردم این کشور را تنها راه مقابله با اقدامات اشتباه و شرم آور رئیس جمهور این کشور عنوان کرده اند.

در این میان برخی از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که ادامه اقدامات اشتباه ترامپ در زمینه های مختلف ممکن است آمریکا را به سوی یک جنگ داخلی دیگر سوق دهد.

«گلن هارلن رینولدز»، پروفسور رشته حقوق در دانشگاه تنسی معتقد است آمریکا در مسیر حرکت به سوی یک «جنگ داخلی» دیگر قرار دارد. او در مقاله اخیر خود که در روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی منتشر شده است، نظرات مشابه خود را با «توماس شالر»، کارشناس علوم سیاسی پایگاه بلومبرگ و «تام ریکس»، دیگر کارشناس سیاسی مطرح کرده است. شالر پیشتر با انتشار مطلبی در بلومبرگ، موقعیت آمریکای ترامپ را در مسیر یک جنگ نرم داخلی توصیف کرد. ریکس نیز معتقد است آمریکا در شرایط پرنوسانی قرار دارد.

پروفسور رینولدز در این مقاله به چند نکته اساسی که احتمال وقوع جنگ داخلی در آمریکای ترامپ را قوت می بخشد، اشاره کرده است.

سیاست مهاجرتی تحمل صفر

وزارت دادگستری آمریکا در آوریل سال جاری میلادی از اجرای طرح جدید مهاجرتی دونالد ترامپ با عنوان «تحمل صفر» خبر داد. بر اساس این طرح والدینی که به صورت غیرقانونی از مرزهای جنوب غربی وارد آمریکا شوند، از فرزندانشان جدا می شوند. این طرح انتقادات گسترده ای را علیه ترامپ و دولتش به دنبال داشت به گونه ای که او به منظور فرونشاندن اعتراضات، فرمان اجرایی جدیدی مبنی بر پایان دادن به جدایی خانواده های  مهاجر از فرزندانشان امضا کرد.

یواس‌ای‌تودی: آیا اقدامات نابخردانه ترامپ وقوع یک جنگ داخلی دیگر در آمریکا را به دنبال دارد؟

طرح تحمل صفر شکایت ۱۷ ایالت آمریکا از دولت ترامپ بابت جدا کردن مهاجران از فرزندانشان را به دنبال داشت که به نوبه خود نوعی اعتراض فراگیر در سراسر آمریکا محسوب می شود.

اقدامات منتقدان ترامپ در آگاه سازی عموم علیه دولت

برخی مقامات آمریکایی که از منتقدان سیاست های ترامپ نیز هستند بارها در سخنرانی های خود مردم این  کشور را به علنی کردن اعتراضات علیه اقدامات رئیس جمهور آمریکا تشویق کرده اند. «مکسین واترز»، نماینده دموکرات حوزه انتخابیه کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته در یکی از سخنرانی های خود ضمن انتقاد از سیاست مهاجرتی ترامپ، مردم این کشور را به علنی کردن اعتراضات تشویق کرد. واترز از شهروندان آمریکا خواست تا شهامت داشته باشند و انتقادات و اعتراضات خود را در مورد ترامپ و کابینه اش اعلام کنند، اقدامی که ممکن است به تشدید اعتراضات مردمی علیه ترامپ و وقوع جنگ داخلی میان موافقان و مخالفان دولت تبدیل شود.

مکسین در بخش از اظهارات اخیر خود گفته بود «هر کدام از شما اگر یکی از اعضای کابینه ترامپ را در یک رستوران، فروشگاه، پمپ بنزین و...مشاهده کردید، اعتراض خود را نسبت به عملکرد آنها اعلام کنید.»

یواس‌ای‌تودی: آیا اقدامات نابخردانه ترامپ وقوع یک جنگ داخلی دیگر در آمریکا را به دنبال دارد؟

چند روز پیش از این سخنرانی مکسین، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در توئیتی نوشت جمعه‌شب همراه خانواده‌اش به رستوران «Red Hen» در لکسینگتون، ویرجینیا مراجعه کرده اما مدیر رستوران نه تنها از آنها پذیرایی نکرده بلکه آنها را از رستوران بیرون کرده است. به گفته «سندرز» مدیر رستوران به او گفته به این دلیل از رستوران اخراجش می‌کند که برای کابینه دونالد ترامپ کار می‌کند.

گسترش اعتراضات در میان مشاهیر و چهره های فرهنگی آمریکا

افراد مشهور همواره عموم مردم آمریکا را به اعتراضات خیابانی تشویق می کنند. پیتر فوندا، یکی از بازیگران آمریکایی هفته گذشته در واکنش به سیاست مهاجرتی ترامپ گفت رئیس جمهور آمریکا زمانی قادر به درک طرح اشتباه خود است که پسر 12 ساله اش «بارون» را از ملانیا جدا کنند و در یک قفس زندانی کنند. برخی دیگر از هنرمندان آمریکایی نیز ضمن آنکه ترامپ را «فاشیست» و «شکنجه گر» توصیف کردند از وقوع یک انقلاب صلح آمیز نیز خبر دادند.

تشدید درگیری های گروه های افراطی با رنگین پوستان آمریکا

در ماه اوت سال گذشته میلادی، گروهی از راست‌گراهای افراطی (نژادپرستان سفیدپوست) در اعتراض به حذف یک مجسمه مربوط به دوران برده‌داری آمریکا، در شهر شارلوتسویل واقع در ایالت ویرجیانیا تظاهرات کردند. در یک گردهمایی دیگر در اعتراض به تظاهرات راست های افراطی، یک ملی گرا با خودرو  جمعیت معترضان به نژادپرستی زیر گرفت که این اتفاق یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت. پس از این حادثه دستور حذف نمادهای مربوط به دوران برده داری از شهرهای آمریکا صادر شد. این اقدام بیش از پیش موجب تشدید تنش ها میان راست های افراطی و مخالفان نژادپرستی شد.

یواس‌ای‌تودی: آیا اقدامات نابخردانه ترامپ وقوع یک جنگ داخلی دیگر در آمریکا را به دنبال دارد؟

با این حال، حامیان ترامپ همواره مخالفت خود را با جمع آوری مجسمه های دوره برده داری اعلام کردند.

جنگ رسانه ای و قطب بندی عقاید

دونالد ترامپ پس از پیروزی در انتخابات آمریکا، برخی از رسانه های این کشور که مخالف او بودند، به انتشار اخبار جعلی متهم کرد. ترامپ سعی داشت با این اقدام تا حدودی مانع آزادی بیان رسانه ها شود.

کاهش میزان رضایت عمومی

نابرابری، خشونت پلیس آمریکا علیه آفریقایی تبارها، دخالت ترامپ در امور ورزشی همچون اعتراض به زانو زدن بازیکنان فوتبال حین پخش سرود ملی، بحران ویرانگر مواد مخدر، افزایش نرخ فقر از مهمترین دلایلی است که موجب کاهش میزان رضایت عمومی شده و شرایط را برای وقوع یک جنگ داخلی دیگر فراهم می کند.

انتهای پیام/

گزارش یو اس ای تودی از عواقب سیاست‌های ترامپ در داخل آمریکا

نظر شما