شناسهٔ خبر: 26333388 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

آیا گیشه سینمای ایران با اکران «خاله قورباغه» در بحبوحه جام‌جهانی از رکود بیرون می‌آید؟

صاحب‌خبر - بیداری دوباره غول خفته سینمای کودک
گروه فرهنگ و هنر: فیلم سینمایی «خاله قورباغه» به کارگردانی افشین هاشمی در گروه سینمایی آزادی، «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی در گروه استقلال و «به وقت خماری» به کارگردانی محمد حسین لطیفی در گروه سینمایی ایران از چهارشنبه ششم تیر ماه اکران خود را آغاز می‌کنند. حالا باید دید که سه فیلم جدیدی که به ترتیب موزیکال خانوادگی، درام اجتماعی و کمدی اجتماعی هستند توانایی این را دارند که سینمای ایران را از رکود موقتی فصل جام جهانی نجات بدهند و با مسابقات فوتبال در بیفتند؟ در این میان فیلم عروسکی «خاله قورباغه» مهم‌ترین اکران تابستانی است. فیلمی که پیش‌بینی می‌شود مخاطب‌های فراوانی هم با خود همراه کند.
لطمات سنگین فوتبال به سینما
غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‏وگو با مهر با اشاره به جلسه روز دوشنبه چهارم تیرماه شورا گفت: «در جلسه شورای صنفی نمایش قرارداد فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی در گروه سینمایی استقلال بعد از فیلم سینمایی «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی بسته شد.» او همچنین ادامه داد: «همچنین قرارداد فیلم سینمایی «کاتیوشا» به کارگردانی علی عطشانی در گروه سینمایی زندگی بعد از فیلم سینمایی «دلم می خواد» به کارگردانی بهمن فرمان آرا به ثبت رسید.» فرجی در پایان خبر اکران سه فیلم «خاله قورباغه»، «دارکوب» و «به وقت خماری» را داد که در روز چهارشنبه، ششم تیرماه روی پرده سینماها خواهند رفت. مسابقات فوتبال هم به اوج هیجان خود رسیده‌اند. مرحله نهایی جام جهانی بسیار پر بیننده هستند و با توجه به اینکه بازی‌ها حذفی خواهد تماشاگران بسیاری را پای تلویزیون‌ها می‌نشاند. در روزهای گذشته نیز سینما افت فراوانی در فروش داشته است. عبدالله علیخانی که پخش و تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «دشمن زن» را بر عهده دارد و شروع اکران این فیلم تقریبا همزمان با آغاز جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه بوده است، درباره تاثیر بازی‌ها بر فروش و استقبال از فیلم‌ها به ایسنا گفت: «قطعا شروع جام جهانی فوتبال بر میزان استقبال از سینما و فروش فیلم‌ها تاثیر زیادی داشته است ولی به هر حال سینما که نمی‌تواند به خاطر این اتفاق درب سالن‌های خود را ببندد و باید به اکران فیلم‌هایش ادامه دهد.» او سپس با تاکید بر اینکه هر کدام از فیلم‌سازان قبل از شروع اکران فیلمشان پیش‌بینی تاثیر جام‌جهانی فوتبال بر میزان استقبال از فیلمشان را داشته‌اند» گفت: «قطعا همه فیلمسازان می‌دانند که فوتبال شرایطی را در جامعه ایجاد می‌کند که تمام افراد و خانواده‌ها را خانه نشین می‌کند و این یک اتفاق کاملا طبیعی است. در واقع مخاطب پیش خودش فکر می‌کند که فوتبال فقط یکبار پخش می‌شود و زنده است اما فیلم‌ها روی پرده خواهند بود و فرصت تماشای آنها هست.» با توجه به همین گفته‌ها مشخص می‌شود که پخش کننده‌ها و تهیه‌کننده‌های سینما پیش‌بینی افت فروش را کرده‌اند ولی توانایی مقابله با این وضعیت را ندارند! سینمای ایران در هر فصل خود تنها سه فیلم پر فروش دارد که در پایان سال نهایتا با ۱۲ فیلم پر فروش روبه‌رو می‌شود. باقی فیلم‌ها هم ضرر می‌کنند. امسال فیلم‌های «لاتاری»، «به وقت شام» و «فیلشاه» اکران گسترده و طولانی داشتند و تا نزدیک جام جهانی از اکران خود دست نکشیدند. در واقع، این سه فیلم از تمام ظرفیت‌های اکران سود لازم را بردند و بدترین زمان ممکن را به فیلم‌های دیگر دادند. البته اکران دور دوم نوروز هم با فیلم‌هایی مانند «چهارراه استانبول»، «خوک» و «تگزاس» توانست نفس راحتی بکشد و به سلامت از خط اکران عبور کند. اما اکران دور سوم فیلم‌ها که اکران تابستانی می‌شود با بدترین شرایط مواجه شده است. جام جهانی فوتبال تقریبا فضای سرگرمی را در دستان خود گرفته است. حتی سینمادارها هم بلیت فوتبال می‌فروشند. این موضوع شگفت‌انگیز است و تمام فیلم‌های روی پرده سینما لطمات جدی خورده‌اند.
«خاله قورباغه» و اکران قدرتمند فیلم‌های کودک
در چند سال گذشته سینمای کودک و نوجوان ایران خیلی مهجور بوده ولی با تمام مشکلات موجود هر زمان که روی پرده سینماها رفته‌ در گیشه سینما موفق عمل کرده است. هنوز فیلم «شهر موش‌ها۲» (۱۳۹۳) به کارگردانی مرضیه برومند که در گیشه آن سال توانست ۱۱ میلیارد تومان بفروشد از خاطر خیلی‌ها بیرون نرفته است. فیلمی که توانست فیلم «اخراجی‌های ۲» را پشت سر بگذارد.
فیلم‌های کودک و نوجوان مانند «خاله قورباغه» و «شهر موش‌ها۲» برای بچه‌ها جذاب و شیرین هستند. برای اینکه در آنها از رنگ‌های شاد و روشن، طراحی‌های زنده و پویا، موسیقی پر هیجان، ترانه‌های تاثیرگذار و شخصیت‌های بامزه استفاده می‌شود. بچه‌ها به همراه خوانواده‌هایشان به سینما می‌روند و به خوبی با شخصیت‌های عروسکی مانند «کپلک»، «مشکی» و «صورتی» همذات‌پنداری می‌کنند؛ به حرف‌های آنها می‌خندند و داستانشان را دنبال می‌کنند. آثار عروسکی و فیلم‌های کودک برای بینندگان خود حس «نوستالژی» درست می‌کنند و اگر قسمت جدیدی از آنها در سال‌های بعد تولید شود سیل گسترده‌ای از مردم را به سالن سینما می‌کشاند.
«خاله قورباغه و آقا پسر»  یک سریال عروسکی تلویزیونی بود که در دهه ۱۳۷۰ از تلویزیون پخش شد. عروسک خاله قورباغه به موزه سینما هم پایش باز شد. حالا این مجموعه تبدیل به فیلم سینمایی شده است و اکران خود را از ششم تیر ماه آغاز می‌کند. فرشته طائرپور، تهیه‌کننده این فیلم در اکران خصوصی «باغ کتاب» گفت: «این فیلم، هم فضایی پرخاطره برای بچه‌های دهه ۱۳۶۰ دارد و هم برای بچه‌های دهه ۱۳۹۰». افشین هاشمی کارگردان این فیلم هم با اشاره به اینکه خودش بچه ندارد، گفت: «من بچه ندارم اما بچه‌ها را دوست دارم و این فیلم را به همه بچه‌ها تقدیم می‌کنم».
هنوز خیلی‌ها صف طولانی اکران فیلم «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» (۱۳۷۳) را فراموش نکرده‌اند. فیلم عروسکی به کارگردانی ایرج طهماسب که در حدود سه ماه با قیمت بلیت میانگین ۸۰ تومان توانست در اکران تهران به رقم ۱۷۱ میلیون تومان فروش برسد. صداپیشگی اصلی این فیلم بر عهده حمید جبلی و عروسک‌گردان ارشد هم زنده‌یاد دنیا فنی‌زاده بود. فیلم عروسکی «کلاه‌ قرمزی و سروناز» (۱۳۸۱) هم با میانگین بهای بلیت ۵۵۰ تومان موفق شد نزدیک به ۵۵۰ میلیون تومان به ‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال هم دست یابد. قسمت سوم همین مجموعه با عنوان «کلاه ‌قرمزی و بچه ‌ننه» (۱۳۹۱) پس از گذشت ۵۶ روز از اکرانش پنج میلیارد و 750 میلیون تومان فروش داشت. با این تفاسیر به احتمال فراوان فیلم «خاله قورباغه» فروش خوبی در سینما خواهد داشت ولی باید صبر کرد تا جام جهانی به پایان برسد و این فیلم جای خود را در آشفته بازار اکران پیدا کند.

نظر شما