شناسهٔ خبر: 26332356 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پیشرفت حدود ۴۰ درصدی ۱۵ طرح فولادی کشور

بررسی تعداد ۱۵ طرح توسعه زنجیره فولاد که اغلب متعلق به بخش خصوصی است با ظرفیت افزون بر ۲۰ میلیون تن، حاکی از پیشرفت فیزیکی متوسط حدود ۴۰ درصدی است؛ هرچند چهار واحد از این مجموعه‌ها به پیشرفت بیش از ۷۰ و ۸۰ درصد رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «ایرنا» برپایه جدول طرح‌های توسعه فولاد که از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران منتشر شده، انتظار می‌رود امسال حداقل سه واحد از این طرح‌ها تکمیل شود و بقیه در افق‌های ۹۹- ۱۳۹۸ به بهره‌برداری برسد.بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد از طرح‌های یادشده در زمینه تولید گندله با مجموع ظرفیت ۱۰ میلیون و ۳۲۰ هزار تن پیش‌بینی شده و پنج میلیون تن نیز در زمینه کنسانتره‌سازی است.پیش از این گزارش شده بود که براساس سند بالادستی طرح جامع فولاد، میزان ظرفیت اسمی کنسانتره سنگ‌آهن و گندله با تولید عملی، پارسال حدود ۲۰ میلیون تن فاصله داشت که در چارچوب اهداف سند چشم‌انداز باید به روند تولید شتاب بخشید.

ظرفیت اسمی تولید کنسانتره در سال پنجم توسعه (۱۳۹۵ سال الحاق به برنامه پنجم بود) به رقم ۳/ ۴۴ میلیون تن رسید و ظرفیت تولید نیز برابر با ۳/ ۳۱ میلیون تن بود؛ ظرفیت گندله کشور ۳۲ میلیون تن به‌ثبت رسید که تولید عملی به رقم ۶/ ۲۵ میلیون تن رسید.بر پایه آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) میزان ذخایر سنگ‌آهن در سنگان (خراسان رضوی) یکی از سه کانون اصلی سنگ‌آهن کشور بیش از ۲/ ۱ میلیارد تن ثبت شده که برای این منظور نخستین واحد گندله‌سازی در شرق کشور پارسال ظرفیت پنج میلیون تن تولید آزمایشی خود را در تابستان آغاز کرد و همزمان یک واحد پنج میلیون تنی گندله مربوط به بخش خصوصی هم راه‌اندازی شد.اطلاعات موجود نشان می‌دهد در بین ۱۵ طرح مورد بررسی زنجیره فولاد، ۱۰ طرح (بیش از ۶۰ درصد آنها) در استان خراسان‌رضوی واقع شده که دسترسی آسانتری به سنگ‌آهن سنگان (ماده اولیه مورد‌نیاز) دارند.

واحد «قائم امید نور» که تولید گندله با ظرفیت ۶۰۰ هزار تنی خواهد داشت، پیشرفت ۱۷/ ۸۱ درصدی دارد و پیش‌بینی شده در سال ۱۳۹۸ در منطقه رشتخوار استان خراسان رضوی به بهره‌برداری برسد.علاوه براین، واحد کنسانتره این مجتمع نیز در مراحل اولیه پیشرفت فیزیکی قرار دارد.همچنین مجتمع فولاد رشتخوار یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت ۲/ ۱ میلیون تنی دارد که پیشرفت فیزیکی آن ۱/ ۳۱ درصد ثبت شده و انتظار می‌رود در ۶ ماهه سال آینده راه‌اندازی شود.تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان یک واحد تولید کنسانتره به ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تن در حال ساخت است که در شهرستان خواف استان خراسان‌رضوی واقع شده و پیشرفت فیزیکی ۱۹ درصدی دارد.واحد صنعتی و معدنی «توسعه ملی» در شهرستان خواف نیز یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تنی، پیشرفت فیزیکی ۹۴/ ۷۱ درصدی را ثبت کرده و انتظار می‌رود در ۹ماهه امسال به بهره‌برداری برسد.

گسترش صنایع معدنی کاوه‌پارس واقع در استان خراسان‌رضوی در شهرستان خواف یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت ۶/ ۲ میلیون تنی را در برنامه دارد که این نیز ۱۱ درصد پیشرفت کرده است و برآورد می‌شود در سال آینده تکمیل و راه‌اندازی شود.فولاد شرق کاوه در شهرستان خواف یک واحد کنسانتره با ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تن در حال ساخت دارد که با پیشرفت کنونی ۵۴/ ۴۴ درصدی قرار است در سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد. همچنین مجتمع یاد‌شده یک واحد ۸/ ۱ میلیون تنی آهن اسفنجی در حال ساخت دارد که پیشرفت آن نیز به ۳/ ۲۲ درصدی رسیده و قرار است در سال ۱۴۰۰ تکمیل شود.فولاد تربت‌حیدریه نیز برای تولید فولاد خام به ظرفیت یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن پیش‌بینی شده و انتظار می‌رود در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد؛ پیشرفت فیزیکی آن نیز ۳/ ۲۲ درصد است؛ همچنین واحد گندله‌سازی این مجتمع با ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تن با پیشرفت ۸۰ درصدی، در نیمه نخست امسال راه‌اندازی خواهد شد.

پس از استان خراسان رضوی، ۲ واحد در استان هرمزگان در حال ساخت است. فولاد کاوه جنوب کیش برای تولید فولاد خام با ظرفیت ۲/ ۱ میلیون تن در بندرعباس با پیشرفت ۴۲ درصدی، در نیمه نخست سال ۹۸ وارد مدار تولید می‌شود. همچنین یک واحد تولید کنسانتره سنگ‌آهن (ماد گوش) در بندرعباس در مرحله مناقصه قرار دارد. واحد ذوب‌آهن آریان بوئین‌زهرا (قزوین) که قرار است فولاد خام تولید کند؛ ظرفیت ۵۵۰ هزار تنی را با پیشرفت ۸۳ درصدی در دست اقدام دارد که انتظار می‌رود امسال به بهره‌برداری برسد. اکنون پیشرفت مجتمع فولاد «البرز ناب آرش» زنجان برای تولید فولاد خام با ظرفیت یک میلیون تن، به بیش از ۷۵ درصد رسیده که پیش‌بینی شده امسال تکمیل شود. پانزدهمین واحد این مجموعه زنجیره فولاد، توسعه معدنی و صنعتی «صبانور» یک واحد گندله‌سازی به ظرفیت ۹۲۰ هزار تن در استان کردستان است که ساخت آن در مراحل اولیه است و طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۳۹۹ وارد مدار تولید می‌شود. به گزارش «ایرنا» انجمن جهانی فولاد در گزارشی به مناسبت پایان سال ۲۰۱۷ (دهم دیماه ۹۶) بررسی عملکرد ۶۶ کشور را ثبت کرده که نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷، چین به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده فولاد خام رقم ۷/ ۸۳۱ میلیون تن را ثبت کرد و ایران نیز با تولید ۷/ ۲۱ میلیون تنی، با یک رتبه صعود، در جایگاه سیزدهم قرار گرفت. مجریان صنعت فولاد کشور براین باورند که تا افق ۱۴۰۴ ظرفیت فولاد ایران براساس پیش‌بینی به رقم ۵۵ میلیون تن برسد؛ سال گذشته بیش از ۳۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده وجود داشت و ۴/ ۲۳ میلیون تن نیز ظرفیت مجموع پروژه‌های دردست اجراست؛ بنابراین باید کمبودهای زنجیره تولید تا افق چشم‌انداز تکمیل شود.

نظر شما