شناسهٔ خبر: 26329962 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رهبر شیعیان ترینیداد و توباگو در گفت‌وگو با «جوان»:

تشیع را با انقلاب اسلامی شناختیم

روزنامه جوان

جمهوری ترینیداد و توباگو کشوری کوچک متشکل از دو جزیره در دریای کارائیب واقع در شمال امریکای جنوبی است. این کشور در شمال‌شرق ونزوئلا و جنوب گرانادا قرار دارد و از دو جزیره اصلی ترینیداد و توباگو و چند جزیره کوچک تشکیل شده است. جزایری زیبا و رؤیایی که همه ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جلب می‌کند. در فیلم دزدان کاراییب هم تا حدودی این زیبایی‌های دیدنی به تصویر کشیده شده بود.

صاحب‌خبر -
جمهوری ترینیداد و توباگو کشوری کوچک متشکل از دو جزیره در دریای کارائیب واقع در شمال امریکای جنوبی است. این کشور در شمال‌شرق ونزوئلا و جنوب گرانادا قرار دارد و از دو جزیره اصلی ترینیداد و توباگو و چند جزیره کوچک تشکیل شده است. جزایری زیبا و رؤیایی که همه ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جلب می‌کند. در فیلم دزدان کاراییب هم تا حدودی این زیبایی‌های دیدنی به تصویر کشیده شده بود. محمد حسین نقی رهبر شیعیان این کشور کوچک توریستی است. در سفری که به ایران آمده فرصتی دست داد تا گفت‌وگوی کوتاهی با وی داشته باشیم.
شیعیان در کشور شما چه تعداد هستند؟
کشور ما کوچک است و تقریباً یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد حدود ۳۰ هزار نفر مسلمان هستند و از بین آن تنها ۲۵۰ نفر مذهب شیعه دارند.
از چه زمانی تشیع به کشور شما ورود پیدا کرد؟
قبل از انقلاب کسی در این کشور اصلاً شیعه نبود و ما اصلاً نمی‌دانستیم مذهبی به نام تشیع در اسلام هم وجود دارد؛ البته مسلمان داشتیم، ولی اهل سنت و حنفی بودند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و نفس حق امام خمینی در احیای اسلام ناب محمدی (ص) بود که مردم کشور من با مذهب تشیع آشنا شدند. پدر و مادر من هم از مستبصران متأثر از انقلاب اسلامی ایران بودند که شیعه شدند. پدرم ابتدا مسیحی بود که در امریکا سکونت داشت. بعد از آن که با اسلام آشنایی پیدا کرد مسلمان سنی‌مذهب شد، ولی با انقلاب اسلامی ایران و بازتاب گسترده آن در جهان متوجه شد مذهب دیگری هم در اسلام وجود دارد که با وجود اهل بیت، کامل‌تر است برای همین درباره تشیع خیلی مطالعه و تحقیق کرد، درس خواند و سرانجام از روی علم و آگاهی شیعه شد. در ابتدا کسی او را قبول نمی‌کرد و با پدرم مخالفت زیادی می‌شد، اما کم‌کم خانواده و اطرافیان پذیرفتند و آن‌ها هم به مذهب تشیع و اهل بیت گرویدند. امروز من هم به خاطر همان شناخت و مقاومت پدرم الحمدلله شیعه هستم و قصد دارم به یاری خدا و امام زمان در ترویج و معرفی بهتر تشیع در کشورم تلاش کنم تا این تعداد اندک به نسبت جمعیت بیشتر شود.
شیعیان در کدام یک از دو جزیره بیشتر هستند؟
در شهر سن‌جیمز در شمال و منطقه سدروس در جنوب‌غربی جزیره ترینیداد تجمع بیشتری دارند.
شیعیان مراسم خاصی در ترینیداد دارند؟
از همان زمانی که مهاجران شیعه به کشور ما آمدند با مراسم و آیین‌های مذهبی خود همراه بودند به خصوص در ایام محرم و صفر زمینه عزاداری امام حسین (ع) را در کشور فراهم کردند. مراسم عزاداری محرم شیعیان ترینیداد به هوسای یا هوزیه شهرت دارد؛ البته در آن پیروان دیگر ادیان نیز شرکت می‌کنند و سالیان سال است در روز‌های تاسوعا و عاشورا این مراسم سوگواری در بین شیعیان با وجود کم بودنشان برپا می‌شود و خیلی‌ها برای دیدن آن می‌آیند.
ادیان دیگر در کشور شما فعالیتی دارند؟
مسیحیت و هندو هم داریم، اما اسلام اصلی‌ترین دین است که اغلب هم سنی حنفی هستند.
فرقه وهابیت چطور؟
بله متأسفانه وهابیون فعالیت زیادی دارند حتی شهیدانی هم داده‌ایم برای همین کار ما سخت است.
به عنوان شیعه‌ای در کشور ترینیداد با مردم ایران حرفی دارید؟
ایران از نعمت بزرگی برخوردار است؛ یعنی همان انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی و امام خامنه‌ای. به نظرم ایرانی‌ها به خصوص جوانان همواره باید به خاطر چنین نعمتی خدا را شکر و قدردان باشند. انقلاب اسلامی ایران بود که باعث شد بسیاری از مردم دنیا بیدار شوند و حقانیت اسلام را دریابند. امروز اگر ما در کشورمان با اهل بیت (ع) آشنا هستیم و خالصانه نسبت به آن‌ها عشق و ارادت داریم به خاطر ایران بعد از انقلاب اسلامی است که مسلمانان را قدرت و جانی دوباره بخشید. در این مدتی که ایران هستم چیز‌های زیادی یاد گرفتم. امیدوارم در سایه امام زمان (عج) انقلاب اسلامی ایران همواره سربلند باشد و پرچم انقلاب اسلامی همواره با قدرت بالا باشد.

نظر شما