شناسهٔ خبر: 26328990 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

با یکی از پرخطرترین شغل‌های جهان آشنا شوید

مهار تانکر آتش گرفته 15 هزارتنی توسط ناخدای ایرانی تا درگیری با دزدان دریایی/ از شجاعت این مردان چه می دانید؟

چهارم تیرماه به پاس تلاش‌های دریانوردان به نام آنها ثبت شده است. هرسال در این تاریخ در سراسر جهان مراسمی در تکریم این افراد برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، آب و دریا مظهر اقتدار و بزرگی خداوند متعال است، گاهی دریا در اوج دل‌انگیزی خود به آرامش می‌رسد و به محلی برای کسب رزق همسایگان خود تبدیل می‌شود و گاهی نیز این دریای پر مهر و عطوفت، مواج، ناآرام و طوفانی می‌شود.

دریا با این همه ویژگی‌های تلخ و شیرین خود برای ماه‌ها مونس و همدم برخی از افراد می‌شود، مونسی که هم رزق می‌دهد، هم آرامش می‌دهد و هم دلتنگی و سختی خلق می‌کند.

چهارم تیر‌ماه به نام دریانوردان نامگذاری شده است، قشری که شغلی جذاب و متفاوت اما در عین حال سختی را برای خود انتخاب کرده‌اند، به صورتی که سختی‌های این شغل باعث شده است که داوطلبان آن همیشه اندک باشند.

دریانوردی و کار در دریا از پرخطر‌ترین شغل‌ها به شمار می‌رود، البته این صنعت از ابتدا تاریخ در اقتصاد جهانی نقش مهمی را ایفا می‌کند و منبع درآمدی برای کشورهای توسعه‌یافته به حساب می‌آید.

همزمان با روز دریانورد و به پاس زحمت و مشقت این قشر زحمتکش به سراغ دو پیشکسوت این عرصه رفتیم تا با اهمیت و سختی این حرفه بیشتر آشنا شویم.

 همسر و فرزندان من فدای دریانوردی شدند

ناصر کیانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خرمشهر، با تأکید بر اهمیت حرفه دریانوردی، اظهار کرد: نخستین‌ شرط برای حضور در این حرفه، علاقه است، چرا که در این راه باید سختی‌های زیادی را تحمل کنیم و این علاقه است که باعث می‌شود سختی کار را تحمل کنیم.

وی عنوان کرد: دوری از خانه و خانواده یکی از سختی‌های این کار است، من زمان زیادی را با دوری از خانواده سپری کردم و در اصل فرزندان و خانواده فدای شغل من شدند، زندگی من از بندر به بندر و فرودگاه به فرودگاه گذشت و سپری شد و همه زحمات زندگی را همسرم به دوش گرفت.

این دریانورد ۶۴ ساله گفت: باید جوانان علاقه‌مند به حرفه دریانوردی را آموزش داد، خودم حدود ۲۵ نیرو را پرورش دادم تا بتوانند جای ما را در بحث دریانوردی بگیرند و فعالیت کنند.

وی با تأکید بر اینکه حرفه دریانوردی دارای لحظه‌های تلخ و شیرین است، اظهار کرد: در یکی از سال‌ها تانکر حامل ۱۵ هزار تن گاز آمونیاک در حال حرکت به مقصد هند بود که متاسفانه منفجر شد، در این هنگام ما این مسئله را به گونه‌ای مهار و مدیریت کردیم تا به اسکله برخوردی نداشته باشد.

وی افزود: اگر آن تانکر به اسکله می‌رسید، گاز کشتی متصاعد می‌شد و اسکله تا شعاع ۵۰ کیلومتری یخ می‌بست، متاسفانه در عملیات مهار این کشتی ۹ نفر جان خود را از دست دادند و من هم زخمی شدم.

کیانی در رابطه با طولانی‌ترین سفر دریایی خود، عنوان کرد: طولانی‌ترین سفر دریایی من به سال‌های جنگ تحمیلی باز‌می‌گردد، در این سفر با پوشش هوایی، زمینی و دریایی از بندرعباس به خارک و از خارک به بندر امام منتقل شدیم.

این دریانورد گفت: در ایام جنگ در یکی از کشتی‌های حامل سوخت مشغول انجام وظیفه بودم و در همان ایام آغاز حملات دشمن بعثی از طریق بیسیم به ما اطلاع داده شد که پناه بگیریم و ما نیز در همان کشتی پناه گرفتیم.

وی افزود: کاپیتان کشتی اهل یونان بود در هنگام پناه گرفتن ما شروع به خندیدن کرد، در این لحظه یک موشک از کشتی حامل ما عبور و به کشتی نزدیک ما اصابت کرد، این کاپیتان یونانی گفت که ما در جنگ با ویتنام با تمام تجهیزات حضور داشتیم، شما چگونه دست خالی در حال جنگ هستید، من در پاسخ به کاپیتان یونانی گفتم که به عشق وطن و دفاع از خاک کشورمان در حال جنگ هستیم.

 علاقه شرط حضور در حرفه دریانوردی است

فرهاد نیکومرام در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خرمشهر، اظهار کرد: حرفه و شغل دریانوردی از سخت‌ترین شغل‌ها است، دریانوردان معمولا بیشترین اوقات خود را به دور از خانواده سپری می‌کنند و زحمت تربیت فرزندان به دوش همسران دریانوردان است.

وی عنوان کرد: همسر من در خانه به دلیل نبود من، برای فرزندان هم نقش مادر و هم نقش پدر را ایفا می‌کند.

این پایلوت باسابقه گفت: دریانوردان به سبب دوری از خانواده، تحمل سختی کار بر روی آب و استرس و اضطراب ناشی از این شغل معمولا سلامت آنها به خطر می‌افتد و آسیب می‌بینند و این آسیب در دوران پیری بیشتر خود را نشان می‌دهد.

وی دزدان دریایی را یکی از مشکلات راه دریانوردان دانست و عنوان کرد: در یکی از سفرها از سمت کشور همسایه با دزدان دریایی مواجه شدیم، آنها به سمت ما سنگ و گاهی نارنجنک پرتاب می‌کردند و گاهی اوقات به سمت ما تیراندازی می‌کردند.

نیکومرام با تاکید بر اینکه  علاقه شرط حضور در حرفه دریانوردی است، اظهار کرد: افراد علاقه‌مند به شغل دریانوردی باید ابتدا حتماً آموزش عملی ببینند و از اندام ورزیده‌ای برخوردار باشند، در کشورهای خارجی بانوان نیز وارد این عرصه شدند، در کشور ما نیز به تازگی این امر آغاز شده است و امیدواریم شرایط بهتری برای آنها فراهم شود.

وی با تأکید بر ضرورت رونق بندر خرمشهر، عنوان کرد: بندر خرمشهر به لایروبی نیاز دارد و این اقدام هزینه‌های فراوانی را به دنبال دارد، البته برای لایروبی کشور عراق نیز باید همکاری کند.

دولت‌ها و مسؤولان باید شرایط مناسبی را برای دریانوردان فراهم کنند

محمد محسنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خرمشهر، اظهار کرد: سازمان جهانی دریانوردی روز پنجم ژوئن (۴ تیرماه) را برای قدردانی از زحمات و تلاش دریانوردان به نام روز دریانورد نامگذاری کرده است و در این روز کشورهای عضو این سازمان جهانی، دریانوردان را مورد تکریم قرار می‌دهند.

وی عنوان کرد: دریانوردان بزرگترین عرصه گیتی را درمی‌نوردند و مایحتاج کشورها و ملت‌ها را تأمین و چرخ اقتصاد را به حرکت درمی‌آورند.

مدیرکل اداره بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: دوری بلند مدت از خانواده، شرایط سخت و ویژه جو، مواج بودن اقیانوس‌ها، کمبودها و کاستی‌های زندگی شخصی از جمله مشکلات قشر زحمت‌کش دریانوردان است.

وی افزود: بر همه دولت‌ها و مسؤولان مربوطه لازم است که این قشر زحمت‌کش را مشاهده و فضا و شرایط آنها را درک کنند و در مقابل تلاش و خدماتی که ارائه می‌دهند، آنها را تأمین کنند.

محسنی عنوان کرد: دریانوردی و کار در دریا جزو پرمخاطره‌ترین مشاغل جهان است و این قشر تلاشگر در بحث تجارت جهانی نقش مهمی را دارند.

مدیرکل اداره بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: امسال برای روز دریانوردی شعار «سلامت دریانوردان» عنوان شده است که این شعار بر سلامت روحی دریانوردان تأکید ویژه‌ای می‌کند.

دریانوردان در اقتصاد جهانی و بین‌الملل نقش پررنگی را ایفا می‌کنند

سید ذبیح‌الله کلانتری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خرمشهر، اظهار کرد: اصلی‌ترین هسته دریانوردی را دریانوردان تشکیل می‌دهند، این عامل سبب شد که علاوه بر هفته دریانوردی، یک روز به صورت جداگانه به دریانوردان اختصاص یابد.

وی عنوان کرد: دریانوردان در مدت زمان کار خود سختی و مشقت‌های فراوانی را تجربه می‌کنند و واقعا باید حرفه سخت این قشر درک شود.

رئیس امور دریایی بندر خرمشهر گفت: دریانوردان در مدت اشتغال خود باید بارها از خانواده و کاشانه خود دور شوند و ۱۵ تا ۲۰ سال به تحصیل مداوم و سخت مشغول شوند و از طرفی به دلیل شرایط جوی و سختی کار در دریا آسیب‌های روحی و جسمی می‌بینند.

کلانتری عنوان کرد: متاسفانه فرهنگ دریانوردی در کشور ما مغفول مانده است و تعداد کمی داوطلب این حرفه می‌شوند، باید این حرفه و شغل مهم در جامعه ما فرهنگ‌سازی شود و در کنار بیان سختی‌های از ارزش و اهمیت آن گفته شود، کشوری که مجبور است خدمه و دریانورد از خارج جذب کند، در مقابل تحریم‌ها شکننده خواهد بود.

وی اظهار کرد: دولتمردان و مسؤولان مربوطه باید سختی کار دریانوردان را درک  و خواسته‌‌های آنها را تأمین کنند، البته در این رابطه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته و این شغل به عنوان یکی از حرفه‌های سخت به شمار رفته است.

رئیس امور دریایی بندر خرمشهر مقوله سلامت روحی و روانی دریانوردان را مهم دانست و گفت: روح سالم و فکر راحت سبب می‌شود که دریانورد وظیفه خود را به بهترین شکل اجرا کند، از طرفی دیگر روح و روان خسته آسیب‌های جدی و غیر قابل جبرانی را به بار می‌آورد.

وی عنوان کرد: دریانوردان در اقتصاد جهانی و بین‌الملل به ویژه در بخش حمل و نقل نقش پررنگی را ایفا می‌کنند که در صورت نبود آنها قسمتی از اقدامات اقتصادی دچار شکست می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، سلامت دریانوردان شعاری است که امسال برای روز دریانورد انتخاب شده است، بدون شک دریانوردان با داشتن سلامت روحی و جسمی قادر هستند که وظیفه خطیر و مهم خود را به سرانجام برسانند و بر همه مسؤولان مربوطه لازم است که فکر راحت و آرامش‌خاطر را برای قشر دریانورد به ارمغان بیاورند.

-

گزارش: محسن یوسفی

انتهای پیام/ح

نظر شما