شناسهٔ خبر: 26328335 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

یک اقتصاددان:

هجوم به سمت سکه و ارز تیشه به ریشه آینده کشور می‌زند

یک اقتصاددان، التهاب و نابسامانی امروز اقتصادی را ناشی از سیاست‌های نادرست دولت دانست و گفت: امروز هر شخصی که از التهاب بازارها منفعتی بادآورده را کسب کند، در آینده به طور حتم بازنده خواهد بود.

صاحب‌خبر -


 

احمد روستا، استاد اقتصاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، پیرامون دلایل بروز التهاب و نابسامانی اقتصادی در ایران اظهار کرد: وقتی اقتصاد کشور گرفتار محدودیت‌ها می‌شود در آن زمان می‌تواند متوجه آثار مخرب نظام اقتصادی غیرکارآمد باشد، آنچه امروز باعث بروز نابسامانی و التهاب در اقتصاد شکننده ایران شده ناشی از مدیریت ضعیف و بی‌توجهی به نظام اقتصادی علمی و منطقی است که ریشه‌های آن به چند سال و ماه منتهی نمی‌شود، بلکه حاصل دوره‌های طولانی بوده که به دلیل نادیده گرفته شدن و همچنین سوء مدیریت‌ها به همراه نظام اقتصادی ضعیف باعث بروز آن شده است.
به گفته وی، در عین حال همزمان با این متغیرها، حرکت‌های منفی از جمله اختلاس، رانت‌خواری و یا فعالیت‌های غیراخلاقی و ضدارزشی در جامعه شکل گرفته که به طور حتم همه این نارسایی‌ها در یک جا خود را نشان می‌دهد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: تصمیمات احساسی و هیجانی در کنار متغیرهای درونزا و برونزا در حوزه سیاست داخلی و خارجی کشور همچنین سهل‌انگاری‌ها باعث بروز پدیده امروز در اقتصاد ایران شده است.
روستا در برابر پرسشی مبنی بر اینکه تا چه حد رفتار عموم برای تبدیل نقدینگی به ارز و سکه و یا احتکار کالاهای ارز محور صحیح و منطقی است، گفت:‌ چون این رفتارها هیچ گاه درست نبوده، از مردم استدعا دارم، با چنین اقداماتی به دست خود تیشه به ریشه آینده کشور و فرزندانشان نزنند.
وی افزود: امروز هر شخصی که از التهاب بازارها منفعتی بادآورده را کسب کند، در آینده به طور حتم بازنده خواهد بود.
وی افزود: آنچه در حال رخ دادن است، ریشه در گذشته داشته و تصمیمات امروز در کنار وعده‌های تو خالی و همچنین نسخه‌های غیرعلمی در امور اقتصادی از سوی‌اشخاصی که متخصص امور نیستند، حاصل شده است.
به گفته روستا وقتی الفبای اقتصاد را قبول نداریم و با فرافکنی همواره وعده‌های توخالی به مردم داده می‌شود که با اوضاع و احوال کنونی کشور هیچ گاه شدنی نیست، در کنار دامن زدن سایر متغیرهای داخلی و خارجی به این شرایط، طبیعی است که شرایطی نااطمینان و توام با التهاب را در اقتصاد شاهد باشیم.
این اقتصاددان پذیرش و قبول حضور در بدترین شرایط اقتصادی از سوی دولتمردان را به عنوان اصل نخست در آسیب‌شناسی شرایط فعلی و راه یافتن راهکارهای پیرامونی آن عنوان کرد و افزود: رها کردن افسار گرانی و رکود باعث شده، هیچ شخصی بر مبنای علمی و اصولی نتواند تئوری جدیدی یا دست کم راهکاری را برای برون رفت از شرایط فعلی ارائه دهد.
به گفته روستا، شکاف میان کارشناسان و مدیران باعث شده اغلب کارشناسان و اقتصاددانان ترجیح دهند، در انزوا و گوشه‌نشینی خود مایل به ارائه فکر جدید و یا راهکار به مدیران ارشد کشور نباشند.

برچسب‌ها:

نظر شما