شناسهٔ خبر: 26327380 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تشدید تحرکات نظامی آمریکا همزمان با کندی روند سیاسی عراق

بغداد - ایرنا - رصد تحولات عراق، مواضع سیاسی و اخبار و تحلیل های رسانه ای این کشور در روزهای اخیر نشان از تند شدن تحرکات نظامی آمریکا در غرب این کشور و مرز با سوریه و همزان کند شدن روند سیاسی و تشکیل پارلمان و دولت جدید حکایت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، به نظر می رسد تند شدن تحرکات نظامی آمریکا در عراق با حمله یکشنبه شب هفته گذشته به مقر یک گروه مقاومت اسلامی عراق در مرز با سوریه و کشته شدن 22 نفر و 12 تن دیگر از نیروهای این گروه جرقه خورد.
علت و عوامل این حمله و بازتاب های مختلف و گاه متناقض رسمی و غیر رسمی درقبال این حمله طی روزهای اخیر درحالی ادامه یافت که از دیروز یکشنبه منابع عراقی از تحرکات تازه و غیر منتظره آمریکا در این منطقه خبر می دهند.
یک منبع امنیتی در استان الانبار (غرب عراق) شب گذشته از استقرار و تحرکات غیرمنتظره نیروهای آمریکایی در امتداد مرز عراق و سوریه خبر داد و به خبرگزاری المعلومه گفت نیروهای آمریکایی به طور ناگهانی و بدلایلی ناروشن در مناطق بیابانی شهرستان الرطبه و القائم در نزدیکی نوار مرزی با سوریه و دیگر مناطق غربی استان الانبار مستقر شده اند.
وی افزود: عملیات استقرار نیروها در آن مناطق همچنین با پرواز پر تعداد بالگردهای جنگی آمریکا همراه است.
این منبع گفت ستاد فرماندهی عملیات الانبار و الجزیره و دیگر دستگاه های امنیتی مستقر در مناطق غربی الانبار تا نقطه صفر مرزی، امکان جلوگیری از تحرکات نیروهای آمریکایی در امتداد نوار مرزی عراق و سوریه را ندارند.
درحالی که مقامات رسمی عراق هنوز دراین خصوص اظهارنظری نکرده اند یک خبرگزاری عراقی دیگر نیز امروز دوشنبه به نقل از منابع خود ضمن تاکید بر استقرار نیروهای آمریکا در مناطق وسیعی از غرب عراق و نیز مرز با سوریه، همچنین مدعی شد که واشنگتن بتازگی از دولت عراق خواسته که نیروهای الحشد الشعبی را از خط مرزی این کشور با سوریه عقب بکشد.
الغدپرس به نقل از یک منبع مطلع گفت که نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه های نظامی واقع در استان الانبار و موصل بطور رسمی از دولت عراق خواسته اند که نیروی الحشد الشعبی را از خط مرزی با سوریه دور کند.
همین منبع درعین حال گفته است که گروه مقاومت اسلامی کتائب حزب الله عراق (که بتازگی مقرش در مرز با سوریه هدف موشک آمریکا قرار گرفته است) حضور نظامی خود را در این منطقه تقویت کرده است.
الغدپرس نوشت نیروهای آمریکایی همچنین بار دیگر در خط مرزی عراق و سوریه و همچنین عمق بیابان غربی الانبار و اطراف شهرستان های القائم، الرطبه و منطقه الولید مستقر شده اند.
به گفته این منبع، این حضور پس از بمباران اخیر مقر کتائب حزب الله عراق و با هدف جلوگیری از حضور نیروهای الحشد در خط مرزی انجام شده است که پیش تر رسما به بغداد ابلاغ شده بود.
از سوی دیگر 'جعفر الحسینی' سخنگوی رسمی کتائب حزب الله عراق به همین خبرگزاری گفته است که این گروه، حضور نظامی خود را در خط مرزی با هدف جلوگیری از نفوذ تروریست های داعش به داخل عراق تقویت کرده است.
وی گفت کتائب حزب الله یک پاسخ مناسب به حمله اخیر اسراییل و حمایت آمریکا آماده کرده و در عین حال رزمندگانی نیز برای مقابله با حضور آمریکایی ها در خط مرزی عراق و سوریه آماده کرده است.
این خبرگزاری همچنین به بیانیه کتائب حزب الله عراق در واکنش به حمله مذکور اشاره کرد که در آن تاکید شده بود این حمله بار دیگر عرصه تقابل با رژیم صهیونیستی و طرح های آمریکا را خواهد گشود و این گروه مقاومت هرگز در استقبال از این مواجهه، تردیدی به خود راه نخواهد داد.
الغدپرس پیش تر به نقل از یک منبع در کتائب حزب الله از حضور بیش از 12 نیروی رزمی آمریکا در 10 پایگاه در عراق و با اطلاع بغداد خبر داده بود.
دولت عراق بارها حضور نیروهای رزمی آمریکا در خاک خود را رد کرده است.
این خبرگزاری همچنین به نقل از یک منبع مطلع در سازمان الحشد الشعبی نوشته بود که کتائب حزب الله موشک های پیشرفته ای و دقیقی را در اختیار دارد و تصمیم دارد آن را در خط مرزی با سوریه مستقر کند تا در صورت حمله جنگنده های آمریکا و اسراییل به مواضع گروههای مقاومت اسلامی عراق، به مقابله با آنها برخیزد.
به گزارش ایرنا، درحالی که منابع رسمی عراق هنوز در خصوص این گزارش ها اظهارنظر نکرده اند اما محافل سیاسی و رسانه ای عراق از زمان حمله هوایی یکشنبه هفته پیش آمریکا به مقر کتائب حزب الله، این اقدامات را در راستای تلاش واشنگتن برای تضعیف حضور نیروهای عراقی در خط مرزی با سوریه تلاش آمریکا برای شکستن خط محاصره تروریست ها و احیای مجدد داعش عنوان کرده بودند.
برخی گروههای عراقی نیز از آنچه عدم موضع گیری مناسب از سوی بغداد درخصوص تحولات اخیر می خوانند از حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح انتقاد می کنند.
این درحالی است که هنوز تکلیف اعتراضات انتخاباتی و صحت انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت عراق و نیز شکل گیری فراکسیون اکثریت (ائتلاف) برای تشکیل پارلمان و دولت جدید مشخص نشده است و بسیاری از کارشناسان و شخصیت های سیاسی این کشور از تاخیر در این امر و احتمال ورود کشور به دوره خلاء قانونی بیمناک هستند.
به گفته آنها پایان مهلت قانونی برای تشکیل پارلمان و دولت جدید، 9 تیرماه جاری است و پس از آن کشور وارد مرحله خلاء قانونی و احتمالا بی ثباتی و تحولات پیش بینی نشده خواهد شد.
برخی دیگر نیز بر این باورند که تلاش اخیر پارلمان این کشور برای تمدید مهلت کاری خود، هم مجال لازم برای رسیدگی به شکایت های انتخاباتی را فراهم می کند و هم راه برون رفتی برای عبور از مهلت معمول قانونی برای تشکیل پارلمان جدید خواهد بود و عدم ورود کشور به دوره خلاء قانونی را تضمین می کند.
به هر روی، همزمانی تحولات نظامی و امنیتی درمناطق غربی عراق و هم مرز با سوریه، و افزایش ناگهانی تحرکات و حضور نظامی آمریکا در این منطقه با حساس تر شدن تحولات و اختلافات سیاسی و انتخاباتی در داخل عراق ، برخی ناظران را درخصوص احتمال مرتبط بودن یا شدن این دو مجموعه تحولات و به خطر انداختن سرنوشت روند سیاسی عراق نگران کرده است.
خاورم*4*380**

نظر شما