شناسهٔ خبر: 26327294 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

دکتر فریدون عباسی:

مشکلات اقتصادی و اجتماعی محصول تفکری است که همه تخم‌مرغ‌های خود را سبد برجام گذاشت / اروپایی‌ها با تقسیم کار آمریکا درحال خرید زمان هستند تا تحریم‌ها اعمال شود و ما در برجام بمانیم / آقای صالحی جوانان را از کار استراتژیک ناامید کردند

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: اروپایی‌ها نیز تقسیم کار کرده‌اند به این صورت که انگلیسی‌ها مسئول موضوع یمن، بحرین و خلیج‌فارس شده و فرانسه مسئول امور مربوط به منطقه و موشکی جمهوری اسلامی ایران شده است. اروپایی‌ها در حال خریدن زمان برای خود هستند تا تحریم‌ها اعمال شود و ما در برجام بمانیم و محدودیت‌های آن را بپذیریم.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی-رجانیوز: رییس پیشین سازمان انرژی اتمی با اشاره به خروج آمریکا از برجام با تاکید بر اینکه آمریکا از ابتدا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود، گفت: آمریکا و اروپایی‌ها در حال نقش بازی کردن هستند و قرار شده که آمریکایی‌ها تحریم‌های خود را بیشتر کنند، انگلیسی‌ها مسئول موضوع یمن، بحرین و خلیج‌فارس شده و فرانسه مسئول امور مربوط به منطقه و موشکی جمهوری اسلامی ایران شده است.

 

به گزارش رجانیوز، فریدون عباسی درباره تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حفظ وحدت در داخل و جلوگیری از بروز اختلاف به ویژه بعد از خروج آمریکا از برجام با تاکید بر اینکه اختلاف هیچ گاه خوب نیست، اظهار کرد: ممکن است در داخل سلیقه‌ها مقداری با یکدیگر تفاوت داشته باشد که این اشکالی ندارد و مسیری مطلوب است که سلیقه‌ها به نقد گذاشته شود و بهترین راه برای اداره جامعه، حفظ عزت مردم و افزایش رفاه آنها انتخاب شود.

 

وی با بیان اینکه باید در تراز انقلاب اسلامی حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: اگر سلیقه‌های مختلف سیاسی و جناحی به اصل انقلاب اسلامی چنگ بزنند و خود را با آن تنظیم کنند، در سیاست‌های داخلی و خارجی اختلاف چندانی به وجود نمی‌آید اما اگر آنها اصل انقلاب را فراموش کنند و با پیگیری الگوهایی به ویژه غربی بخواهند جامعه را اداره کنند باعث بروز اختلاف در کشور خواهند شد.

 

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی معتقد است: در کشور ما یک جناح لجباز داریم که زمانی که از اصل انقلاب فاصله می‌گیرند، ‌دموکراسی را علم می‌کنند و با علم کردن آزادی و رای مردم می‌خواهند نظرات دیکتاتورمابانه خود را در جامعه اشاعه دهند. آنها اصل نقد و هم‌اندیشی و تفکر درباره اینکه چه چیز به نفع جامعه است را قبول ندارند و می‌گویند یا حرف من یا اگر غیر از این باشد شلوغ‌بازی می‌کنیم و رفراندوم برگزار شود.  

 

عباسی ادامه داد: در این زمان در جامعه دو قطبی ایجاد می‌شود بنابراین ما باید جلوی ایجاد این دو قطبی را بگیریم و آنها را به وحدت دعوت کنیم. من به جناح‌های لجباز در جامعه توصیه می‌کنم اگر می‌خواهند وحدت تحقق پیدا کند، نمی‌شود که بگویند فقط حرف ما صحیح است و بقیه باید حرف ما را بزنند.

 

وی با تاکید بر اینکه نباید موضوعات را به جایی بکشانیم که رهبری درباره هر چیزی موضع بگیرند و مستقیم به دستگاه‌های دولتی دستور دهند، اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی خود باید کارها را انجام دهند و نباید به گونه‌ای رفتار کنند که راس نظام به مسائل جزئی وارد شود و بخواهد آنها را اصلاح کند.

 

 وی تاکید کرد:‌ اگر به دنبال وحدت هستیم، این وحدت باید همه‌جانبه باشد و همه به آن گوش دهند نه اینکه یک نفر طرف مقابل را به سمت خود بکشد و بگوید که رای من حاکم است و بخواهد که در جامعه آشوب ایجاد کند.

 

عباسی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برجام و صدور اجازه مذاکرات و اجرای برجام از سوی رهبری و شورای عالی امنیت ملی با بیان این اعتقاد که «برجام محصول لج‌بازی یک جناح در جامعه است»، معتقد است: یک جناح می‌خواست جامعه را قطبی و نظرات خود را به زور تحمیل کند، این جناح اصلا اعتقادی به نظر دادن مجلس و شورای عالی امنیت ملی نداشت و می‌گفت همین که من می‌گویم، وحی منزل است. در این شرایط رهبری به شکلی بسیار عالی موضوع را مدیریت کردند و به مجلس اعتبار بخشیدند تا نظر بدهد. ایشان فرمودند که مجلس و شورای عالی امنیت ملی باید درباره برجام نظر بدهند.

 

وی افزود: رهبری همچنین در نامه‌ای که مهرماه ۹۴ به رییس‌جمهوری نوشتند با لحاظ کردن شروطی به دولت اجازه دادند که برجام را اجرا کنند. ایشان به دولت اجازه دادند که آنچه می‌خواهد را اجرا و وضع جامعه را درست کند اما آیا دولت در این زمینه موفق بود؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که خیر اما باز هم دولت در حال پافشاری بر آن راه غلط است.

 

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این‌که «درایت و هدایت رهبری باعث شد که مردم به جان یکدیگر نیفتند و اردوکشی خیابانی انجام نشود»، گفت: مردم ما باید بسیار شکرگزار باشند که جامعه با وجود اجرای برجام دچار اختلال نشد. متاسفانه ما در کشور مشکلات بسیاری اعم از اقتصادی و اجتماعی داریم که همه آنها محصول تفکری است که همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد موجود ناقص‌الخلقه‌ای به نام برجام گذاشت.

 

عباسی تاکید کرد: دولت اگر می‌خواهد وحدت جامعه حفظ شود، باید از لجاجت و پافشاری روی این موضوع غلط یعنی برجام دست بردارد.

 

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارات جنابعالی برخلاف تاکیدات رهبری موجب ایجاد اختلاف در داخل کشور نمی‌شود؟ اظهار کرد: اختلافی در کار نیست بلکه من می‌گویم جناح لج‌باز دست از لج‌بازی خود بردارد و به منتقدان خود احترام بگذارد. چرا وقتی که منتقدان به او می‌گفتند مسیری که انتخاب کرده غلط است او گوش نکرد و به آنها توهین کرد؟ چرا دولت اجازه نداد که متنی درست برای توافق انتخاب شود؟

 

وی همچنین با طرح این پرسش ادعایی که «چرا دولت دستاوردهای نظام را زیر پا گذاشت و به ثمن بخس آنها را فروخت؟»،‌ ادامه داد: ما نمی‌توانیم همواره از وحدت صحبت کنیم اما همواره یکی اشتباه کند و بگوید که بیایید با هم وحدت کنیم. ما معتقدیم همه باید به نظر رهبری گوش کنند و یک نفر در این میان قلدری نکند. هر کس که در مقابل نظر رهبری موضوع رفراندوم را مطرح کند مسیری اشتباه طی کرده است.

 

عباسی با طرح انتقاداتی از رییس‌جمهوری درباره عملکرد دولت او، گفت:  اگر ما به دنبال وحدت هستیم باید تمام علائق و سلایق سیاسی که در چارچوب نظام فعالیت می‌کنند را در کار مشارکت دهیم نه اینکه آنها را حذف کنیم چرا که کسی که حذف می‌کند به دنبال وحدت نیست.

 

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که «انحصارطلبی برای هر گروهی بد است»، ادامه داد: چگونه می‌توان با یک جریان فکری که اینگونه انحصارطلبی می‌کند وحدت کرد. اگر امروز حول محور ولایت فقیه جمع نشویم و رهبری را بیش از گذشته تقویت نکنیم، به وحدت نخواهیم رسید.

 

عباسی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت قبل به نظر مخالفان احترام گذاشته می‌شد و نظر آنها شنیده می‌شد با بیان اینکه تا حدودی که من در آن دولت مشاهده و برخورد کردم دولت به نظر مخالفان خود احترام می‌گذاشت، خاطرنشان کرد: من آدم موافقی با دولت قبل نبودم اما توانستم در آن دولت کار کنم و بابت تمام افرادی که با علایق‌ مختلف جناحی و سیاسی برای پیشرفت کشور به کار گرفتم سند در اختیار دارم و معتقدم که رمز موفقیت‌مان در آن دوره همین بوده است.

 

وی ادامه داد: همچنین در ابعاد خارجی و مذاکرات نیز ما از افراد مختلف با علایق متفاوت سیاسی استفاده کردیم. در دولت قبل در صنعت هسته‌ای از همه افراد استفاده کردیم اما متاسفانه دستگاه اجرایی فعلی از همان شروع کار خود به صورت حذفی برخورد کرد. با این وجود نیز فغان بر می‌دارد که همه چیز تقصیر دولت قبل است اما اینگونه نیست.

 

عباسی اظهار کرد: اگر به دولت قبل نیز منتقدان چیزی می‌گفتند و او را عصبی نمی‌کردند و به او توهین نمی‌کردند، او گوش می‌داد اما همه این اقدامات را انجام دادند؛ به دولت توهین و او را عصبانی کردند، همچنین جامعه را به اختلال کشانند. ما حوادث سال ۸۸ را از یاد نمی‌بریم، با این وجود معتقدیم که همان اتفاقاتی که در سال ۸۸ افتاد، در سال‌های ۹۲ و ۹۶ نیز افتاد اما آیا معترضان به نتایج این انتخابات‌ها اردوکشی خیابانی و حکومت را به تقلب متهم کردند؟

 

عباسی ابراز عقیده کرد: جناح فکری که در دولت حضور دارد همان جناح فکری است که می‌گوید اگر رای من نباشد، پس تقلب شده است. اگر رای من به کرسی ننشست، به زور جامعه را بر هم می‌زنم و مردم را به خیابان می‌کشانم. دولت باید دست از این اقدامات خود بردارد و بپذیرد که در برجام شکست خورده و نتوانسته با شعارهایی که می‌داده، وضع مردم را بهتر کند. دولت اگر می‌خواهد وحدت در جامعه برقرار شود باید اشتباهات خود را بپذیرد و برای اصلاح آنها گام بردارد.

 

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که «رییس‌جمهوری باید حتما به خاطر این‌که گفته امثال من به جهنم بروند به طور رسمی عذرخواهی کند»، اظهار کرد: آیا باید به منتقدان گفت که بروید به جهنم؟ کدام آخوندی برای به جهنم فرستادن مردم از حوزه علمیه فارغ‌التحصیل شده است؟ رییس‌جمهوری باید همه را به بهشت بفرستد و منتقد نیز گناهی نکرده که به جهنم برود.

 

عباسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی درباره اقدام عده‌ای در روز قدس و توهین آنها به علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و از مذاکره‌کنندگان کشورمان در جریان مذاکرات برجام با تاکید بر این‌که «توهین به مسئولان کار بسیار غلطی است»، درباره توهین‌کنندگان، گفت: آنها متعلق به جناح فکری خاصی نیستند بلکه تنها عده‌ای منتقد به رفتارهای یکی از مسئولان کشور هستند. در عین حال معتقدم اینکه فردی مکررا خارج از استانداردها عمل کند و همواره در رسانه‌ها به ویژه تلویزیون ظاهر شود و حرف‌های ضد و نقیض بر زبان بیاورد حاصلی جز اتفاقات روز قدس به همراه نخواهد داشت. زمانی که مکررا تریبون یک طرفه به کسی داده شود که هر دفعه که جلوی دوربین ظاهر می‌شود کار غلط را توجیه کند، در راکتور اراک بتن بریزد و سانتریفیوژهای P1‌ را تعطیل کند و فردو را از تولید خارج و به تحقیقات مسخره وا دارد، چنین اتفاقاتی می‌افتد.

 

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ایشان گفته‌اند که راکتور اراک، چرنوبیل می‌شود؛ این توهین به جامعه است. ایشان جوانان را از کار استراتژیک ناامید کردند. با این حال من حرکتی که در روز قدس انجام شده را تایید نمی‌کنم و در نهایت معتقدم که فردی که مخاطب توهین‌ها بوده با مصاحبه‌های نامربوط و تفرقه‌هایی که در جامعه علمی ایجاد کرده باعث شده چنین اتفاقی رخ دهد.

 

عباسی در ادامه به ارائه تحلیلی درباره خروج آمریکا از برجام پرداخت و گفت: از نظر من آمریکا هیچگاه در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود؛ خروج آمریکا از برجام یک بازی است چون قرار بوده کارهای دیگری در جامعه ما صورت بگیرد، تشنج شود و برجام‌های ۲، ۳ الی Nام انجام شود. طرف مقابل ما در برجام هیچگاه در مذاکرات نبودند بلکه در پشت پرده یکسری توافقاتی با هم داشتند که برجام اولین آن بوده و قرار بوده که الگویی برای مباحثی نظیر موشکی، منطقه‌ای، حقوق بشری، حقوق کودک و ... و در نهایت پاک کردن انقلاب اسلامی شود. برجام یک شروع برای آنها بود که به لطف خدا و با هدایت‌هایی که انجام شد جلوی اجرای آن برنامه‌ها گرفته شد. در این شرایط غربی‌ها که دیدند به نتیجه نرسیدند در حال اجرای فرمول دوم خود هستند.

 

وی با بیان این اعتقاد که «در زمان اجرای برجام، تحریم‌های غرب پابرجا بود و دولت نتوانست کار خاصی بکند»، اظهار کرد: دادن یکی دو هواپیما به ایران نیز بیشتر برای معتاد کردن جامعه بود. در این ایام کالاهای لوکس وارد کشور شد اما مسائل اساسی حل نشد. با این وجود داخلی‌ها بسیار نیاز دارند تا برای رای آوردن شعار دهند و بگویند که برجام دستاوردهای بسیاری داشته است. طرف مقابل ما در مذاکرات هسته‌ای حال که موفق نشده به اهداف خود از برجام نرسیده، در حال نقش بازی کردن هستند و قرار شده که آمریکایی‌ها تحریم‌های خود را بیشتر کنند چون راه‌های دور زدن تحریم‌های ما را بسته‌اند. اروپایی‌ها نیز تقسیم کار کرده‌اند به این صورت که انگلیسی‌ها مسئول موضوع یمن، بحرین و خلیج‌فارس شده و فرانسه مسئول امور مربوط به منطقه و موشکی جمهوری اسلامی ایران شده است. اروپایی‌ها در حال خریدن زمان برای خود هستند تا تحریم‌ها اعمال شود و ما در برجام بمانیم و محدودیت‌های آن را بپذیریم.

 

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی در پایان در توصیه‌ای به مسئولان کشور، اظهار کرد: مسئولان باید اندکی بیشتر فکر کنند و برجام زده نباشند و بدانند که استفاده از ظرفیت‌های درونی نظام ما را از پیچ تاریخی که در آن قرار گرفته‌ایم، خارج خواهد کرد. آنها همچنین در نظر داشته باشند که اگر در این پیچ تاریخی نپیچیم به پایین رده می‌رویم.

منبع: ایسنا

 

برچسب‌ها:

نظر شما