شناسهٔ خبر: 26326860 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیدگاه های نائب رئیس انجمن روزنامه نگاران مسلمان درباره جام جهانی؛

اهتزار پرچم ایران بربلندای جام جهانی در سایه همبستگی ملی

تهران – ایرنا – نایب رئیس انجمن روزنامه نگاران مسلمان با اشاره به تاثیرات جام جهانی بر همگرایی اجتماعی وهمبستگی ملی، تاکید کرد: ایرانیان در هر سن، شغل، سلیقه، باورسیاسی، پایگاه اجتماعی تنها باید به اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی و پیروزی قدرتمندانه تیم کشورمان بیاندیشند.

صاحب‌خبر -

حسن کربلایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگارفرهنگی ایرنا، حضور تیم ملی ایران در زمره تیم های اعزامی به جام جهانی 2018 جام جهانی فوتبال روسیه را نشانگر غیرت، عزم واراده و تلاش بی وقفه اعضای این تیم برشمرد و گفت: حضور تیم ملی ایران در هر نوع ورزشی در مجامع بین المللی علاوه بر تقویت دیپلماسی فرهنگی و عمومی، توانایی و ظرفیت های موجود در اعضای کاروان های ورزشی این مرز و بوم در رشته های مختلف را در صحنه های بین المللی به تصویر می کشد.
وی همچنین با اشاره به پیروزی تیم ملی ایران مقابل مراکش در این دوره از جام جهانی فوتبال، خاطرنشان کرد: مردم به خیابان‌ها می‌آیند و تنها نام ایران و پرچم سه رنگ مقدس کشورمان را به نمایش درمی آورند این یعنی، اگرهمه ما به اهداف مشترک به دور از اهداف سیاسی فکر کنیم، می‌توانیم زیر این پرچم مقدس همدلی و همصدایی ایرانیان را به رخ جهانیان بکشیم.
مدیرعامل خبرگزاری آنا درپاسخ به این سوال ایرنا که چگونه می‌توان ازرویدادی چون جام جهانی بهره‌برداری فرهنگی کرد؟، گفت: ورزش از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران بطور یقین پدیده‌ای فرهنگی و مطابق با آموزه‌های اسلامی است لذا ورزش نه تنها سبب رشد قوای جسمانی و تناسب بدنی می‌شود که به دلیل ایجاد نشاط درونی و دفع افسردگی و کاهلی، زمینه اندیشیدن و تعالی و بالندگی فکری را فراهم می‌کند و از چنین نتایجی می‌توان درجهت بهتر انجام شدن فرائض دینی بهره گرفت.
کربلایی افزود: پس ورزش یک ابزار فرهنگی و دارای پیامدهای مثبت فرهنگی است که باید با آگاهی و ایمان الهی قرین شود.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: بی‌شک حضور تیم‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران در میادین بین‌المللی می‌تواند کارکرد فرهنگی داشته باشد چرا که اگر ورزشکاران ما باورمند و برآمده از ورزش منبعث از تعالیم الهی باشد، قادر خواهد بود با نوع حضورش، با پوشش و ادب گفتارش، نمایش پهلوانی که اعم از فروتنی دربرابرحریف، بازی جوانمردانه و پذیرش و تحمل شکست و احترام به داوران و بهره از نظرات کارشناسی و نقد مصلحانه است، مصداق فرهنگ متعالی را به رخ جهانیانی بکشد که کارکردی فرهنگی برای ورزش قائل نیستند و یا تشنه فرهنگ و معنویت‌اند.
نایب رئیس انجمن روزنامه نگاران مسلمان در ادامه سخنان خود در خصوص سیاسی شدن جام جهانی (اشاره به اقدام شرکت نایک در تحریم فوتبال ایران) و نقش رسانه‌ها وا هالی آن درتبیین و انعکاس این رویداد، به ایرنا گفت: اقدام شرکت نایک نشان داد و ثابت کرد که برخلاف تبلیغات پرطمطراق غربی‌ها و رسانه‌های استکباری، اساساً در دنیا، ورزش پدیده‌ای سیاسی به شمار می‌آید چرا که وقتی آنها می‌گویند ورزش را سیاسی نکنید در واقع می‌خواهند میدان ورزش و سیاست را از حضور رقیب خالی کنند تا بیشترین بهره‌برداری را داشته باشند.
این فعال رسانه ای در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مهم رسانه ها اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها باید اینگونه برخوردهای چند پهلو را افشا کنند که نمی‌کنند؛ ما نمی‌گوییم ورزش اصالتاً سیاسی است اما اگرغربی‌ها بخواهند ازاین وسیله بهره‌برداری سیاسی کنند ما چرا نکنیم؟ وقتی ورزشکاران ما به دلیل احترام به حقوق بشر و در اعتراض به کشتار مردم بی‌دفاع و غصب خانه‌های انسان‌های مظلوم، دربرابر ورزشکار صهیونیست ظاهر نمی‌شوند همه صدایشان بلند می‌شود که چرا ورزش را سیاسی می‌کنید؟ اما همین افراد نمی‌گویند چرا درست در وقت رویداد جام جهانی بمباران و قتل‌عام مردم مظلومی چون مردم غزه و یمن صو ت می گیرد.
وی گفت: آمریکا و ایادی استبکار بارها دربرخوردهای چندگانه خود در عرصه ها و مناسبت های مختلف ورزشی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی ثابت کرده اند که هیچ گاه بر تعهدات و اصول قانونی و ضوابط وفادار و پایبند نبوده ومورد اعتماد نیستند و هرکجا منافع و منفعت خود را در خطرببینند یکطرفه صحنه را ترک کرده و یا شروع به سم پاشی وضد تبلیغ علیه دیگران می کنند.
به گزارش ایرنا، بیست و یکمین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال از پنج شنبه گذشته برای نخستین بار درروسیه کلید خورد و 32 تیم با برگزاری 64 مسابقه، قهرمان اعزامی به جام کنفدراسیون های سال 2021 میلادی را مشخص خواهند کرد.
تیم ملی فوتبال ایران یکی از 32 تیم حاضر در رقابت های مسابقات بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال در گروه «B» با اسپانیا، پرتغال و مراکش هم گروه شده است.
ایران در نخستین دیدار خود روز جمعه در ورزشگاه سن پترزبورگ تیم مراکش را با نتیجه یک بر صفر شکست داد.
ملی ‌پوشان ایران در دومین دیدار خود ساعت 22:30 روز 20 ژوئن (30 خرداد 97) در ورزشگاه کازان به مصاف تیم ملی اسپانیا قهرمان پیشین جام جهانی فوتبال رفتند و در نهایت در سومین بازی خود در ساعت 22:30 امشب 25 ژوئن (چهارم تیر 97) در سارانسک با یاران «کریستیانو رونالدو» پرتغالی و قهرمان اروپا دیدار می کنند.
فراهنگ ** 1355** 1418

نظر شما