شناسهٔ خبر: 26324824 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۳۰ درصد پرونده‌های قضایی اصفهان با سازش مختومه می‌شود

R41346/P1377/S6,51/CT11

رئیس کل دادگستری اصفهان با اشاره به سازش در پرونده‌های دادگستری گفت: حداقل ۳۰ درصد از پرونده‌هایی وارده به شوراهای حل اختلاف استان با سازش مختومه می‌شود اما این مقدار کافی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، خسروی وفا عصر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار داشت: افرادی که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند انتظارات مضاعفی از این دستگاه دارند به این دلیل که دستگاه قضایی مرجع رسیدگی به تظلمات است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی با بسیاری از ادارات و ارگان‌ها فرق دارد، افزود: دادگستری عدالت خانه است و باید عدالت به معنای واقعی کلمه در دستگاه قضایی رعایت شود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: طبیعتاً آن‌چه که ما در درون سیستم قضایی به آن می‌پردازیم این است که تا جایی که برای ما امکان‌پذیر است زمان دادرسی را کوتاه کنیم و در کنار کوتاه کردن زمان دادرسی دقت لازم در پرونده‌ها  و سرعت باشد.

وی با بیان اینکه باید سرعت و دقت در کنار هم در دادگستری دیده شود، گفت: اگر در پرونده‌ها سرعت فدای دقت شود، عدالت تعطیل است، باید بستر کار را به گونه‌ای فراهم کنیم که افرادی که به این دستگاه مراجعه می‌کنند باید به پرونده آن‌ها با سرعت همراه با دقت رسیدگی شود.

خسروی وفا خاطرنشان کرد: باید تا جایی که امکان‌پذیر است حقوق شهروندی در دستگاه قضایی چه برای شاکی و چه متهم رعایت شود.

وی ادامه داد: امروز در بخش اداری دستگاه قضایی 36 درصد کارمندان هم کار خود را و هم کار 64 درصد از دیگر کارمندان را انجام می‌دهند، همچنین 55 درصد از قضات هم کار خود را و هم کار 45 درصد از کار قضات دیگر را انجام می‌دهند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه پرونده‌هایی که در طول روز به همکاران قضایی ما ارجاع می‌شود چند برابر استانداردهای موجود است، بیان کرد: براساس تحقیقات میدانی دستگاه قضایی، در بسیاری از کشورهای دیگر روزانه به 3 پرونده رسیدگی می‌شود اما این در حالی است که در دادگستری‌های ما روزانه به 6 پرونده رسیدگی می‌شود.

وی گفت: نباید کمبودهای دستگاه قضایی سبب کوتاهی در رسیدگی‌ها شود همچنین باید رسیدگی‌ها با دقت بیشتری انجام و حقوق شهروندی رعایت شود.

خسروی وفا با اشاره به بررسی رفتار نیروها در برخورد با ارباب رجوع اظهار داشت: ما در دستگاه قضایی نظارت‌های شدیدی از ناحیه مرکز که استان‌ها را مورد نظارت لازم قرار می‌دهند، داریم همچنین در استان 2 مرجع نظارتی به صورت رسمی از جمله ارزشیابی قضات و مرجع حفاظت اطلاعات را داریم که رفتار نیروها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

عناوین مجرمانه فراوان باید کاهش پیدا کند

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در کشور ما تعداد پرونده‌ها زیاد است، بیان کرد: یکی از علت‌های مهمی که در دستگاه رئیس دادگستری استان اصفهان ادامه داد: امروز قوانین ما عناوین مجرمانه فراوانی دارد که باید کاهش پیدا کند، همچنین باید از برخی عناوین خاص جرم‌زدایی شود.

وی افزود: البته باید گفت چه در دستگاه قضایی و چه در مجلس شورای اسلامی بحث "تنقیه قوانین" هر از گاهی انجام می‌شود، اخیراً هیئتی در دستگاه قضایی تشکیل شده که برخی از قوانین را به روزرسانی می‌کند.

خسروی وفا گفت: باید دستگاه اجرایی برخی از امور و بسترهای لازم را فراهم کند تا خود به خود تولید پرونده صورت نگیرد.

30 درصد از پرونده‌های قضایی با سازش مختومه می‌شوند

وی با اشاره به سازش در پرونده‌های دادگستری تصریح کرد: حداقل 30 درصد از پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف استان اصفهان با سازش مختومه می‌شود اما این مقدار کافی نیست.

رئیس دادگستری استان اصفهان اظهار داشت: برای اولین بار در استان اصفهان برنامه یک شهر یک ضیافت کلید خورد و ماه رمضان امسال چهارمین ماه رمضانی بود که این برنامه از سیمای اصفهان پخش می‌شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه امسال 11.5 میلیارد تومان کمک نقدی چه از ناحیه این برنامه چه از جانب برنامه‌های گلریزان در استان اصفهان دریافت کردیم که به سبب این کمک‌ها تعداد زیادی از زندانیان آزاد شدند و تعداد دیگری به زودی آزاد می‌شوند.

انتهای پیام/ش

نظر شما