شناسهٔ خبر: 26324388 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدیر کل پزشکی قانونی تهران: تهیه 6 هزار پروفایل ژنتیکی مجرمان سابقه دار

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: در سال گذشته نمونه ها و پروفایل های ژنتیکی 6 هزار نفر از مجرمان سابقه دار به بانک ژنتیک کشور تحویل دادیم که در کشف جرایم بسیار کمک کننده است.

صاحب‌خبر -
دکتر مسعود قادی پاشا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره عملکرد این اداره کل در سال گذشته افزود: پارسال 234 هزار مورد معاینات بالینی داشتیم که در مقایسه با سال 95 حدود 21 درصد کاهش داشت.
وی گفت: همچنین 12 هزار معاینه متوفیان انجام شد که در مقایسه با سال 95 حدود نیم درصد کاهش داشت.
دکتر قادی پاشا از افزایش 10 درصدی برگزاری جلسات کمیسیون پزشکی قانونی در سال گذشته خبر داد و افزود: 6 هزار و 600 کمیسیون پزشکی برگزار و 76 هزار و 512 نمونه سم شناسی در بحث آزمایشگاه بررسی شد که در مقایسه با سال 95 به میزان 5 درصد افزایش داشت و در خصوص پرونده های آسیب شناسی هم 14 درصد کاهش و در خصوص پرونده های ژنتیک حدود یک درصد کاهش داشتیم.
وی با اشاره به اینکه 15 تا 20 درصد پرونده های کشور در این اداره کل بررسی می شود، گفت: با وجود کمبود کارکنان اداری و پزشک رسیدگی به این حجم از پرونده ها جای تقدیر دارد.
­مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران افزود: در سال گذشته دوره های آموزشی زیادی برگزار شد و تلاش کردیم اسناد و پرونده های مختومه و راکد را ساماندهی کنیم و بخش معاینات بالینی تجهیز شد و یکی دیگر از اقدامات سال گذشته تشکیل 6 هزار نمونه ژنتیکی از مجرمان سابقه دار بود که به بانک ژنتیک کشور تحویل دادیم.
قادی پاشا در مورد مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی کهریزک هم گفت: این مرکز رتبه نخست خاورمیانه را دارد و با توجه به نوع تجهیزات و اقداماتی که در آن صورت می گیرد نیازمند حمایت هر چه بیشتر مسئولان هستیم.
وی افزود: در خصوص بخش آسیب شناسی تلاش کردیم که زمان رسیدگی به کمتر از یک ماه برسد و تقریباً حدود 250 درصد در این بخش تسریع شد که در زمان پاسخگویی و تسریع در امور متوفیان بسیار کمک کننده است.
قادی پاشا گفت: سال گذشته اتوماسیون اداری راه اندازی شد و ارتباط بسیار خوبی با دادگستری ها و دادسراها براساس این اتوماسیون داریم و تلاش کردیم سال گذشته در همکاری با مراکز آموزشی 22 پایان نامه تخصصی و 20 طرح پژوهشی کاربردی انجام شود و 27 مقاله نیز در مجلات داخلی و خارجی چاپ شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره علت طولانی شدن رسیدگی به برخی پرونده ها در پزشکی قانونی افزود: در خصوص مصدومان ناشی از تصادفات و نزاع، معاینات ما بیشتر از دو ساعت زمان نمی برد اما برخی از مصدومان به دلیل جراحت سنگینی که دارند تا زمانی که بهبودی حاصل شود ما باید طول درمان بدهیم و این روند در در نهایت به سود مراجعان ماست چرا که برخی مواقع اگر بعد از زمان طول درمان همچنان جراحات باقی مانده باشد دیه بیشتری به مراجعه کننده اختصاص می یابد.


بیشترین شکایات، از متخصصان زنان و زایمان
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: بیشترین شکایات مردم از جراحان و متخصصان زنان و زایمان است.
دکتر مسعود قادی پاشا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: سال گذشته حدود ۶ هزار و ۶۰۰ پرونده در کمیسیون پزشکی این اداره کل بررسی شد که بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ پرونده به قصور پزشکی ارتباط داشت که این تعداد پرونده در مقایسه با سال ۹۵ حدود ۲۰ درصد افزایش داشت.
وی گفت: بیشترین شکایات مردم به ترتیب از جراحان زنان و زایمان، جراحان پلاستیک و ترمیمی، جراحان عمومی، دندانپزشکان، ارتوپد‌ها و متخصصان گوش و حلق و بینی بوده است و در حدود ۴۰ درصد این پرونده‌ها کوتاهی در امر درمان و قصور پزشکی رخ داده است.
­مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از همه پزشکان خواست بیماران خود را کاملاً توجیه کنند و روند درمان و جراحی را به آنان توضیح دهند تا بیمار بتواند تصمیم درست بگیرد.
قادی پاشا در خصوص طرح دادپزشک هم گفت: براساس این طرح از چندی پیش میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان پزشکی قانونی تفاهم نامه‌ای امضا شد مبنی بر اینکه برای اجسادی که نیاز به ارجاع به پزشکی قانونی ندارد جواز دفن صادر شود و این تفاهم نامه موجب می‌شود اجساد، بی مورد به پزشکی قانونی ارجاع نشود و ما بر اساس همین تفاهم نامه سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ جواز دفن صادر کردیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پزشکی قانونی چه برنامه‌ای برای استفاده از کالای ایرانی دارد؟ افزود: ما کمیته‌ای به همین مناسبت تشکیل داده ایم تا همه تجهیزات و مواد مورد نیازمان را تا حد امکان در داخل تهیه کنیم و در همین ارتباط مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان؛ مواد و تجهیزات مورد نیاز ما را به آن‌ها سفارش داده است و از تولیدات آن‌ها هم اکنون استفاده می‌کنیم.
­مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امسال مراکز دیگری از پزشکی قانونی در استان افتتاح می‌شود؟ گفت: تا دو ماه آینده پزشکی قانونی شهرستان‌های ملارد و قرچک و تا پایان سال اداره پزشکی قانونی پردیس راه اندازی می‌شود.
قادی پاشا افزود: هم اکنون ۱۸ مرکز پزشکی قانونی در استان تهران داریم که عملکرد هر مرکز ما معادل عملکرد برخی استان‌های کشور است و در همین خصوص با کمبود شدید نیروی اداری و پزشک مواجه هستیم که سال گذشته کمک خوبی درخصوص تأمین پزشک شد، اما همچنان با کمبود کادر اداری مواجه هستیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای کاهش مراجعه مردم به مراکز پزشکی قانونی و همچنین کاهش اطاله دادرسی دارید؟ گفت: ما طول مدت درمان را به مراجع قضایی اعلام کردیم و مثلاً فردی که دچار شکستگی استخوان ران می‌شود، نیازمند شش ماه زمان برای ترمیم شکستگی است و از مراجع قضایی خواسته ایم مثلاً در این مورد زودتر از شش ماه وقت دادگاه را ندهند تا مراجعه کننده مجبور به مراجعه مکرر نشود.
­مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در بخش دیگری از این مصاحبه به ورزشکارانی که بدون مشاوره با پزشک و متخصص تغذیه از مکمل‌های دارویی استفاده می‌کنند، گفت: ما پرونده‌های زیادی درخصوص آسیب کبدی و حتی فوت به سبب مصرف این مواد غیر مجاز داریم و این هورمون‌ها و دارو‌ها به اعضای داخلی بدن آسیب فراوان می‌رساند.
قادی پاشا افزود: در برخی مکمل‌ها دارو‌های غیر مجازی وجود دارد که عوارض بسیار شدیدی دارد.

نظر شما