شناسهٔ خبر: 26324190 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش/

زنگ خطر طلاق‌های خاکستری تا ازدواج‌های سفید

نصر: افزایش طلاق در جامعه زنگ خطری است که گویا مسوولان مربوطه گوش‌هایشان را محکم گرفته‌اند تا صدای این زنگ برایشان ناآشنا باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از فارس، پیش از این شاهد بودیم مراسم جشن عروسی‌ها درایام خاصی از سال همچون مناسبت‌های مذهبی و به خصوص در اعیاد شعبانیه به اوج خود می‌رسید و عروس و دامادهای جوان با استعانت از خدای متعال و ائمه اطهار(ع)  زندگی مشترک خود را آغاز می‌کردند ولی طی چند سال اخیر مناسبت‌های مذهبی و اعیاد شعبانیه مانند سال‌های گذشته با جشن عروسی‌ها برای جوانان سپری نمی‌شود.

بهتر است بگوییم ازدواج‌ها به قدری در جامعه کمتر شده است که دیگر افراد منتظر مناسبت‌های خاص یا اعیاد شعبانیه نمی‌مانند و شاید در اثر افزایش چشمگیر طلاق‌، افراد بخواهند در اعیاد شعبانیه برای جدایی خود جشن طلاق گرفته و آن را اعلان عمومی کنند.

همه عوامل مربوط به افزایش فروپاشی خانواده‌ها دست به دست هم می‌دهد تا ثبت 20 طلاق در هر ساعت در کشور اعلام شود.

آن چنانکه رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران و مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد بهزیستی کشور اخیراً اعلام کرده است، در سال 96 تعداد طلاق در کشور به 20 طلاق در هر ساعت افزایش یافته است.

افزایش طلاق به هر علتی که باشد، زنگ خطر فروپاشی خانواده‌ها در ایران را به صدا درآورده است و طبق آمارهای موجود که سید حسن موسوی چلک در رسانه‌ها اعلام کرده است، «تعداد ازدواج ثبت شده در سال 96 نسبت به سال 90 با 30درصد کاهش مواجه شده است».

بنا به گفته وی، فراوانی ازدواج‌ها نیز نشان می‌دهد در سال 95، 874 هزار و 792 فقره ازدواج در کشور ثبت شده است که در سال 96این تعداد به 608 هزار و 977 فقره ازدواج کاهش یافته است.

آن چنان که کارشناسان اعلام کرده‌اند و همه ما نیز در دور و اطراف خود می‌بینیم، از هر سه یا چهار ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود.

با وجودی که همگان به این موضوع  اشراف دارند و این موضوع را نگران‌کننده مطرح می‌کنند ولی چرا کسی در جهت کاهش این موضوع اقدام عملی انجام نمی‌دهد.

حجم این افزایش‌ها تا جایی نگران‌کننده است که مقام معظم رهبری نیز یکی از پنج اولویت اصلی کشور را مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و موضوع طلاق اعلام کرده‌اند.

 زنگ خطر طلاق‌های خاکستری تا ازدواج‌های سفید

علی احمدی، کارشناس مسائل خانواده به فارس در تبریز می‌گوید: از نظر عاطفی و روانی طلاق در یک خانواده باعث سرشکستگی تمام اعضای خانواده در بین دوستان و اقوام می‌شود ولی با همه عواقب تلخ و بدی که  دارد همچنان افرادی که در یک موضوع دچار اختلاف می‌شوند، تنها راهی که به نظرشان می‌رسد، جدایی از یکدیگر است.

وی، کمرنگ شدن اخلاقیات در جامعه را یکی از عوامل تهدیدکننده خانواده‌ها اعلام کرد و افزود: امروز دیگر قبح و زشتی بسیاری از کارها در جامعه از بین رفته است و زوج‌ها به راحتی عنوان می‌کنند که مجبور نیستم به پای تو بسوزم و عمرم را تباه کنم.

احمدی با اشاره به نقش خانواده‌ها در جلوگیری از بحران طلاق  گفت: امروز دیگر خانواده کارکرد قدیم را ندارند و با این روند صعودی که در طلاق صورت می‌گیرد، نمی‌توان به برنامه‌های موجود در این حوزه امیدوار بود.

کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: با گسترش انواع مخدرها در کشور و اعتیاد خانمان‌سوز در جامعه، خشونت، دخالت والدین در زندگی زوج‌های جوان، عدم رضایت جنسی زوج‌ها از همدیگر، سطح پایین رفاه در زندگی و عدم داشتن درآمد کافی و... جزو عواملی است که می‌توان به عنوان علل و عوامل طلاق در جامعه مطرح کرد.

احمدی با اشاره به گسترش رسانه‌های شخصی در زندگی افراد نیز اظهار داشت: اکنون رسانه‌های شخصی که به عنوان شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از آن نام برده می‌شود، به عنوان رقیب سرسخت هر کدام از زوجین مطرح هستند و چه بسا خانواده‌هایی که به علت اعتیاد به فضای مجازی از هم می‌پاشند، در واقع فضای مجازی به هووی زوجین تبدیل شده است.

کارشناس مسائل خانواده با اشاره، به نمونه‌هایی که برای مشاوره به وی مراجعه می‌کنند، افزود: در بین مراجعان با بسیاری از زوج‌ها مواجه شدیم که به خاطر مشغولیت بیش از حد همسران به فضای مجازی در تلگرام یا اینستاگرام، کارشان به طلاق کشیده شده است.

وی با اشاره به پرونده‌های زیادی که در این خصوص وجود دارد، اظهار داشت: وقتی زوجین به خاطر مسائل پوچ و از جمله اعتیاد به فضای مجازی،کارشان به طلاق کشیده می‌شود چون روند ثبت طلاق طولانی است برای همین زوجینی که از دست همدیگر عاصی شده‌اند به طلاق توافقی رضایت داده و می‌خواهند این پروسه زودتر به اتمام برسد.

آن چنان که رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران اشاره می‌کند، تعداد طلاق توافقی در حال افزایش است و در قانون حمایت از خانواده نیز طلاق توافقی به نوعی تسهیل شده است و افراد با مراجعه به مشاوران، نامه مربوط به طلاق توافقی را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش ازدواج در کشور گفت: کاهش ازدواج در کشور از سال 90 آغاز شده است و هر سال نسبت به سال قبل کمتر می‌شود، هر چند که مسوولان هر سال وعده‌هایی مبنی بر تسهیل ازدواج سر می‌دهند ولی در عمل خبری از این راهکارها نیست.

احمدی با بیان اینکه بیکاری جوانان سد و معبر بسیار بزرگی سر راه ازدواج است، گفت: وقتی که اشتغال یک جوان فراهم نشود و صاحب درآمد نباشد، چگونه می‌توان به ازدواج فکر کند هر چند که ازدواج آسان نیز به او پیشنهاد بدهند.

وی با اشاره به آمارهای اعلام شده، تصریح کرد: طبق آمارهای اعلام شده در سال 96 میزان ازدواج 11 درصد کاهش یافته است و این موضوع به شدت نگران‌کننده است.

کارشناس مسائل خانواده با ابراز نگرانی از این موضوع می‌گوید: وقتی کاهش ازدواج در مقابل افزایش طلاق باشد یک آسیب اجتماعی بزرگی محسوب می‌شود، در حالی که طی سال‌های اخیر افزایش سن ازدواج و افزایش طلاق به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی کشور مطرح می‌شود ولی راهکارهای عملی برای رفع این معضل به کار برده نمی‌شود.

آمار طلاق در آذربایجان‌شرقی بالاتر از میانگین کشوری

احد جودی، مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌شرقی گفت: در سال 96 آذربایجان‌شرقی رتبه 16 در ثبت ازدواج و رتبه 14 در ثبت طلاق در کشور بوده است.

وی اظهار داشت: میزان ناخالص ازدواج در استان 8.1 است که از این منظر در رتبه 16 کشوری قرار دارد، همچنین از نظر آمار طلاق نیز این رقم 2.3 است که بالاتر از میانگین کشوری بوده و در رتبه 14 قرار داریم.

جودی افزود: در خصوص ازدواج نیز سال گذشته 30 هزار و 863 ازدواج ثبت شده که در مقایسه با 35 هزار و 565 ازدواج ثبت شده در سال 95 با کاهش 13.2 درصدی مواجه بوده‌ایم، در آمار ازدواج نیز با ثبت 88 هزار و 472 طلاق نسبت به سال گذشته که این رقم 89 هزار و 970 طلاق بوده با کاهش 1.7 درصدی مواجه بوده‌ایم.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌شرقی با اشاره به آمار ازدواج کودکان در استان تاکید کرد: براساس آمار ازدواج‌های ثبت شده، سال گذشته 3 هزار و 623 ازدواج دختران زیر 15 سال و 8 ازدواج زیر 10 سال همچنین در مردان نیز 10 ازدواج زیر 15 سال ثبت شده است.

وی اذعان داشت: 12.8 درصد طلاق‌ها در سال اول ازدواج و 50 درصد طلاق‌ها در پنج سال اول ازدواج رقم خورده که در یک دهه اخیر در سال 86 کمترین و در سال 95 بیشترین تعداد طلاق‌ها ثبت شده است.

جودی بابیان اینکه 12.8 درصد طلاق‌های ثبت‌شده با یک‌هزار و 132 مورد در سال اول ازدواج بوده است، گفت: بیشترین طلاق ثبت‌شده با 2.8 درصد مربوط به شهرستان تبریز و کمترین مورد با 0.7 درصد مربوط به شهرستان ورزقان است.

کم شدن آمار ازدواج در کنار افزایش طلاق که زمزمه‌های آن از چند سال قبل آغاز شده است و رشد منفی ازدواج در کشور، جامعه را به سوی بحران‌ها و آسیب‌های جدید سوق می‌دهد که شاید یکی از مهم‌ترین این بحران‌ها را می‌توان ازدواج سفید نامید.

افزایش طلاق در جامعه  زنگ خطری است که گویا مسوولان مربوطه گوش‌هایشان را محکم گرفته‌اند تا صدای این زنگ برایشان ناآشنا باشد.

با این سرعتی که شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی در این حوزه هستیم، باید تبعات بیشتری از آسیب‌ها را خواه ناخواه تحمل کنیم.

گزارش از معصومه درخشان

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما