شناسهٔ خبر: 26323765 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ سومین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان برگزار می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «سومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان کشور برگزار می‌شود» عنوان یکی از اخبار مهم صفحات معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

صاحب‌خبر -

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ سومین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌های مختلف کشور، امروز دوشنبه 4 تیرماه 97 تا ساعت 14 به انعکاس اخبار مختلفی پرداخته‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز با اشاره به برگزاری مراسم سالگرد رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) آورده است: مراسم بزرگداشت سالروز درگذشت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پنجشنبه و جمعه 7 و 8 تیرماه با تعویض پرچم گنبد آن حضرت آغاز می‌شود.
این مراسم از ساعت 19:30 در صحن اصلی با تلاوت محمد‌حسن موحدی آغاز و در ادامه با آئین جمع خوانی خادمین آستان مقدس و مرثیه سرائی ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، پرچم گنبد مطهر حضرت سیدالکریم(ع) تعویض خواهد شد. همچنین در این مراسم که بعد از نماز مغرب هم ادامه خواهد داشت حجت‌الاسلام فرحزاد برای حاضران سخنرانی می‌کند. به همین مناسبت مراسمی از ساعت 18 در سالن اندیشه جوان واقع در صحن مصلی ویژه کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «ترتیل صفحه ۳۸۹ قرآن باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات» و «تلاوتی از مرحوم «محمد اللیثی»/ آیاتی از سوره‌های «یس، صافات و قصار سور»+صوت» است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز هیچ خبری منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز تعداد سه خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «غیبت نهادهای قرآنی مهم‌ترین مشکل نمایشگاه قرآن» آورده است: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبیین دستاوردهای بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و با ارائه برنامه‌ای برای برپایی نمایشگاه قرآن در دوره بعدی گفت: ما چند راهبرد و برنامه اساسی در نمایشگاه قرآن داشتیم که توانستیم به آن جامه عمل بپوشانیم که از جمله آن‌ها برگزاری نشست‌های تخصصی، علمی و دانشگاهی و تقویت جنبه محتوایی نمایشگاه بود.
عبدالهادی فقهی‌زاده صبح امروز دوشنبه، ۴ تیرماه در نشست تبیین دستاوردهای بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه ما در این نمایشگاه سه رویکرد اصلی را مد نظر قرار داده‌ایم، اظهار کرد: رویکرد اول ما ایجاد تعامل سازنده با بدنه نخبگان و فعالان قرآن سطح ملی بود، رویکرد دوم ما رویکردی محوری با تقویت تحول و نوآوری سطح نمایشگاه و رویکرد سوم برنامه‌محوری با رویکرد تحولی بود.
وی یادآور شد: هدف ما جریان‌سازی موثر فکری، فرهنگی و عملی در عرصه فعالیت‌های قرآنی است که بتوانیم در سطح ملی و بین‌المللی انعکاس خوبی را از فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم. متناسب با این رویکردها و برنامه‌ها توانستیم به چند برنامه و راهبرد اساسی که مدنظرمان بود جامه عمل بپوشانیم. نخستین اقدام ما فعالیت در طیف علمی و تخصصی و دانشگاهی بود. همچنین توانستیم در بخش محتوایی نمایشگاه موفقیت‌های چشمگیری داشته باشیم. در قالب برنامه‌ها و نشست‌های تخصصی و نیمه تخصصی نیز به صورت بسیار گسترده‌ای فعالیت داشتیم.
وی یادآور شد: برگزاری کارگاه آموزشی و استارتاپی از دیگر برنامه‌های ما در نمایشگاه بود که به آن جامه عمل پوشاندیم. همچنین اقدام بعدی ما استفاده از ظرفیت فضای مجازی و تکنولوژی نوین بود که نسبت به سال‌های گذشته اقدامات بیشتری در این عرصه داشتیم و سامانه پاسخگوی نمایشگاه قرآن را راه‌اندازی کردیم. باشگاه مجازی این سامانه از دیگر اقدامات ما در این عرصه بود.
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم با آیت‌الله نوری همدانی» و «مراسم سالگرد رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌شود» است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز امروز هیچ خبری منتشر نکرده است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز تعداد دو خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «تعلیم و تربیت مبنای توسعه هر کشوری است» آورده است: حسین احمدی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با بیان این که توسعه زمانی معنا پیدا می‌کند که بر مبنای یک عقلانیت علمی شکل گرفته باشد، تاکید کرد: کشورهایی مانند آلمان که دچار جنگ یا بحران بوده‌اند، بعد از دوران جنگ به بازسازی کشور خود پرداختند ولی سنگ بنای بازسازی را بر آموزش و پرورش گذاشتند.
به گفته احمدی، سیاستمداران ژاپنی نیز بعد از بمباران اتمی هیروشیما بنا را بر تعلیم و تربیت گذاشتند و مبنای توسعه را آموزش و پرورش قرار دادند. در دوره‌ای ما تصور می کردیم توسعه کشور با اقتصاد و سیاست ممکن خواهد بود در حالی که توسعه کشور به تربیت نیروی انسانی بستگی دارد و حتی فرهنگ نیز تحت تاثیر تربیت است. چون اگر تربیت درست نباشد ما حتی مدیر کارآمد هم نخواهیم داشت.
مدیر گروه تاریخ و تمدن پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: از طرف دیگر در تربیت سیاسی مدیران نیز باید به این مساله توجه داشته باشیم تا سیاستمداران به گونه‌ای تربیت شوند که قدرت آنان را در خود ذوب نکند. قرار بود در تربیت سیاسی، افراد به گونه‌ای آموزش ببینند که وقتی در جایگاهی قرار می‌گیرند، دلباخته قدرت نشوند و بر همین اساس حضرت امام خمینی(ره) فرمود 'اگر به من خدمتگزار بگویند بهتر است تا رهبر بگویند'.
احمدی گفت: بر اساس آموزه‌های دینی افراد در تربیت سیاسی به گونه ای آموزش می بینند که در هیچ شرایطی خودباخته قدرت نشوند، مشکل نظام دو هزار و 500 ساله شاهنشاهی این بود که شاه خود را دارای قدرتی نامحدود و غیرقابل کنترل می دانست و رضاخان در دوران سلطنتش همه ثروت مملکت را برای خود می دانست و سند پنج هزار روستا را به نام خود زده بود. نکته مهم این است که برخی تصور می‌کنند برای رسیدن به ثروت باید خود را به قدرت نزدیک کنند درحالی که طبق قاموس تربیتی دین، ما قدرت را برای رسیدن به سعادت نیاز داریم.
«راهکار انقلاب علمی ازنظر رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» عنوان خبر دیگر این صفحه در روز جاری است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان هم امروز اساسا به روز نشده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز در خبری با عنوان «سومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان کشور برگزار می‌شود» آورده است: آئین گشایش سومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان کشور امروز در جوار بارگاه ملکوتی امام‌الرئوف (ع) برگزار می‌شود و ۲۸۸ معلم از فردا با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
میکائیل باقری، معاون اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش، از برگزاری آئین افتتاحیه سومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور خبر داد و گفت: آیین گشایش این دوره از مسابقات، امروز چهارم تیرماه در جوار بارگاه ملکوتی علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و در تالار شهر شهر مقدس مشهد برگزار می‌شود.
باقری، تعداد متسابقین این دوره را 288 نفر اعلام کرد و افزود: بنا بر سهمیه‌ای که برای این مسابقات در نظر گرفته شده است، هر استان 8 نماینده در بخش بانوان و آقایان به شهر مقدس مشهد اعزام خواهد کرد.
معاون اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش از پخش مسابقات فرهنگیان به صورت مستقیم از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن خبر داد و گفت: علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و دیگر مسئولان استانی و کشوری در آیین افتتاحیه این مسابقات حضور خواهند یافت.
وی با اشاره به محل برگزاری مسابقات اعلام کرد: همانند سال گذشته، مسابقات بانوان در مجتمع فرهنگی فدک و برادران در مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.
باقری با بیان اینکه این مسابقات در 4 روز متوالی ادامه برگزار می‌شود،گفت: اختتامیه سومین دوره مسابقات، صبح روز پنج‌شنبه، هفتم تیرماه برپا خواهد شد و از برگزیدگان هر رشته تجلیل به‌عمل می‌آید.
دو خبر دیگر این صفحه خبرگزاری تسنیم در روز جاری شامل «خُلق نیکو، دلیل محبوبیت مرحوم حسینی میان مردم است» و «12 میلیون نفر را عضو کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌کنیم» است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تعداد شش خبر منتشر کرده است. این صفحه، امروز در گزارشی با عنوان «دختر خردسالی که استادش را انگشت به دهان کرد/حفظ سوره آل عمران در 20 دقیقه» آورده است: ضحی میوند دختر هفت ساله ای است که در یک سال و نیم، قرآن را با معنی حفظ کرده و نبوغ خاصی دارد.
ضحی میوند حافظ قرآن درباره چگونگی حفظ قرآن اظهار کرد: یک و سال نیم است که حافظ قرآن شده ام و مادرم به من قرآن خواندن آموخت البته کلاس هم می رفتم. قرآن را با معنی حفظ کردم زیرا معنی داستان های قرآن بسیار زیباست.
وی با اشاره به علاقه‌اش به سوره یوسف عنوان کرد در زمانی که حفظ قرآن را با مادرم حفظ می کردم وقتی به سوره یوسف« آیه 84 وَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ یَا أَسَفَى عَلَى یُوسُفَ وَابْیَضَّتْ عَیْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِیمٌ» آن گاه یعقوب (از شدت حزن) روی از آنها بگردانید و گفت: وا اسفا بر فراق یوسف! و از گریه غم چشمانش سفید شد و سوز هجران و داغ دل بنهفت. می‌رسیدم» گریه می‌کردم و محزون می‌شدم زیرا حضرت یعقوب از دوری یوسف چشمانش را از دست داده بود.
میوند با بیان اینکه روزانه سه جزء از قرآن را برای تثبیت مرور می‌کنم، ادامه داد: خواندن قرآن خیلی به من کمک کرد و در رفتار و حجابم تاثیر گذاشته است. همیشه بدون اینکه خسته شوم قرآن می خوانم و حفظ می کنم.
پنج خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «چه کسانی از رحمت خداوند بی بهره‌اند؟»، «توضیحات معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد درباره برگزار نشدن مراسم تجلیل از خادمان قرآنی»، «زندگی نامه شهید احمد بشارتی»، «برای تقویت حافظه چه دعاهایی بخوانیم؟» و «حدیث امام علی(ع) درباره خرد و ادب» است.
انتهای پیام

نظر شما