شناسهٔ خبر: 26322347 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم:

برنامه سازمان قضایی نیروهای مسلح بر اساس پیشگیری از وقوع جرایم است

صیدی با بیان این‌که یکی از موارد مهمی که سازمان قضایی نیروهای مسلح سرلوحه خود قرار داده، پیشگیری از وقوع جرایم است، گفت: یکسری از جرایمی که در نیروهای مسلح، به‌خصوص نیروهای انتظامی صورت می‌گیرد، ناشی از جهل به قانون است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین صیدی رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم در کنفرانس خبری با اصحاب رسانه‌ که ظهر امروز در سالن جلسات سازمان قضایی نیروهای مسلح برگزار شد، با اشاره به جایگاه سازمان قضایی نیروهای مسلح در قانون اساسی اظهار داشت: در اصل 172 قانون اساسی به منظور رسیدگی به جرائم مربوط به وظایف خاص اعضای نیروهای مسلح دادگاه‌های و دادسراهای نظامی تشکیل می‌شود.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم ادامه داد: مجموعه دادگاه‌ها و دادسراهای نظامی، سازمان‌های قضایی نیروهای مسلح را تشکیل می‌دهد، به این صورت که در رأس دادگاه‌ها دادستان نظامی استان قرار دارد و نحوه رسیدگی در دادسرا و دادگاه‌‌های نظامی طبق آیین دادرسی کیفری شبیه روند دادگستری است.

وی با بیان این‌که یکی از موارد مهمی که سازمان قضایی نیروهای مسلح سرلوحه خود قرار داده، پیش‌گیری از وقوع جرایم است، گفت: یکسری از جرایمی که در نیروهای مسلح، به‌خصوص نیروهای انتظامی صورت می‌گیرد، ناشی از جهل به قانون است.

صیدی ادامه داد: در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم، سازمان قضایی بحث آموزش و آگاه‌ سازی کارکنان نیروهای مسلح به ویژه اعضای نیروی انتظامی نسبت به قوانین حاکم بر کشور را در دستور کار خود قرار داده است تا اقدامات نیروهای مسلح مبتنی بر قانون باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های آموزشی برگزار شده سازمان قضایی برای نیروهای مسلح بیان کرد: سازمان قضایی در سال 96 برای نیروهای کادر و پایور 1800، کارکنان وظیفه ارتش 1740، در یگان نظامی سپاه استان برای نیروهای رسمی 4975 و برای نیروهای وظیفه 310، در قسمت نیروهای انتظامی شامل پلیس‌های تخصصی، کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها برای نیروهای کادر 4085 و برای نیروهای وظیفه 1025 و برای کارکنان وزارت دفاع حدود 500 نفر ساعت اقدامات آموزشی داشته است.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم همچنین به بحث سربازهای غایب از خدمت اشاره کرد و گفت: کسانی که به علل مختلف خدمت خود را انجام نداده یا بعد از مدتی ترک کرده‌اند، به دلیل بی اطلاعی از قانون معرفی خود را به تأخیر می‌اندازد.

وی بیان کرد: طبق قانون کسانی که خدمت خود را به تأخیر بیأندازند، در صورتی که کمتر از دوماه برای خدمت مراجعه کند، مجازاتی ندارد و در صورتی که بیشتر از آن باشد، مجازات او با تخفیف خوبی مواجه می‌شود.

صیدی اضافه کرد: یکی دیگر از موارد کسانی هستند که مشمول خرید سربازی می‌شوند، اگر کسی مشمول یا سرباز غایب یا فراری است و بیش از هشت سال از مدت اعزام او گذشته باشد، قانون با چنین فردی اجازه خرید اقساطی خدمت سربازی‌ را داده و پرونده مجازات او بسته می‌شود./876/پ۲۰۲/ج

نظر شما