شناسهٔ خبر: 26321556 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

افزایش قیمت طلا چه بلایی سر تولیدکنندگان می‌آورد؟

افزایش قیمت طلا چه بلایی سر تولیدکنندگان می‌آورد؟ / اشتغالزایی به یک دهم رسید!

در شرایطی که سکه به مرز 3 میلیون تومان نزدیک شده و هر گرم طلا هر روز از مرز 200 هزار تومان بیشتر فاصله می‌گیرد، کمتر کسی برای خرید مصنوعات و طلای تزیینی اقدام می‌کند.

صاحب‌خبر -
پول نیوز- وقتی برای خرید یک گرم طلا، دوبرابر ماه گذشته می‌پردازیم، ناخوادآگاه فکر می‌کنیم که بیش از حق فروشنده به او پول داده ایم. یا احتمالا امروز که طلا به گرمی 250 هزار تومان رسیده، نان تولید کننده در روغن است اما واقعیت این است که اولین دود گرانی‌های طلا، در چشم تولید کننده و طراح می رود. تقاضا امروز آنقدر کم شده که به گفته عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر کشور، برخی واحدها بیش از دو ماه است که یک گرم طلا، تولید نکرده اند. 
 
ماجرا چیست؟
تولید کنندگان و طراحان طلا از سختی‌های تولید در شرایط کنونی می‌گویند. از یک سو قاچاق طلاهای خارجی و رقابت ناعادلانه با تولیدکننده داخلی، از سوی دیگر نوسانات عجیب بازار طلا، ادامه کار را برای فعالان در این حوزه سخت کرده. در شرایطی که سکه به مرز 3 میلیون تومان نزدیک شده و هر گرم طلا هر روز از مرز 200 هزار تومان بیشتر فاصله می‌گیرد، کمتر کسی برای خرید مصنوعات و طلای تزیینی اقدام می‌کند. تقاضا روز به روز کم و فشار بر دوش تولیدکننده‌ای که سرمایه خود را در واحد تولیدی بلوکه کرده، بیشتر می‌شود. 
 
چند واحد تولید طلا در کشور داریم؟
عبدالله محمد ولی، عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر به پول نیوز می گوید: آنقدر که موانع درونی تولید کننده را می‌رنجاند، موانع بیرونی آزار دهنده نیست. اگر درون کشور، مساعدت‌ها و حمایت‌های لازم توسط دولت و موسسات مالی و اعتباری انجام می شد، با بیش از  10 هزا و 100 واحد تولیدی، می توانستیم جایگزین درآمدهای نفتی شویم اما مدتی است که صنعت طلا  و جواهر کشور ما زمانی به کشورهای اطراف صادرات داشت و امروز تبدیل به تماشاچی شده است. 
 
در صنعت طلا و جواهر برای چند نفر می‌توان اشتغالزایی کرد؟
رییس سابق اتحادیه طلا و ارز ادامه می دهد: موسسات مالی و اعتباری و بانک های ما صرفا به دنبال سود خود هستند و هرگز برای حمایت از تولید داخلی حاضر به شراکت در سود و زیان  تولیدکننده نیستند. 
صنعتی که در روزگار نرمال خود، بیش از برای بیش از 350 هزار نفر شغل ایجاد می کرد، امروز با 35 هزار نفر نیروی کار، برای ادامه حیات اقتصادی خود دست و پا می‌زند. این آمار تلخ به ما می‌گوید که اشتغالزایی در این حوزه به یک دهم ظرفیت خود رسیده است.
محمدولی می گوید: در شرایط کنونی، تولید و طراحی طلا به صرفه نیست. کار به جایی رسیده که از بیش از 10 هزار واحد تولیدی، چهار پنجم آن‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل شده اند و نیروهای خود را تعدیل کرده اند. 
 
 
گفتنی است طلا یک ماده معدنی با ارزش به شمار می‌آید که برای بسیاری از کشورها یک پشتوانه اقتصادی است که می تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند اما در ایران طلا به خاطر ارزش بالایی که به خود اختصاص داده تبدیل به حوزه ای برای سرمایه‌گذاری شده. تا امروز گزارش‌های مختلفی درباره میزان ذخایر طلای موجود در کشور مطرح شده اما آمار دقیق و رسمی در زمینه میزان ذخیره طلا در بانک مرکزی یا در دست مردم وجود ندارد. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند که میزان طلای ذخیره شده در خانوارهای ایرانی از میزان ذخایر بانک مرکزی هم بیشتر است.

برچسب‌ها:

نظر شما