شناسهٔ خبر: 26321509 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

«سرگذشت سرباز سال ۱۸۱۳»چاپ شد

خبرگزاری شبستان:«سرگذشت سرباز سال ۱۸۱۳» نوشته «امیل ارکمان»و«الکساندر شاتریان» با ترجمه«رضا کریم کاشی» را انتشارات «امیرکبیر» چاپ کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، جنگ همواره در ادبیات جهان جایگاه مهمی داشته است و  نویسندگان بی شماری از جنگ‌ها دستمایه گرفته‌اند و شاهکارهای مهمی را نوشته‌اند. رمان «واترلو» یکی از این آثار است که از جنگ‌های ناپلئون برگرفته شده است.

ناپلئون که شیفته جنگ بود، در خاطرات خود می‌نویسد: افتخار واقعی من چهل جنگی نیست که در آن پیروز شدم، زیرا شکست واترلو خاطره همه این پیروزی‌ها را از بین خواهد برد. آنچه هیچ چیز نمی‌تواند خرابش کند و تا ابد خواهد ماند «قانون مدنی» من است.

در داستان واترلو، که دنبال حوادث «سرگذشت سرباز سال 1813» است زمینه‌های روانی و اجتماعی بازگشت ناپلئون از الب، شرایط جنگ واترلو، علل شکست او در این جنگ و چگونگی پدید آمدن این رویداد تاریخی به روشنی و برمبنای واقعیت‌ها به تصویر کشیده شده است.

امیل ارکمان (1822 ـ 1899) و الکساندر شاتریان (1826 ـ 1890) معروف به ارکمان ـ شاتریان همکاری برای نوشتن رمان‌های خود را از سال 1847 شروع کرده و تا سال 1889 ادامه دادند. رمان واترلو از آثار معروف این نویسندگان است که در سال 1865 به نگارش درآمد.

دکتر رضا کریم کاشی آرانی مؤلف کتاب مقدمه علم حقوق و مقالاتی در مجله‌های حقوقی است، و پس از ترجمه کتاب‌های سرگذشت سرباز سال 1813 و این اثر کتاب «محاصره» از آثار این دو نویسنده را در دست ترجمه دارد.

کتاب «واترلو» نوشته امیل ارکمان، الکساندر شاتریان با ترجمه رضا کریم کاشی در 304 صفحه از سوی موسسه انتشارات امیرکبیر راهی بازار کتاب شد.

نظر شما