شناسهٔ خبر: 26321423 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

چرا آب معدنی گران شد؟

صاحب‌خبر -

دبیرکل انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران گفت: هزینه تمام شده تولید در کارخانه های آب معدنی افزایش قابل توجه ای داشته است به نحوی که تنها در قیمت مواد اولیه تولید بطری (PET) نسبت به ماه مشابه در سال 96 شاهد افزایش حدود 300 درصدی بوده ایم .

پیمان فروهر در گفت و گو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه قیمت پریفرم نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 300 -250  درصدی رو به رو بوده است، افزود: پریفرم ماده اولیه تولید بطری است و با توجه به اینکه از بالاترین سهم در اثرگذاری بر قیمت تمام شده محصولات برخودار بوده ، افزایش شدید قیمت آن در سال جاری موجبات بروز بحران در صنعت بسته بندی آب را فراهم کرده است .

وی ادامه داد: این مشکل تنها برای کارخانه های تولید آب معدنی نیست و صنایع لبنی، صنایع روغن نباتی ، صنایع نوشیدنی و بسیاری دیگر از صنایع غذایی دیگر تحت تاثیر آن قرار دارند.

فروهر تفاوت قیمت مواد اولیه تولید بطری( PET ) در بورس و بازار آزاد را غیرمنطقی عنوان کرد و گفت: متاسفانه شرکت های تولید کننده پریفرم که بخش اعظم نیاز خود را از بورس خریداری می کنند هنگام محاسبه قیمت پریفرم از قیمت دلار در بازار آزاد به عنوان مبنای قیمت گذاری استفاده می کنند.

به گفته وی هم اکنون قیمت هر کیلو گرم مواد اولیه تولید بطری در بازار آزاد با تفاوت سه هزار تومانی، یازده هزار تا 10 هزار و 500 تومان است.

فروهر بخشی از افزایش قیمت و التهابات را مربوط به حضور خریداران کاذبی دانست که با مجوز و کدهای غیر واقعی اقدام به خرید مواد اولیه در بورس می‌کنند.

وی یادآور شد: در سه ماه انتهای سال گذشته قیمت مواد اولیه تولید بطری در بازار آزاد به 12 هزار تومان نیز رسیده بود که با پیگیری انجمن آبهای معدنی و آشامیدنی ایران و همراه کردن سایر تشکل ها و مساعدت مدیر کل صنایع غذایی ، دارویی و بهداشتی موفق به حذف تعدادی از خریداران کاذب در بورس و عناصر واسطه و کاهش قابل توجه مقدار تقاضا شدیم.

فروهر درباره افزایش سایر هزینه های مرتبط با تولید گفت : با توجه به افزایش متعارف سالانه در حمل و نقل و مضاعف شدن آن در پی اعتصاب رانندگان؛ هزینه حمل محصولات در سال جاری حدود 30% افزایش یافته است. 

دبیرکل انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران افزود: محموله های آب معدنی سنگین و حجیم هستند به همین دلیل معمولا هزینه بیشتری برای حمل آن ها صرف می شود.

فروهر در پایان تاکید کرد: از آنجا که تمامی مواد اولیه این صنعت از محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی تامین می شود، پس از تغییرات نرخ ارز در کشور در قیمت تمامی مواد اولیه شاهد افزایش قیمت ها بوده ایم که بیشترین افزایش متعلق به مواد اولیه تولید بطری است .

نظر شما