شناسهٔ خبر: 26321381 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مصرف مداوم ترمادول وابستگی روانی بدنبال دارد

دکتر مهدی بیگدلی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ترامادول یک داروی ضد درد شبه مخدر است که در درمان دردهای شدید که سایر داروهای مسکن تاثیر

صاحب‌خبر - دکتر مهدی بیگدلی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ترامادول یک داروی ضد درد شبه مخدر است که در درمان دردهای شدید که سایر داروهای مسکن تاثیر گذارنیستند، مانند، جراحات، بیماران سرطانی و دردهای دیگر کاربرد دارد.
وی اظهار کرد: متاسفانه در سال های اخیر سوء مصرف ترامادول در ایران بویژه در میان جوانان و حتی در قشر دانشجو شیوع قابل ملاحظه ای یافته و همچنین در افراد با سابقه سوء مصرف مواد روانگردان و موادمخدر نیز دیده می شود.
بیگدلی خاطرنشان کرد: سابقه مصرف سیگار و تجربه مصرف مواد مخدر از مهمترین عوامل مرتبط با سوء مصرف ترامادول در بین دانشجویان است و موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که بروز وابستگی واعتیاد به این نوع دارو در صورت مصرف منظم درمدت یک ماه رخ می دهد.
وی، عوارض مصرف دارو با دوزهای درمانی را شامل تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی ،ضعف ،خشکی دهان و یبوست ،عوارض قلبی ، مشکل تنفسی ،اضطراب و بیقراری ذکر و گفت که شکل و میزان مصرف دارو در شدت عوارض دخیل است.
این دارو ساز ادامه داد: مصرف دوز بالای ترامادول یا مصرف همزمان با الکل یا داروهای اعصاب و روان و مصرف توام با موادمخدر و روانگردان موجب بروز علایمی از قبیل کاهش سطح هوشیاری، تشنج، مشکل در تنفس وافزایش فشارخون می شود.
وی تاکید کرد: این عوامل موجب شده که ترامادول جزو داروهای تحت کنترل در نظام دارویی کشور رده بندی شده وهم اکنون در داروخانه ها تنها درقبال نسخه معتبر پزشک و به میزان کنترل شده عرضه می شود که دانشگاههای علوم پزشکی نیز نظارت دقیقی بر توزیع این دارو دارند.
وی بیان کرد: متاسفانه که ترامادول و همچنین اشکال غیرمجاز و قاچاق دارو که دارای عوارض بسیار زیادی هستند، در فروشگاهها توسط افراد سودجو و با عناوین دروغین داروی ترک اعتیاد یا داروی تقویت قوای جنسی به مصرف‌کنندگان بویژه قشر جوان عرضه می‌شود.
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: مهمترین اصل در ارتباط با مبحث اعتیاد به انواع دارو پیشگیری بوده وارائه راهکارهایی مانند آموزش جامع و صحیح به گروههای سنی در خطر مثل نوجوانان، جوانان، آموزش والدین، مدرسان ، مربیان آموزشی، کنترل مراکز توزیع غیر مجاز دارو جهت عدم دسترسی آسان به دارو ضرورت دارد.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از راههای درمان مناسب و بدون خطر درد شدید در بیماران، استفاده از مشاوره روانشناس یا روانپزشک در درمان مشکلات جنسی بجای مصرف نابجای ترامادول از دیگر مواردی است که باید توجه کرد.
به گفته این دارو ساز، ترامادول دارای عوارض جدی روحی، روانی، جسمی و اجتماعی برای فرد بدنبال داشته و این دارو دارای اشکال مختلف قرص، کپسول و آمپول است.
7320/8068
انتهای پیام

نظر شما