شناسهٔ خبر: 26321204 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

هسته‌ای بهانه بود، اما باید بهانه موشکی را هم از دشمن گرفت!/ رئیسی که نمی‌داند چه کند، بهتر است برود/ برنامه تیم اقتصادی دولت همانند دوره قاجاریه است

یکی از روزنامه های اصلاح‌طلب نوشت: وقتی تیم اقتصادی دولت همانند حجره نشین‌های دوره قاجاریه طرح و برنامه اقتصادی دارد، آیا امیدی به برون رفت از وضع موجود می‌رود؟

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** هسته‌ای بهانه بود، اما باید بهانه موشکی را هم از دشمن گرفت!

روزنامه اعتماد در سرمقاله امروز به قلم «حسن بهشتی پور» نوشت:

«همه فریادها را باید بر سر آمریکا کشید. این آمریکا است که با خروج از برجام، ایجاد مشکل و فشار بر ایران وارد کرده است. در واقع اگر اقدام آمریکا، دستمایه اختلاف درون نیروهای سیاسی و اجتماعی کشور بشود، عملاً به معنای این است که ما در داخل کشور هدف را گم کرده‌ایم. در واقع آن‌که مسیر دشمنی را در برابر ملت ایران انتخاب کرده است، آمریکا و متحدانش هستند، نباید به جای آمریکا، ما بر سر یکدیگر فریاد بکشیم. تنها راه مقابله با این توطئه آمریکایی این است که اتحاد و یکپارچگی درون کشور حفظ شود. اقدام به فضاسازی، انتقادات بی‌جا، پراکندن ناامیدی و دعواهای بی‌حاصل در شرایط کنونی، در واقع کمک به اهداف امریکاست».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«نباید فراموش کرد که ماشین پرونده‌سازی آمریکا و متحدانش برای رویارویی با ایران هیچگاه متوقف نشده است و هر چند برجام یک بهانه را از دشمنان ایران گرفت، اما بهانه‌جویی‌های آنها ادامه یافته است... آمریکا و متحدانش تلاش می‌کنند که با جعل واژه‌هایی مانند بی‌ثبات‌سازی منطقه، پرونده‌ای جدید برای فشار به ایران درست کنند... مشخص است که چنین دروغ‌پردازی‌هایی یک توطئه دیگر برای پرونده‌سازی علیه ایران است؛ مسیری که شروع شده و اکنون جمهوری اسلامی ایران باید با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی، حقوقی و دیپلماتیک برای مبارزه با این پرونده‌سازی‌های جدید اقدام کند.

 مسائلی مانند پرونده‌سازی در زمینه مسائل منطقه، مساله حقوق بشر و اتهام حمایت از تروریسم، از جمله مسائلی هستند که دستگاه سیاست خارجی باید با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و توان دیپلماسی کشور، برای مقابله با آنها اقدام کند تا دوباره مانند پرونده‌سازی هسته‌ای، باعث فشار به مردم ایران نشود».

رسانه‌های حامی دولت تلاش می‌کنند تا بی دستاوردی برجام را به خروج ترامپ از توافق نسبت بدهند. این در حالی است که برجام از اولین روز اجرا-دی ماه ۹۴- توسط دولت اوبامای باهوش! و مؤدب! به تعبیر مقامات ارشد دولت- به صورت فاحش نقض شد و این عهدشکنی به دفعات در دولت اوباما تکرار و در دولت ترامپ ادامه یافت.

بی دستاوردی برجام نه به دلیل خروج آمریکا از توافق بلکه به دلیل متن یکطرفه و ضعیف آن است. توافقی که در آن از طرف مقابل تضمین کتبی گرفته نشد، پیش بینی خسارت در صورت عدم پایبندی یک طرف به تعهداتش انجام نشد، اجرای مکانیسم معتبر شکایت و توازن تعهدات طرفین نیز اجرا نشد و امکان برگشت پذیری تعهدات (در صورت بدعهدی یک طرف) نیز نادیده گرفته شد.

این رسانه اصلاح طلب اذعان کرده است که هسته‌ای بهانه بود؛ اما نکته تأمل برانگیز اینجاست که علیرغم این اعتراف و سرنوشت عبرت آموز برجام، طیف اصلاح طلب همصدا با دشمن، مدعی است که باید بر توانایی موشکی و منطقه‌ای خود نیز چوب حراج بزنیم و همچنان یکطرفه امتیاز داده و بهانه زدایی کنیم!

** برنامه تیم اقتصادی دولت همانند دوره قاجاریه است

روزنامه آرمان در سرمقاله دیروز نوشت:

«وقتی تیم اقتصادی دولت همانند حجره نشین‌های دوره قاجاریه طرح و برنامه اقتصادی دارد، آیا امیدی به برون رفت از وضع موجود می‌رود؟».

این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:

«نمی‌دانم تیم اقتصادی دولت در حوادث ارزی اخیر با کدام کارت بازی کردند و چگونه صندوق ارزی بانک مرکزی را چند قفله کردند که ارز نزدیک به ۴ هزار تومانی در کوتاه مدتی به هشت هزارتومان رسید و خنده‌دار به بهانه جمع‌آوری نقدینگی از بازار بیش از ۷ میلیون سکه بهار آزادی به قیمت زیر دو میلیون تومان فروختند و امروز قیمت سکه به مرز ۳ میلیون تومان رسید یعنی خریداران سکه که به گفته دادستان محترم تهران یک نفر ۳۸ هزار سکه خرید در یک معامله هر سکه سودی یک میلیون تومانی بردند...وقتی رئیس بانک مرکزی نمی‌داند چگونه تصمیم بگیرد طبیعی است که تصمیماتی از این دست گرفته می‌شود که یک نفر بتواند ۳۸ هزار سکه خریداری کند و سودی معادل حقوق هزاران کارگر را یک شبه به جیب بزند».

گفتنی است قیمت سکه و دلار در روزهای گذشته با جهشی باورنکردنی، مرز ۳ میلیون تومان و ۸ هزار تومان را در نوردید. علاوه بر این، قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم نیز افزایش زیادی داشته است.

نکته تأمل برانگیز اینکه در شرایطی که اوضاع اقتصادی این روزهای کشور نا به سامان است و هر روز خبر گرانی کالاهای اساسی مردم را شوکه می‌کند، در روزهای گذشته روحانی به همراه برخی اعضای کابینه به جای سر زدن به بازار و شنیدن مشکلات مردم، به منطقه تفریحی توچال رفت و به گشت و گذار در این منطقه پرداخت!

در روزهای گذشته یکی از رسانه‌های حامی دولت در مطلبی نوشته بود: «گویا مملکت و مدیریت آن را به شوخی گرفته‌اند! همه قیمت‌ها رو به بالاست، اما به زعم حضرات، یا حباب است، یا جنگ روانی! شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت در برخی امور، اساساً رها شده و برخی بزرگان دولتی نیز، انگیزه و تمایلی برای حل مشکلات و معضلات ندارند!».

** رئیسی که نمی‌داند چه کند، بهتر است برود

روزنامه ابتکار در سرمقاله امروز با عنوان «رئیسی که نمی‌داند چه کند، بهتر است برود» نوشت:

«ولی الله سیف همانطور که دکتر بهکیش در جمع بازرگانان گفته است واقعاً توانایی حل مشکلات پدیدار شده را ندارد. این حرفی است که رئیس کل بانک مرکزی به بهکیش گفته و تاکید کرده است در شرایط دشوار امروز واقعاً نمی‌داند چه باید کند و کاری از دستش بر نمی‌آید. با این توصیف و در صورتی که آقای سیف صادقانه و بدون عرف معمول که برخی مدیران برای نشان دادن خود می‌زنند که دیگر خسته شده‌ام و مرا ول نمی‌کنند گفته باشد که نمی‌داند چه کند بهتر است که در پایان دوره ۵ ساله ماموریتش استعفا کرده و جایش را به فرد دیگری بدهد... بانک مرکزی در شرایطی که تحریم‌ها هر روز برگ تازه‌ای را رو می‌کند و نیاز به چابکی و تیز هوشی و استفاده از انگیزه کار و تلاش بیشتر دارد نمی‌تواند زیر نظر کسی اداره شود که خودش اعتراف می‌کند کاری از دستش برنمی آید... دقت در نوع سخنان سیف در این روزهای سخت که حرف‌های عجیب می زند و...اینکه التهاب در بازار آرزو سکه را به عوامل روانی و بیرونی نسبت می‌دهد نشان دهنده نوعی استیصال است. رئیس جمهوری حسن روحانی در این وضعیت که به همکارانی با انگیزه و با انرژی بالا برای دور کردن سیاست‌های پولی و بانکی از مخمصه فعلی دارد بهتر است با رفتن ایشان موافقت کند و خون تازه‌ای از مدیریت جسور و مبتکر و هوشمند و مدرن برای ریاست بر بانک مرکزی استفاده کند».

گفتنی است «اکبر ترکان» مشاور روحانی- فروردین ۹۷- از افزایش قیمت دلار حمایت کرد و گفت: «اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود چاره‌ای نبود چون آن موقع مصنوعی  قیمت دلار را پایین نگاه داشته بودند، وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود دلار هم بالا می‌رود». «مسعود نیلی» مشاور اقتصادی روحانی نیز در اظهارنظری مشابه از افزایش نرخ ارز اعلام رضایت کرده بود!

لازم به ذکر است که روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی خود در سال ۹۲ گفته بود: «بعد از چند ماه دلار به چند برابر قیمت افزایش یافت. مشکل کجاست؟ مشکل، عدم مشورت؛ مشکل، خودشیفتگی؛ مشکل، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور؛ مشکل، بی‌ثباتی‌هاست، این بی‌ثباتی‌ها چگونه به مردم اطمینان خواهد داد؟ آرامش خواهد داد؟ مردم مدیریت کارآمد، ثبات، آرامش و قدرت آینده‌نگری را می‌خواهند. در دولت من استفاده از تمام شایستگان انجام خواهد شد».

«محمد باقر نوبخت» سخنگوی دولت در سال گذشته گفته بود «روحانی از افزایش نرخ ارز مکدر شده» و پس از او روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی اطمینان داد که مردم نگران افزایش قیمت ارز نباشند.

** هیچ جای دنیا نمی‌توان به این راحتی با ارزش پول ملی بازی کرد

روزنامه شرق در مطلبی نوشت:

«بازار طلا و سکه در یکی، دو روز گذشته یک بار دیگر به مهم‌ترین موضوع کشور تبدیل شد. روز شنبه دلار قاچاق با هفت‌هزارو ۶۰۰ تومان استارت خورد که کمی بیشتر از قیمت آن در روز پنجشنبه بود؛ اما هنوز ظهر نشده بود که نرخ دلار غیررسمی از مرز هشت هزار تومان گذشت...هم‌زمان با بازار ارز، بازار سکه هم نه در کوچه‌پس‌کوچه‌ها، بلکه در برابر دیدگان همگان رکورد تازه‌ای ثبت کرد و قیمت سکه به کانال دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان صعود کرد...به‌این‌ترتیب در شرایطی که ستاد اقتصاد مقاومتی برای حفظ منابع ارزی و سروسامان‌دادن به وضعیت اقتصادی کشور در شرایط فعلی (که به صحنه جنگی تمام‌عیار تبدیل شده) واردات بیش از هزارو ۴۰۰ قلم کالا از یخچال و بیسکوئیت تا لباس زیر و دفتر مشق را ممنوع کرد، در همین تهران عده‌ای توانستند با ایجاد یک ناآرامی کوچک در بازار یک‌شبه سودهای نجومی ببرند؛ سودی که به قیمت کاهش ارزش پول ملی و فشار مضاعف بر طبقات مختلف اجتماع بود...کجای دنیا به این راحتی به تعدادی دلال، سفته‌باز و نوسان‌گیر و صندوق سرمایه‌گذاری اجازه می‌دهند از طریق تزریق نقدینگی در راستای کسب منافع شخصی کوتاه‌مدت ارزش پول ملی یک کشور را به نابودی بکشانند و با زندگی ۸۰‌ میلیون ایرانی  بازی کنند؟».

گفتنی است اکنون علی‌رغم اجرای کامل برجام و بتن ریختن در صنعت هسته‌ای، دلار از ۳۳۰۰ تومان دو سال پیش، به بیش از ۸۰۰۰ تومان صعود کرده است.

نظر شما