شناسهٔ خبر: 26320825 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

مصباحی مقدم:

لیست منتشر شده توسط آذری‌جهرمی ابزار نظارت نهادهای مسئول شود

صاحب‌خبر -

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دستگاه‌هایی که وظیفه نظارتی دارند با لیست منتشر شده از اسامی شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، بهتر می‌توانند نظارت خود را ادامه دهند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در ارتباط با وضعیت فعلی اقتصاد ایران، اظهار کرد: آمریکا جنگ اقتصادی و جنگ روانی را علیه ملت ایران آغاز کرده است. در این شرایط باید هم ملت ما روحیه مقاومت را در مقابل این جنگ اقتصادی و روانی در خود حفظ کرده و تقویت کنند و هم مسئولین ما مراقب باشند تا به مردم از ناحیه کسانی که امکانات و منابع اقتصادی را در اختیار دارند و برای خرید و واردات کالاها، ارز دولتی در اختیارشان قرار گرفته است، آسیبی نرسد. مسئولین باید نظارت کنند تا ارزهای دولتی به جا و درست استفاده شوند.

وی ادامه داد: اینکه دولت برای نرخ ارز قیمتی را رسما اعلام کرده است و بر اساس همین قیمت هم به وارد کنندگان محصولات مختلف ارز تخصیص می‌دهد نیاز به مراقبت دارد تا از این شرایط سوء استفاده نشود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لیست منتشر شده توسط آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که شامل نام شرکت‌هایی است که ارز دولتی 4200 تومانی برای واردات کالاهای الکترونیکی دریافت کرده‌اند، یادآور شد: کاری که وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام داده است قابل تقدیر است؛ البته این اتفاق ابزاری را در اختیار سازمان‌های ناظر مثل سازمان بازرسی کل کشور برای نظارت بیشتر قرار می‌دهد. سایر دستگاه‌هایی که وظیفه نظارتی دارند با لیست منتشر شده می‌توانند بهتر نظارت خود را ادامه دهند.

وی افزود: مسئولین باید قیمت‌ها را بر اساس قیمت‌های واقعی واردات به اضافه یک حاشیه سود منطقی کنترل کنند. نباید بازار را دچار تشنج کنند، از سوی دیگر نباید افکار عمومی را به صورت منفی کنترل کنند. اگر این مراقبت‌ها صورت بگیرد امیدوار هستیم آرامش بر بازار حاکم شود.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: سازمان مالیاتی هم باید به این موضوع ورود پیدا کند کما اینکه جناب آقای تقوی‌نژاد رییس محترم این سازمان اقدام مثبتی را انجام دادند و منابعی که برای خرید ارز، سکه، مسکن و خودرو که خارج از روال متعارف است و بازار را تحت تاثیر قرار داده است را مشمول مالیات بر عایدی سرمایه قرار دادند، تا آنچه که از سود نامتعارف به دست آنها رسیده مشمول مالیات شود و حقوق عمومی مردم از این طریق گرفته شود، انجام این امر تاثیر مثبتی بر کاهش قیمت‌ها خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید این اقدامات زودتر از زمان فعلی صورت می‌گرفت، گفت: ای کاش یک سال قبل و حتی شش ماه پیش چنین اقداماتی به صورت پیشگیری انجام می‌شد تا امروز شاهد این اتفاقات نبودیم چرا که پیشگیری همواره راحت‌تر از درمان است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گرچه دیر اقدام شده است اما امیدواریم تصمیمات مسئولین بتواند شرایط و اوضاع فعلی را کنترل کند تا نگرانی‌های مردم از گرانی نرخ ارز و سکه که به آنها روی آورده کاهش یابد.

نظر شما