شناسهٔ خبر: 26320195 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

مدیر حوزه علمیه کاشان در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

طرح مدارس علميه قرآني/ پذیرش ۵۵۰ مقاله در جشنواره علامه حلی

مدیر حوزه علمیه کاشان گفت: طرح مدارس علميه قرآني در كاشان در حال اجرا است و به دنبال اين هستيم كه همه مدارس علميه كاشان عنوان مدارس قرآني را نيز داشته باشند تا هر طلبه اي روزانه ۵ خط از قرآن را حفظ كند تا در پايان ۶ سال نخست حافظ كل قرآن باشد.

صاحب‌خبر -

شهرستان كاشان با 13 مدرسه عليمه برادران و 5 مدرسه علميه خواهران درمجموع با 18 مدرسه علميه در كاشان و شهرستانهاي آران و بيدگل، قمصر، برزك، نطنز، قمصر و نراق تحت پوشش مركز مديريت مستقل حوزه منطقه كاشان است كه به لحاظ نخبگان حوزوي رتبه هفتم كشور، در تعداد مدارس با 18 مدرسه علميه تحت پوشش مركز مديريت حوزه هاي علميه منطقه كاشان در رتبه هشتم كشور و در بحث آموزشي رتبه چهارم كشور را دارد و ديگر مباحث نيز رتبه هاي كاشان تك رقمي است.

مركز مديريت حوزه علميه منطقه كاشان در سال 91 به عنوان يك مديريت مستقل راه اندازي شد و اين مركز در كشور تنها مديريت مستقل شهرستان در بين مراكز استانها است كه به دليل كثرت مدارس علميه در كاشان از مراكز استاني جدا شد و به عنوان يك مركز مديريت مستقل در حد و اندازه يك استان فعاليت دارد.

بعد از سفارشات رهبر معظم انقلاب به شوراي عالي حوزه علميه در رابطه با سرمايه گذاري در كاشان به عنوان قم دوم اين اتفاق رخ داده است و همه اين ويژگي ها در مدارس علميه كاشان سبب شده است تا مدارس علميه كاشان اين افتخار و شايستگي را داشته باشند كه همه دروسي كه در مدارس علميه قم تدريس مي شود در كاشان نيز تدريس شود و كاشان از اين جهت از قم بي نياز باشد.

رهبر معظم انقلاب در تعريف كوتاهي از كاشان مي فرمايد؛ علاوه بر سوابق و افتخارات علمي كاشان، برجستگان آن همواره در سپهر فرهنگ و دانش اسلامي و ايراني درخشيده اند و انسان هيچ زماني را نمي بيند كه اين زنجيره قطع شده باشد و مرتب علماي بزرگ، مفسران، مؤلفان و شخصيت هاي برجسته و عظيم القدر حضور داشته اند.  

با اين پيش گفتار كوتاه پاي صحبت هاي حجت الاسلام منصور فرجي نشسته و آنچه در پي آمده است حاصل گفت وگوي تفصيلي يك ساعته خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان با مدير مركز مديريت حوزه علميه منطقه كاشان است.    

رسا: آيا دروس تخصصي در مدارس علميه كاشان تدريس مي شود؟

از سه سال قبل همه دروس سطح سه در كاشان داير شده است كه تا قبل از آن تنها دروس سطح در مدارس علميه كاشان داير بود، براي داير شدن دروس سطح سه كه همان كارشناسي ارشد است نيازمند نوشتن پايان نامه و استاد راهنما و استاد مشاور بود كه با پيگيري دوستان در سال 95 موفق به دريافت اخذ سطح سه براي كاشان شديم و امروز دوستان در حال نوشتن پايان نامه هاي خود هستند كه اين يك گام به جلو در حوزه علميه كاشان بود.

رسا: آيا سطح چهار در مدارس علميه كاشان تدريس مي شود؟

سطح چهار كه دروس عمومي حوزه و دكتري در حوزه است مصوبه آن از قم اخذ شده است و امروز طلاب شهرستان كاشان براي اخذ مدرك دكتري كه قبل از آن بايد به قم مراجعه مي كردند ديگر نياز به مراجعه و رفتن به قم ندارند و مركز مديريت حوزه مستقل حوزه علميه منطقه كاشان با اخذ مجوز سطح چهار از قم توانسته شرايط تدريس سطح چهار در كاشان را براي طلاب مدارس علميه اين شهرستان فراهم كند.

رسا: شرايط تدريس در مدارس علميه كاشان به چه صورت است؟   

درس هاي تخصصي بين مدارس كاشان تقسيم بندي شده است و شش مبحث تخصصي با عنوان هاي مهدويت، تفسير، تاريخ، تبليغ، مشاوره و كلام كه از عمده رشته هاي هايي كه مورد استقبال عموم طلاب است كه در مدارس علميه قم نيز همين رشته ها است در سال آينده تحصيلي در مدارس علميه كاشان داير خواهد شد.  

از اين رو با هماهنگي كه با مدارس علميه كاشان و قم شده رشته هاي تخصصي را مدارس علميه با قبول هزينه هاي آن مشخص شده و اين مهم امروز اتفاق افتاده است تا سال آينده طلاب مدارس علميه كاشاني حتي براي خواندن درس هاي تخصصي نيازي به مراجعه به قم نداشته باشند.

رسا: در حال حاضر چه تعداد طلبه خواهر و برادر در 18 مدرسه علميه كاشان مشغول به تحصيل هستند؟

طلاب  مشغول به تحصيل  در مدارس علميه كاشان حدود 1550 نفر هستند و حدود 120 استاد و 80 كادر اداري مدارس هستند و در 5 مدرسه علميه خواهران كاشان نيز حدود ۹۰۰ طلبه زير نظر 50 نفر از اساتيد خانم مشغول به تحصيل هستند.

در مجموع بيش از 2 هزار 400 نفر در 18 مدرسه علميه خواهران و برادران زير نظر 180 استاد حوزه تحت پوشش مديريت حوزه هاي منطقه كاشان مشغول به تحصيل هستند ضمن اينكه مدارس علميه خواهران و برادران منطقه كاشان در سطح كشور جزو مراكز ممتاز و برتر كشور هستند.

رسا: كاشان چه توانمندي هاي حوزوي دارد كه توانسته حوزه كاشان را در كشور مطرح كند؟

كاشان به دليل برخورداري زير ساخت هاي مورد نياز اعم از زمين و ساختمان و اساتيد برجسته و فضاهاي آموزشي و كتابخانه هاي تجهيز شده و كادر و مدارس علميه اي كه طلاب آنها از سراسر كشور جذب شده اند به عنوان قم دوم در امور حوزوي در كشور مطرح است و تمام ويژگي ها و مؤلفه هاي لازم براي تبديل شدن به قم دوم را دارد.

در حال حاضر تنها 3 مركز مديريت حوزه قم و تهران و كاشان در كشور هستند كه از سراسر كشور طلبه پذيرش مي كنند و امروز مدارس علميه كاشان پذيراي طلاب مشهد و قم در كاشان هستند و در حال حاضر نزديك به يكصد طلبه از قم در كاشان درحال تدريس هستند.

كاشان به دليل قرار داشتن در مركز كشور و نزديكي به قم سومين منطقه در كشور است كه افتخار ميزباني طلاب سراسر كشور در كاشان است كه مي توانيم به جرأت ادعا كنيم قم دوم هستيم و مي توانيم همه نيازهايي كه طلاب در قم از آن برخوردار هستند طلاب در كاشان نيز از آن برخوردار هستند و همه زير ساخت هاي لازم در كاشان موجود است و نيازي به زير ساخت هاي جديد ندارد.

رسا: چه طرح هاي جديد كاربردي براي كاهش مدت تحصيلات حوزي داريد؟ 

مركز مديريت حوزه علميه كاشان طرح تدريس تابستانه در مناطق سردسير و يا مناطق گرمسير داراي منطقه ييلاقي از جمله كاشان را به حوزه علميه قم پيشنهاد داده است كه اگر اين طرح تصويب و اجرا شود زمان تدريس طلاب براي رسيدن به سطح 3 از 10 سال به 7 سال كاهش خواهد يافت كه حوزه علميه كاشان به دليل برخورداري از مدارس علميه در مناطق ييلاقي نراق، نطنز، قمصر و برزك، شرايط لازم را براي اجراي اين طرح به عنوان پايلوت ديگر شهرستان ها دارد كه در صورت اجراي  اين طرح اگر امسال 10 هزار طلبه پذيرش كنيم 30 هزار سال طلاب ما زودتر به سطح 3 خواهند رسيد.

در حال حاضر هر ترم 70 روز و براي 2 ترم در سال 140 روز كه حدود 5 ماه از سال است مدارس علميه فعال هستند و 225 مابقي سال را كه حدود 7 ماه در سال است مدارس علميه تعطيل و غير فعال هستند، بنابراين اگر يك ترم تابستاني در شهرستان هايي كه از مناطق ييلاقي برخوردار هستند مي توان تدريس طلاب از 2 ترم در سال به 3 ترم افزايش داد و تعطيلات مدارس علميه را از 225 روز به 155 روز در سال كاهش داد و زمان تدريس طلاب تا سطح 3  را از 10 سال به 7 سال كاهش داد.  

رسا: اين طرح چقدر در هزينه هاي مالي حوزه تأثيرگذار خواهد بود؟

با اجراي اين طرح بالغ بر 110 ميليارد تومان هزينه هاي حوزه كاهش خواهد يافت كه به نظر مي رسد در صورت موافقت حوزه علميه قم با طرح پيشنهادي مركز مديريت حوزه علميه كاشان و اجراي با استقبال طلاب روبرو شود.

اجراي اين طرح كاهش هزينه ها و كاهش زمان تدريس طلاب و كاهش تعطيلات مدارس علميه به همراه تعطيلات مناسب را براي مدارس علميه به همراه خواهد داشت و هم اينكه منويات رهبري را در زود بازدهي حوزه تحقق خواهد بخشيد.

مديريت حوزه علميه كاشان تمامي برآورد هزينه و زمان را در جدولي تحت عنوان بهينه سازي دروس حوزوي تهيه و به مسؤولان ارائه كرده است تا در صورت تأييد شود اجرا شود.

رسا: مركز مديريت حوزه علميه كاشان براي تربيت حافظ كل قرآن در مدارس علميه اين شهرستان چه طرح و برنامه اي دارد؟  

طرح مدارس علميه قرآني در كاشان در حال اجرا است و به دنبال اين هستيم كه همه مدارس علميه كاشان عنوان مدارس قرآني را نيز داشته باشند تا هر طلبه اي روزانه 5 خط از قرآن را حفظ كند تا در پايان 6 سال نخست حافظ كل قرآن باشد.

اين طرح مورد موافقت همه مديران مدارس علميه كاشان قرار گرفت كه لازمه اجراي آن كيفي گزيني در حوزه است يعني همان چيري كه در برنامه آيت الله اعرافي قرار دارد.  

اين طرح به صورت پايلوت در مناطق ييلاقي شهرستان كاشان انجام مي شود تا در ادامه تابستانها در شهرستانهاي سردسيري اجرا شود كه به نظر مي رسد 40 مدارس علميه زير ساخت هاي اين طرح را دارند.

رسا: جايگاه علمي مدارس علميه كاشان در بين مدارس علميه سراسر كشور را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

مدارس علميه كاشان در بحث علمي حتي فراتر از قم معدل قبولي 14 را اعلام كرده است و به لحاظ علمي نيز مدارس علميه كاشان در سطح 3 و يا 4 كشور است.

طلاب مدارس علميه كاشان حدود يكهزار و 200 مقاله براي جشنواره علامه حلي ارسال كردند كه از اين تعداد 550 مقاله توانست به جشنواره علامه حلي راه يابد كه پذيرش 550 مقاله از طلاب كاشان در اين جشنواره براي شهرستان كاشان از اهميت زيادي برخوردار است.

رسا: مدارس علميه كاشان در بحث نخبگان حوزوي در كشور چه جايگاهي دارد؟

شهرستان كاشان به لحاظ نخبگان حوزوي رتبه هفتم كشور، در تعداد مدارس با 18 مدرسه علميه تحت پوشش مركز مديريت حوزه علميه منطقه كاشان در رتبه هشتم كشور و در بحث آموزشي رتبه چهارم كشور را دارد و در ديگر مباحث نيز رتبه هاي كاشان تك رقمي است.

يكي از مهمترين ويژگي هاي كاشان داشتن همزمان مدارس علميه ييلاقي و كويري است كه در هيچ نقطه اي از كشور هيچ شهرستاني از چنين ويژگي برخوردار نيست كه بتواند كلاس هاي تابستاني را در مدارس علميه ييلاقي خود از جمله قمصر و برزك و نراق و نطنز برگزار كند.

به همين دليل به حوزه علميه قم پيشنهاد داده شده است براي مناطق ييلاقي كاشان مي توانند برنامه ريزي كنند و تابستان ها چهار مدرسه ييلاقي نراق، نطنز، برزك و قمصر كاشان با ظرفيت حدود يكهزار و 500 طلبه فعال باشد تا طلاب در تابستان نيز مشغول به تدريس باشند./1307/پ201/ب1

نظر شما