شناسهٔ خبر: 26319600 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن تشکیل شد/گلایه معاون وزیر از رسانه ملی در پوشش اخبار نمایشگاه

R1444/P1439/S4,37/CT11

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد از تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خبرداد و از رسانه ملی بابت در اختیار قرار ندادن تمام ظرفیت آن در پوشش نمایشگاه امسال گلایه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در نشست خبری که به منظور تشریح و بررسی عملکرد بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم صبح امروز در ساختمان معاونت قرآن و عترت برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه نمایشگاه گذشته سه رویکرد اصلی داشت، افزود: ایجاد تعامل سازنده با بدنه نخبگانی، نگرش دانش بنیان و تقویت سطح علمی و برنامه محوری از رویکردهای اصلی این نمایشگاه به شمار می‌آمد.

  فقهی‌زاده با بیان اینکه هدف اصلی این معاونت از برگزاری نمایشگاه قرآن، جریان‌سازی علمی و فرهنگی است، خاطرنشان کرد: با تاسی از این اهداف به چند کلان برنامه جامعه عمل پوشانده شد که طیف وسیعی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی که به نسبت سال گذشته رشد قابل توجهی داشتند، از نقاط قوت این بخش به حساب می‌آید.

وی در ادامه به دستاوردهای این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: برگزاری وبینارهای پژوهشی با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی جهان اسلام، برگزاری کارگاه‌های استارتاپیک، استفاده گسترده از فضای مجازی از جمله راه‌اندزی سامانه نمایشگاه و باشگاه همراهان نمایشگاه، از جمله اقدامات صورت گرفته در این نمایشگاه است.

فقهی‌زاده، گفت و گوی نخبگانی و برگزاری نشست‌های تخصصی اندیشمندان را از نکات قوت این دوره از نمایشگاه برشمرد و افزود: 24 نشست تخصصی با حوزه قرآن و عترت و رویکرد کاملاً روزآمد پس از چهار سال تاخیر از نکات قابل توجه در این جشنواره قرآنی است.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد اضافه کرد: جشنواره رساله‌های دکتری در حوزه قرآن کریم اقدامی بود که بیش از ده‌ها رساله و اثر را به مخاطبان ارائه داد. رساله‌هایی که هر کدام از حیث علمی از فیلترهای بسیاری گذشته بود و درارای ارزش علمی زیادی است.

وی، همکاری با نهادهای دیگر در اجرای نمایشگاه را رویکرد دیگر این نمایشگاه دانست و گفت: توجه به موضوعات خاصی همچون طرح ملی حفظ قرآن، مشارکت با شهرداری، مصلا، موسسه دارالحدیث، سازمان اوقاف، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و غیره تائید بر این مدعاست.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد به راه‌اندازی بخش بین‌الملل اشاره کرد و افزود: امسال در نمایشگاه قرآن، با راه‌اندازی بخش بین‌الملل و به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های قرآنی داخل و خارج از کشور روح دوباره‌ای به عرصه‌های بین‌الملل در حوزه قران و عترت دمیده شد.

فقهی زاده با اشاره به مشکلات و موانع موجود در این دوره از نمایشگاه گفت: غیبت نهادهای کشور در برگزاری بزرگترین جشنواره قرآنی کشور از مشکلاتی بود که می‌توان به آن اشاره کرد. در بحث مشارکت مالی و پشتیبانی از اجرای نمایشگاه، جدیت و همکاری شایان توجهی از سوی نهادهای فرهنگی کشور را به دنبال نداشتیم.

وی، محدودیت بودجه و اعتبار را یکی دیگر از اشکالات در نمایشگاه دانست و عنوان کرد: محدودیت بودجه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گریبان‌گیر شده است و این محدودیت در معاونت قران و عترت نمود بیشتری دارد. امیدواریم در سال‌های آینده با همکاری و مشارکت نهادهایی همچون وزارت کشور، شهرداری و غیره این موانع از پیش رویمان برداشته شود.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با اشاره به انعکاس رسانه‌ای نمایشگاه امسال از رسانه ملی گلایه کرد و گفت: علی رغم جلسات و نشست‌های تخصصی که با مدیران رسانه ملی داشتیم، انتظارت ما در پوشش رسانه‌ای نمایشگاه محقق نشد؛ گرچه شبکه قرآن و رادیو قرآن، ساعات زیادی را به تولید و انعکاس رویدادهای نمایشگاه اختصاص دادند اما انتظار می‌رفتا تا ظرفیت دیگر شبکه‌ها نیز در اختیار نمایشگاه قرآن قرار گیرد.

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن در استان‌های کشور

فقهی‌زاده با اشاره به افق های پیش روی نمایشگاه سال آینده گفت: با مدیران کل ارشاد برخی از استان‌ها گفت و گو کردیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که در سال آینده و یا در نهایت، سال 98 و 99 شعبه‌هایی از نمایشگاه بین‌المللی قرآن را در استان‌ها اجرایی کنیم و نگاه بین‌المللی را در سراسر کشور بگسترانیم.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد از راه‌اندازی دبیرخانه دایمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن خبرداد و گفت: برای نخستین‌بار از فاز برنامه‌ریزی به اجرا خواهیم رسید. پیش از این نمایشگاه قرآن با اتمام مهلتش در موعد قانونی، عملاً به پایان می‌رسید اما طیق برنامه‌‌ریزی صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که دبیرخانه دایمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن را راه‌اندازی کنیم تا در طوب سال از ظرفیت‌ها و نقطه نظرات نخبگانی در مسیر نمایشگاه بهره‌مند شویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای به خاطر سپردن نمایشگاه قرآن در اذهان عمومی، بازپخش رویدادهای نمایشگاه به صورت مقطعی از تلویزیون باز پخش خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما