شناسهٔ خبر: 26319584 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

طرز تهیه دسر خربزه

صاحب‌خبر -

این دسر تابستانی در تمیز کردن کلیه‌ها تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش نامه نيوز، یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی دسر را در شستشوی کلیه، مجاری ادراری و دفع سنگ کلیه و مثانه موثر دانست.

دسر خربزه حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، D ، E ، گروه ویتامین های B مانند B۱ ، B۳، B۵، B۶، بکمپلکس، پروتئین، آهن، قند مانند گلوکز و فروکتوز، اسید فولیک، پتاسیم، فیبر، کلسیم، مس، منیزیم، منگنز و روی است.

برای بررسی خواص دسر خربزه و اینکه مصرف این دسر برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

مهم ترین خواص دسر خربزه

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص دسر خربزه اظهار کرد: این دسر نقش موثری در هضم غذا و برطرف شدن یبوست دارد؛ دسر خربزه کلیه ها و مجاری ادراری را شستشو می دهد و به دفع سنگ کلیه و مثانه کمک شایانی می کند.

وی درباره خواص دیگر دسر خربزه بیان کرد: این دسر به علت داشتن پتاسیم عملکرد سیستم قلبی و عروقی را بهبود می‌بخشد و فشار خون را هم کاهش می دهد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: دسر خربزه تاثیر چشمگیری در طراوت و شادابی پوست دارد؛ این دسر به چاق شدن افراد لاغر کمک می کند و موجب افزایش اشتها هم می شود بنابراین برای کودکان در حال رشد و سالمندان مفید است.

ایشان با اشاره به مناسب بودن دسر خربزه برای مبتلایان به نقرس، روماتیسم، زنان باردار و شیرده گفت: این دسر موجب رفع عطش در تابستان می شود و از گرمازدگی افراد هم جلوگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: دسر خربزه برای افراد سیگاری و اشخاصی که سیگار را ترک کرده‌اند بسیار مفید است و باعث بازسازی ریه هم می‌شود؛ مبتلایان به دیابت و افراد چاق باید در مصرف این دسر احتیاط کنند.

وی با اشاره به نقش موثر دسر خربزه در افزایش قوای جنسی یادآور شد: قند موجود در این دسر، زود هضم است بنابراین برای افرادی که دچار افت قند خون شده‌اند، بسیار مناسب است.

مواد لازم برای تهیه دسر خربزه (چهار تا پنج نفر) :

خربزه شیرین  یک کیلوگرم 
گلاب  نصف استکان 
وانیل  یک قاشق چایخوری 
 پودر نشاسته ۲ قاشق غذاخوری 
بیسکویت ساده به مقدار لازم
آب لیموترش تازه به مقدار لازم

طرز تهیه دسر خربزه :

ابتدا خربزه را پوست بکنید سپس آن را خُرد کنید و داخل مخلوط کن بریزید.

پس از اینکه خربزه به خوبی مخلوط شد، پودر نشاسته، گلاب و وانیل را به آن اضافه کنید.

مواد را به خوبی هم بزنید سپس روی اجاق گاز بگذارید.

پس از اینکه مواد سرد شدند، آب لیموترش تازه و چند عدد بیسکویت خُردشده را به آن اضافه کنید. دسر را در یخچال بگذارید تا به خوبی جا بیفتد.

نظر شما