شناسهٔ خبر: 26319207 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شواهدی جدید از فرهنگی 7 هزار ساله در کله کوب آیسک سرايان+عکس

خبرگزاری صداوسیما

آخرین یافته ها از باستان شناسی محوطه تاریخی کله کوب آیسک شهرستان سرایان تشریح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، گمانه‌ زنی برای لایه‌ نگاری محوطه کله کوب آیسک خردادشواهدی جدید از فرهنگی 7 هزار ساله در کله کوب آیسک+عکس امسال با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان ‌شناسی انجام شد.

هدف این کاوش لایه ‌نگاری و ارائه گاهنگاری نسبی و مطلق محوطه کله کوب و شناسایی توالی فرهنگی استقرارهای پیش ‌از تاریخی این محوطه است.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در این ارتباط دو گمانه به ابعاد 2×2 متر در بخش مرکزی محوطه در کنار گمانه‌ های کاوش شده قبلی، حفاری شد.

سید احمد برآبادی افزود: وسعت این محوطه بر اساس گمانه زنی های انجام شده در سال های گذشته حدود 7 هکتار است.

وی گفت : محوطه کله کوب یکی از معدود محوطه‌های پیش‌ازتاریخ شناسایی شده در خراسان جنوبی است که دارای توالی فرهنگی مناسبی از هزاره پنجم تا سوم پیش از میلاد در این منطقه است و کاوش‌های این محوطه می‌تواند به عنوان مبنایی برای مطالعات آتی باستان‌شناختی در استان، مدنظر قرار گیرد.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: متاسفانه این محوطه در سال های گذشته به شدت تخریب و کاملا تسطیح شده و به عنوان زمین زراعی استفاده می شد.

وی گفت: علاوه بر آن کاوش های غیر مجاز زیادی به وسیله وسایل خاکبرداری سنگین در این محوطه انجام شده که مطالعات باستان شناسی را در این محل با مشکل مواجه کرده است.

برآبادی افزود: توالی لایه‌نگاری شناسایی‌شده بر اساس کاوش صورت گرفته شامل دوره‌های مفرغ، آغاز شهرنشین و هزاره پنجم پیش از میلاد است.

وی گفت: استقرار در محوطه از اوایل دوره مس ‌سنگی حدود هفت هزار سال قبل آغاز و در دوره مفرغ حدود پنج هزار سال پیش به پایان می‌رسد.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: یکی از ویژگی های برجسته این محوطه حضور سفال های لبه واریخته شاخص دوره آغاز شهرنشینی است که به تعداد زیاد در این محوطه شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه  نمونه هایی از سفال های اوروکی و سینی های بانشی در کنار حجم زیادی سفال نخودی محلی در لایه های مشابه شناسایی شده است، افزود: حضور چنین سفال های شاخص دوره آغاز شهرنشینی در این بخش ایران بسیار جالب توجه است.

برآبادی گفت: در زیر لایه های هزاره چهارم پیش از میلاد، شواهدی از فرهنگ های اوایل دوره مس سنگی که تاریخ پیشنهادی برای آن حدود هفت هزار سال پیش است، شناسایی شده است.

وی افزود: با توجه به ابعاد کوچک کاوش، امکان شناسایی فضاهای معماری میسر نشد اما با توجه به یافته های موجود، احتمالا اولین ساکنان محوطه کله کوب، مردمانی روستا نشین بودند که به طور موقت در این محوطه سکونت داشتند.

محوطه کله کوب در شهر آیسک، شهرستان سرایان واقع شده که 7 خرداد 87 به شماره 23005 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شواهدی جدید از فرهنگی 7 هزار ساله در کله کوب آیسک سرايان+عکس شواهدی جدید از فرهنگی 7 هزار ساله در کله کوب آیسک سرايان+عکس شواهدی جدید از فرهنگی 7 هزار ساله در کله کوب آیسک سرايان+عکس شواهدی جدید از فرهنگی 7 هزار ساله در کله کوب آیسک سرايان+عکس شواهدی جدید از فرهنگی 7 هزار ساله در کله کوب آیسک سرايان+عکس شواهدی جدید از فرهنگی 7 هزار ساله در کله کوب آیسک سرايان+عکس شواهدی جدید از فرهنگی 7 هزار ساله در کله کوب آیسک سرايان+عکس

نظر شما