شناسهٔ خبر: 26318967 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فقهی‌زاده در نشست خبری:

دبیر‌خانه دائمی نمایشگاه قرآن راه‌اندازی شد/ احتمال برگزاری همایش تجلیل از خادمان تا پایان تابستان

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد از احتمال برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن باحضور رئیس جمهور تا پایان تابستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری فارس، نشست جمع‌بندی بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم باحضور عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در محل این معاونت برگزار شد.

در این نشست فقهی‌زاده با اشاره به رویکردهای این معاونت در برگزاری نمایشگاه قرآن، گفت: ما با نگرش دانش‌بنیان برنامه‌محوری و تحول این دوره از نمایشگاه را برگزار کردیم و هدف اصلی ما جریان‌سازی مؤثر علمی، فرهنگی و هنری در عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور و سطح بین‌الملل بود.

وی به چند راهبرد اساسی نمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت: تقویت حضور طیف حوزوی دانشگاهی، استفاده گسترده از فضای مجازی و تکنولوژی‌های نوین، ورود به عرصه‌های جدید گفتمان تخصصی، توجه ویژه به موضوعاتی مانند حفظ قرآن، مشارکت در اجرای برنامه‌ها با همکاری نهادهای دیگر، احیای بخش بین‌الملل، راه‌اندازی کمیته‌ها و بخش‌های مستقل مانند عترت، آموزش، رسانه و فضای مجازی و ارتقای سطح جذابیت‌های بصری نمایشگاه از جمله راهبردهای اساسی ما بود.

فقهی‌زاده با انتقاد از عدم حضور برخی نهادهای اصلی قرآنی در نمایشگاه امسال، گفت: متأسفانه یکی از اشکالات نمایشگاه این است که نهادهای بزرگ قرآنی کشور یا در نمایشگاه حضور ندارند، یا حضور آنها چندان پررنگ و مؤثر نیست. همچنین مشکل محدودیت‌های بودجه و اعتبار و ضعف پوشش رسانه‌ای صدا و سیما را می‌توان از جمله نقاط ضعف نمایشگاه بیست‌وششم بیان کرد.

وی به راه‌اندازی دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: زمانی که من معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد را تحویل گرفتم هیچ اطلاعاتی از ادوار ابتدایی نمایشگاه در دست نبود اما امسال و در ایام برگزاری نمایشگاه دبیرخانه دائمی آن کار خود را آغاز کرد و با قوت هم به کار خود ادامه خواهد داد.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد از احیای برنامه‌های نمایشگاه در طول سال خبر داد و گفت: همه ساله با پایان نمایشگاه برنامه‌های آن هم از یادها می‌رفت اما امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا برنامه‌ها و محتواهای تولید شده در نمایشگاه در طول سال در قالب کلیپ، تابلو و برنامه‌های ضبط شده بازپخش و بازنشر شود.

فقهی‌زاده درخصوص هزینه‌های این دوره از نمایشگاه گفت: هزینه‌ها کاملاً مشخص نیست و باید در ماه‌های آینده گزارشات جمع‌بندی شوند البته ما در برنامه‌ریزی‌ها به این موضوع توجه داشتیم که اموال مردم و بیت‌المال اینجا هزینه می‌شود و با رعایت همه جوانب هدفی جز تبلیغ قرآن، گسترش و ارتقای فرهنگ قرآنی در جامعه نداشتیم.

وی در خصوص عدم برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن، گفت: مکاتبه برای برپایی این همایش از ماه‌ها قبل با دفتر ریاست جمهوری انجام شده بود و از آنجایی که مرسوم است این همایش با حضور شخص رئیس جمهور انجام شود به دلیل عدم اختصاص زمان مشخص همایش به تعویق افتاد البته ما هیچ گاه نگفته بودیم که همایش تجلیل از خادمان قرآن به صورت قطعی نیمه ماه رمضان برگزار می‌شود.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر عدم وجود کمیسیون تبلیغ و ترویج ذیل وزارت ارشاد، گفت: این کمیسیون زیرنظر شخص وزیر و با ریاست وی فعالیت می‌کند و نایب رئیسی و دبیری آن به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد واگذار شده است.

فقهی‌زاده در خصوص مشارکت این وزارتخانه در طرح ملی حفظ، گفت: ما طرح ملی حفظ را باور داریم و آن را با جدیت دنبال می‌کنیم البته امروز در شورای توسعه فرهنگی قرآنی در نشستی قرار است موضوعات مختلف طرح ملی حفظ بررسی شود.

وی درخصوص ساخت مستند شرقی که مربوط به مترجم قرآن کریم به زبان ژاپنی است، گفت: این مستند قراردادش با معاونت قرآن و عترت مشکلاتی دارد که این مشکلات هم مربوط به دوره‌های قبل است اما در عین حال ما تاکنون چند جلسه درباره این فیلم برگزار کرده‌ایم و من حتماً دفتر را مکلف می‌کنم که ضمن دعوت از فیلم‌ساز مشکلات آن را مرتفع کنند.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد از اختصاص یک میلیارد تومان از یارانه نمایشگاه به شهرستان‌ها خبر داد و گفت: امسال بخشی از یارانه نمایشگاه به استان‌ها فرستاده شد زیرا ما در 16 استان و 163 شهرستان جشن قرآن برگزار کردیم از این رو حدود یک میلیارد تومان از یارانه نمایشگاه به شهرستان‌ها فرستاده شد.

انتهای پیام/

نظر شما