شناسهٔ خبر: 26318882 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان:

فهرست واردکنندگان و کالای وارداتی با ارز رسمی به زودی اعلام می‌شود

رئیس سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان، گفت: طی امروز یا فردا فهرست کامل وارد کنندگان و کالاهایی که با ارز رسمی وارد کشور شده‌اند را اعلام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، سیدمحمود نوابی امروز در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به زودی فهرست تمامی کالاهایی که با ارز 3800 یا 4200 تومانی وارد کشور شده‌اند، اعلام می‌شود، گفت: به همه واردکنندگان اعلام کرده‌ایم که با خوداظهاری و قیمت کالا را برمبنای ضوابط عمومی قیمت‌گذاری، قیمت‌گذاری کنند و در سامانه 124 سازمان حمایت ما لیست این کالاها را اعلام می‌کنیم. 

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت: از این طرف هم از بانک مرکزی خواسته‌ایم تا در کوتاه‌ترین زمان لیست کالاهای وارداتی با ارز رسمی را به ما اعلام کند و بانک مرکزی هم قول داده تا رمز عبور را به ما بدهد و ما به صورت ‌آنلاین به این اطلاعات دست یابیم.

وی اظهار داشت: این موضوع دستور رئیس جمهور است که اعلام شود، چه کسانی چه مقدار کالا با ارز رسمی وارد کشور کرده‌اند.

نوابی اظهار داشت: به محض اینکه این اطلاعات در اختیار ما قرار بگیرد امروز یا فردا لیست را بر روی سامانه 124 سازمان حمایت قرار می‌دهیم تا مردم از آن مطلع شوند.

نوابی در مورد التهاباتی که در بازار ایجاد شده، گفت: سازمان حمایت در حال فعالیت است و روزانه از 31 استان کشور در برخورد با گران‌فروشی گزارش تهیه می‌کند و آن را برای مقامات مسئول ارسال می‌کند.

وی با بیان اینکه مؤلفه‌های دیگری به غیر از سازمان  حمایت در کنترل بازار مؤثر است، گفت: بازار تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه هم قرار دارد و وقتی که مسائلی از قبیل محدودیت در تخصیص ارز و محدودیت در واردات کالاها مطرح می‌شود، بازار از آن تأثیر می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه کنترل برخی بازارها در حوزه وظایف سازمان حمایت نیست، گفت: به عنوان مثال کنترل گرانی مسکن هیچ‌گاه در حوزه فعالیت سازمان حمایت نبوده و سازمان حمایت و سازمان بازرسی هیچ‌گاه به مسأله اجاره و قیمت مسکن ورود پیدا نکرده است.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه سازمان حمایت حتی در حوزه کالاهای دسته دوم وارد نمی‌شود، گفت: وقتی خودرو از شرکت خودروسازی به بازار عرضه می‌شود، وظیفه سازمان حمایت است که قیمت آن را رصد کند و اجازه ندهد که حتی آن خودرو با یک ریال بالاتر از قیمت مصوب فروخته شود، اما زمانی که خودرو توسط یک فرد خریداری می‌شود، فرد مالک آن است، البته ما نمی‌گوییم که آن فرد می‌تواند گران‌فروشی کند، اما در این مرحله دیگر سازمان حمایت وظیفه‌ای ندارد و وظیفه‌ای هم برایش تعریف نشده است.

نوابی با بیان اینکه مردم گرانی‌ها را به سامانه 124 و 135 اطلاع دهند، گفت: هر جا که ما رسیدگی نکردیم، موضوع را با رسانه‌ها مطرح کنند.

وی با بیان اینکه اتفاق عجیبی در بازار نیفتاده است، اظهار داشت: قبل از مسائل مربوط به تحریم‌ها بازار مسیر خودش را طی می‌کرد، اما اتفاقات اخیر تکانه‌هایی را ایجاد کرده و منجر به ناامنی روانی شده و یکسری هم به این مسائل دامن می‌زنند.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و  تولیدکنندگان با اشاره به ممنوعیت واردات خودرو، گفت: به هر دلیلی تصمیمی گرفته می‌شود که کالایی وارد کشور نشود، طبیعی است که آن کالا یا خودرویی که در بازار است، دیگر نمی‌توان راجع به قیمت آن نظری داد که گران است یا ارزان، در این شرایط دیگر بحث قیمت‌گذاری بر روی کالاهای موجود مطرح نیست، بنابراین ممکن است نوسان قیمت  ایجاد شود.

نوابی با اشاره به اینکه روز گذشته وزارت ارتباطات فهرست شرکت‌های واردکننده که با ارز دولتی اقدام به واردات کرده‌اند را اعلام کرد، گفت: در تعامل با بانک مرکزی بنا داریم فهرست کلیه واردکنندگان اعم از گوشی و تجهیزات که با ارز 4200 وارد کشور شده را در سایت 124 قرار دهیم و مردم هم از آن مطلع شوند.

وی با بیان اینکه بازار خودرو نسبت به 10 روز پیش وضعیت بهتری دارد گفت: نمی‌گویم این اقدام را فقط سازمان حمایت انجام داده، بلکه با همفکری و هم‌افزایی با مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و مدیران عامل کارخانجات خودروسازی برای آرامش‌بخشی به بازار خودرو تصمیم‌گیری‌هایی انجام شد که از جمله می‌توان به این موضوع اشاره کرد که افرادی که طی شش ماه گذشته از خودروسازان کشور خودرو خریداری کرده‌اند، امکان خرید مجدد را نداشته باشند.

رئیس سازمان حمایت‌ مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: همچنین بر اساس تصمیمات اخیر قرار شد دیگر به صورت حجمی خودرو در اختیار نمایندگی‌ها قرار نگیرد.

نوابی با اشاره به 15 هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار گفت: این میزان نقدینگی می‌تواند بازار ارز، سکه و سایر بازارها را به هم بریزد، امروز شاخص بعضی از معاملات در بازار سکه است.

وی افزود: سازمان حمایت به بازار سکه نمی‌تواند ورود پیدا کند و این موضوع جزو وظایف ما نیست.

رئیس سازمان حمایت‌ مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت: برای سازمان حمایت سطح وظایفی تعریف شده که از جمله آن می‌توان به مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین تنظیم بازار کالاهای گروه یک که سبد غذایی مردم را تشکیل می‌دهند و تنظیم بازار لوازم خانگی اشاره کرد. 

نوابی اظهار داشت: در سه ماه سال جاری 90 هزار بازرسی در حوزه قاچاق کالا توسط سازمان انجام شده و 1400 پرونده در این مورد تشکیل شده است که ارزش مالی این پرونده‌ها 15 هزار میلیارد تومان است.

وی اظهار داشت: سال گذشته 3 میلیون و 600 هزار مورد بازرسی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا تشکیل شد که ارزش پرونده‌های تشکیل شده در سال گذشته هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان حمایت‌ مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه انتظار داریم مراجع قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی احکامی در مورد مبارزه با قاچاق کالا را سریع‌تر صادر کنند، گفت: بدین وسیله عملکردهای سازمان‌های مربوطه در مبارزه با قاچاق هم بیشتر مشاهده می‌شود، زیرا ما به عنوان سازمانی که وظیفه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بر عهده داریم، نمی‌توانیم حکم صادر کنیم در حالی که پس از فرمایشات مقام معظم رهبری مردم انتظار دارند تا اخبار مربوط به معدوم‌سازی و سوزاندن کالاهای قاچاق را بشنوند. 

نوابی گفت: مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید در حد مبارزه با مواد مخدر باشد و این مبارزه باید از مرزها صورت گیرد. 

وی همچنین اظهار داشت: در سه سال گذشته اولویت ما مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است، به طوری که در سه ماهه ابتدای سال جاری عملکرد سازمان حمایت در مبارزه با قاچاق کالا 55 درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان حمایت‌ مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد تنظیم بازار نیز اظهار داشت: در نوروز گذشته همکاران ما در سطح کشور عملکرد قابل قبولی ارائه داشتند، اما به هر حال عملکرد ما نسبت به تراز جمهوری اسلامی ممکن است نمره خوبی نگیرد. 

نوابی گفت: در ماه رمضان هم با همکاری سازمان‌های مربوطه برنج، روغن، گوشت و سایر اقلام ضروری به قیمت ترجیحی در فروشگاه‌های عمومی در اختیار مردم قرار گرفت.

انتهای پیام/ب

نظر شما